Caracalla blogja

Internet, jog, játék

Kontakt és egyéb infók

CC ígéret

Creative Commons Licenc

Címkék

7; (1) acta (1) adatvedelem (9) adobe (1) agile (2) ai (2) ajanlo (4) allami szfera (10) álláskeresés (1) állás keresés (1) amazon (2) amd (1) apollo (1) apple (5) artisjus (4) at&t (1) atom (1) biztonsag (5) blackbox (1) blog (26) blogter (3) bsa (4) budapest (5) bug (2) bullshit (2) buntetojog (7) censorware (7) chrome (1) cikkek (1) cisco (2) cloud computing (1) complex (1) copyright (44) creative commons (1) cyberspace (2) cybersquatting (3) cybook (1) datacenter (1) dea (1) digg (2) digitalis jog (1) digitalis utonallas (27) digitalis vilag (33) dmca (3) drm (21) ebédidő (1) ebook (4) ecj (1) ego (29) elektronikus alairas (1) életem (1) életem nem mindennapjai (1) életképek (1) élmények (1) email (3) empire tw (2) én (1) énblog (2) ensz (3) epub (2) étkezés (1) eu (19) eu self (1) e archiving (1) e kereskedelem (3) facebook (5) fantasy (1) fcc (4) fec (1) feed (14) feedburner (4) felsooktatas (5) filecsere (32) franciaorszag (3) frekvenciagazdalkodas (1) fud (5) gaming (1) gmail (2) goldenblog (3) google (13) google reader (3) gpl (1) grammar nazi (1) gyermekpornografia (1) hackers not dead (1) hadopi (2) hardware (4) harvard (1) hoax (1) hoi3 (1) hr (1) humor (8) hvg (8) hvg.hu (1) i2010 (1) ibm (2) identity (4) identity system (3) index (22) innovacio (18) intel (2) intellectual property (20) internet (107) internethungary (1) iptv (1) iso (1) isp (2) iwiw (4) jatekszoftver (10) java (1) jog (109) jogdij (3) jogelmelet (1) jogiforum (3) jogtar (3) kalozkodas (14) kina (1) kína (3) kinai nepkoztarsasag (1) konferecia (1) konyv (1) kozigazgatas (6) kozjoszag (2) kozos jogkezeles (5) kreativitas (1) kritika (4) kultura (3) lcd (1) leírások; (1) lessig (3) link (1) linux (12) lol (11) magas tudomany (1) marketing (10) media (32) microsoft (23) microsoft; (1) miner (1) mobilvilag (4) mobipocket (2) mp3 (6) mpaa (1) msi wind (1) mszh (2) mti (1) muveszet (1) myspace (2) nagy britannia (1) nemzetkozi jog (1) nepszabadsag (1) netscape (1) netvibes (1) net filtering (3) net neutrality (12) nin (1) nyelvtan (1) odf (1) office software (1) olaszorszag (1) online ujsagiras (2) openness (2) openoffice.org (3) opensocial (2) open access (1) open source (21) origo (8) os (1) osi (1) outsourcing (1) oxml (1) p2p (6) pagerank (1) pc szereles (1) phd (1) piac (8) politika (29) privacy (11) ps4 (1) rant (70) reklam (3) ria (2) riaa (12) rpg (2) rpg.hu (1) rss (5) saas (2) sajto (1) serveros (1) silverlight (1) smo (2) software (1) sony (4) spam (8) spectrum auction (1) steam (3) sun (4) superego (1) szabadalom (4) szabvany (5) szerzoi jog (38) szjt (3) szoftverfejlesztes (3) szoftverszabadalom (6) szoftverteszteles (2) szolasszabadsag (5) techcrunch (1) telekommunikacio (10) terminartors (1) tippek; (1) toshiba (1) total war (1) trükkök; (1) tudaselmelet (3) twitter (4) ubuntu (2) ugyfelkapu (2) uncov (1) upc (1) usa (15) uspto (2) vedjegy (2) verizon (3) verseny (9) virtualis haboru (1) virtualizacio (1) vista (3) vodafone (2) voip (1) wardriving (1) warez (1) web2.0 (27) webos (2) welcome to hungary (30) wifi (6) wiki (1) wikileaks (1) wikipedia (4) wimax (1) windows (9) windows; (1) winer (5) xml (2) xp (3) yahoo (1) youtube (3) zene (5)

Friss topikok

  • Szedlák Ádám: Plusz kérdés: képes lesz-e a Sony a kínált funkciókat az egész világon bemutatni és üzemben tartan... (2013.03.01. 14:25) PS4
  • lipot: Olvasgattam a korábbi posztokat, belinkelt törvényeket és lehet, hogy egyértelmű, azért mégis szer... (2011.01.20. 10:28) Bejelentésköteles a webbolt működtetése, hogy is van ez?
  • Boca: Lehet h így van, de ezek hatása egyelőre nem látszik, mert a user kezében lévő technológiákkal kön... (2010.12.29. 06:09) A WikiLeaks internetszabályozási ötletelést vált ki
  • Caracalla: Konrád, nem vitatva amit írsz, kiadói oldalról az nem mentség, ha azt hozzák fel, hogy nem értenek... (2010.10.09. 19:05) A könnyűlovasság károgása
  • emzperx: Már az iwivvel is ez volt az egyik fő probléma úgyhogy ez spanyolviasz. Megyek is a subbára balfék... (2010.05.17. 01:53) Életek a Facebook

2007.09.30. 16:49 Caracalla

Bezárva egy fogyasztói kapcsolatba

Címkék: apple verseny mobilvilag digitalis vilag openness

Rendkívül népszerű lett az iPhone kapcsán az Apple elleni verbális hadjárat, pedig semmi váratlan nem történt. Nem fogok arról írni, jobb-e a Mac, mint a PC, vagy az iPhone garantálja-e a boldogságot, mert nincs és soha nem is lesz ilyen telefonom. Ugyanakkor van itt egy eléggé érdekes vetülete a dolognak, elszakadva most a napi szintű problémáktól, mint hogy az update teszi-e tönkre az iPhone-t, a hackerek, akik feltörték a felelősek, esetleg a hardvernek vannak hibái.

Az Apple mindent elkövet, hogy egy mobilszolgáltatóhoz láncolja az ügyfeleit. Amerikában ez az AT&T, itthon valószínűleg a T-mobile lesz (ami annyira nem sokkoló, lévén milyen kicsi különbség van a különböző szolgáltatók között), és más szolgáltatónál nem is lehet majd használni, legalábbis némi bütykölés nélkül. Amerikában ugyanakkor igencsak felháborodás fogadja, különösen ami a roaming lehetőséget illeti. És ezen kívül is eltökélte, hogy segít kiválasztani a használható alkalmazásokat.

Voltaképpen ugye arról van itt szó, hogy a vevői választási lehetőségét értékesíti, adja el az Apple, mégpedig a forgalmuk tíz százalékáért. Ez eléggé aljas lépés, és tiltott árukapcsolásnak kellene minősíteni (a telefon eladás és a mobilhálózat szolgáltatások bundlingja miatt), de mindegy. Az igazi szempont a kiszolgáltatottság. Az, hogy nem döntheted el, milyen szoftver fusson az okostelefonodon. Nem döntheted el, hogy melyik mobilszolgáltatást választod. Eldönti helyetted más. És amikor egy kritikus készülék - a telefon - cserben hagy valakit, akkor kimondottan hangsúlyos a kiszolgáltatottság. Itt egyébként jól megfigyelhető egy másik érdekes folyamat, ahogy a számítástechnikában régóta meglévő bizonytalanság - hogy végül is minden szoftver zsákbamacska, és mindig van esély a működésképtelenségére, rejtett hibák pedig szinte mindig akadnak - lassan megjelenik minden, egyre bonyolultabbá váló szoftverekkel működtetett készülékben.

De az Apple zártságának ára megjelenik természetesen a számítógépeikben is. Míg a PC elemeit gyakorlatilag addig lehet kapni, amíg kereslet van rájuk, a Mac esetében addig, amíg az Apple szállít. Nem is beszélve az árprémiumról.

Mint írtam, ennek semmi köze a minőséghez, és még az sem igaz, hogy csak az Apple lenne, aki egy ilyen zárt piacot szeretne kialakítani magának. Az azonban mindig utólag derül ki, hogy mekkora is az ára a verseny hiányának.

És akkor most ahelyett, hogy a verseny hihetetlen pozitív tulajdonságaival foglalkoznék (amiről egyébként többek között itt lehet érdekességeket olvasni), csak annyit jegyeznék meg, hogy a technológiai eszközök esetében mindig módosul ez a kérdés, (például) abból kifolyólag, hogy a rendkívül drága tervezési-fejlesztési költség és a sokkal kevésbé jelentős (szoftver esetében gyakorlatilag nem létező) határköltség aránya más, mint az alumínium kiskanalak esetében. Másfelől meg tele van a piac olyan eszközökkel-termékekkel, amelyeknek együtt kell működniük egymással, és a hálózati hatás (azaz amit sokan használnak, jobb) sem kedvez a versenynek.

Én, köszönettel, nem kívánom megfizetni azt az árat, amelyet egy cég a monopóliuma miatt elérhet (és ez nem csak pénz!) semmilyen esetben sem, amikor az  elkerülhető.

És - kedves Apple fangirlök/boyok - van még egy rossz hírem: ha eddig nem vettétek volna észre, az Apple pont olyan corporation, mint a Microsoft. És a célja is ugyanaz.

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://caracallablog.blog.hu/api/trackback/id/tr96181521

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

EdBoyWW · http://twitter.com/edboyww 2007.09.30. 18:18:55

iPhonet szintén kizárt, hogy veszek, de a számítógépeknél a zártság sokkal kevésbé érvényesíthető, mármint szoftverszinten. Legalábbis most még, és ez remélem így is marad. Ettől eltekintve igazad van, és ez mindig árnyalja egy kicsit azt, hogy a jövőbeli terveim közt szerepel egy MacBook megvásárlása.

Reméljük, Jobs észbe kap egyszer.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2007.09.30. 20:42:53

Teljesen egytértek azzal, amit írtál (de ne félj, te is meg fogod kapni a magadét a rajongóktól).
A számítógépnél szerencsére azért nem 100% a kiszolgáltatottság. Amióta Intel procit használnak, azóta ugye síma PC-ként is használható pl. XP-vel. A hardverek sem kimagaslóan különlegesek, persze azért kellően szivatósak tudnak lenni. Kb. annyira, mint amikor kocsit veszel. Ott sem kompatibilisek pl. a fékbetétek, még sokszor konszernen belül sem. A többi alkatrészről nem is beszélve...

urbansector 2007.10.01. 06:33:52

Igazad van. Meg nem is. Mert igaz hogy szolgáltatót is veszek egy készülékkel együtt, de ezt előre tudom és eldönthetem kell ez nekem vagy nem. És is észrevettem - tudom hogy az egyik olyan mint a másik. amiért az egyik jobban bejön mint a másik az pont az az egyszerű dolog hogy amig az egyik csak beltartalmat gyárt addig a másik alá teszi a meghajtót is. És mivel annak csak az álltala létrehozott vason kell működnie azért az működik még olyan számítástechnikai analfabétáknak mint én vagyok. A másik hátránya az előnyéből fakad mégpedig hogy a nagymama öreg vasdarabjátől a szomszéd pistike gépén keresztül a bank gépéig mindenhol működnie kéne. És működik is több kevesebb sikerrel. Csak több baj van vele. Az apple ugyanolyan cég mint a többi. profitból él. És a korlátozások mögött a pénzen kívül talán az optimalizálás áll. / Már ha jóindulatú akarok lenni./ A telefon pedig piaci termék talán sokkal jobban mint a szgép. És a piac majd megmondja mi a helyes. Ha valaki nem akar magenta /voda-orange ecc../lenni akkor nem lesz iPhone-ja. És talán az apple eldönti kell ez neki.

atka 2007.10.01. 06:34:19

Picit kekeckedek, mint mac-fan :).
1. Anno, mikor a telók még kivétel nélkül firmware-esek voltak, akkor kinek jutott eszébe hackelt softot rátenni és főleg ki hiányolta belőlük?
2. Melyik szolgáltatónál nem jár garivesztéssel a függetlenítés?
3. A mac annyira nem zárt platform, mint sokan hiszik, egyedül a régebbi vasakhoz nehéz procit szerezni(de azt is csak az usa-n kívül), nekem G4-es PowerMac-em van 1,5G RAMmal(256-tal vettem, de sima 133Mhz SD való bele) és van benne 2db 4portos USB 2.0 kari(sima óccsóPC-s), amivel az összes PC-s perifériám gondnélkül működik. Mióta átálltak intelre, azóta a proci is könnyen megoldható.
Egyébként nem mondanám, hogy az Apple a tökéletes megoldás mindenre, de nekem jobban bejött, mint a pc.

Dr. Lecter 2007.10.01. 07:28:49

Annyira jajgattok, mintha valaki kényszerítene, hogy Mac/iPod/iPhone/... -vásárlók legyetek azonnal.
Ha nem tetszik, szar, meg gusztustalan pénzsóvár csibész az Apple is, akor ne vegyél, oszt jónapot.

Aki meg azért vesz Mac-et, hogy XP-t futtasson rajta, azt csak szánni tudom.... de biztos én vagyok a hülye, elismerem készséggel.

Gabor 2007.10.01. 07:41:42

Melyik szolgáltatónál nem jár garivesztéssel a függetlenítés?

Egyiknél se de eldönthetem hogy melyik szolgáltatónál veszem meg a teelfont. Nem rögtön lehet megvenni mindegyiknél hanem egy kis késéssel de egy idő után szinte mindent lehet kapni mindegyik szolgáltatónál. Azonkívül megvehetem kártyafüggetlenül és akkor ott használom ahol akarom Apple esetében ez nem megy :-(

., (törölt) 2007.10.01. 07:50:22

Ja. Mert minden szolgáltatónál ugyanazt a telefont megvásárolhatod?
Több tucat telefon vam, melyeket csak a kiválasztot szolgáltatónál veheted meg.
Aztán mikor elmúlik az exkluzivitása, lehet a többi szolgáltatónál is megkapni.
Mi evvel a baj?

bugger · http://buggersbugging.blogspot.com/ 2007.10.01. 08:27:35

Melyik szolgáltatónál nem jár garivesztéssel a függetlenítés?

Nos, ha a szolgáltatót kéred meg, ami drága, akkor nem jár vele. Cserébe ki kell fizetni a különbözetet, legalábbis eddig így volt.

pch 2007.10.01. 08:37:32

Ha linuxot teszel a mac-ra vagy a pc-re esetleg a telora akkor nem függesz senkitől...

king_one 2007.10.01. 08:38:21

sőt, a magyar mobilkínálat kb 10-20 százaléka kapható mindhárom szolgáltatónál. és nem csak olyan szélsőséges példákra gondolok mint pl N 6234 és más vodásított telefonok. persze annyiban azért más a helyzet, hogy a sokszáz gsm és műszaki bolt valameilyikében megveheted függetlenül is.

mondjuk az már izgalmasabb piaci kérdés, hogy a vodafone hogy mer(?) alapvető funkciókat letiltani vagy korlátozni 40-50000 forintos telefonokban is. én ezért sem vennék vodás telót, kártyám az volt mondjuk amig be nem vezették az egy honapos érvényességet a kártyás feltöltésre.

no mail, no problem 2007.10.01. 10:09:46

konrad:


a megjegyzesem csak mellebeszeles, koze nincs a posthoz, nem vitatja az abban foglaltakat, mindossze a tiedre egy reakcio: a mac gepeken nem az intel processzorok bevezetese ota lehet feltenni mas oprendszert. az apple vmikor meg a \\\'90-es evekben, a klasszikus macos rendszerrel parhuzamosan forgalmazta a sajat unix klonjat a/ux neven, vagy valaszthattal nehany bsd derivatum ill. linux kozul.


caracalla:


a postot illetoen ebbe a \\\"magahoz lancolo\\\" gondolatmenetbe az ipod/itunes (amugy megkerulheto) osszeparositasat is szepen be lehet illeszteni. vagy akar az itunes elotte ipod/imac osszeparositast. mindossze egyet vitatok, h ap apple olyan, mint az ms. az en olvasatomban az apple sokkal zartabb, mint az ms, mert az utobbi legfobb piaca, az asztali szoftverek ala nem gyart gepet, mig az apple ez csak es kizarolag comboban kepzeli: ha kell a szolgaltatas (itunes) vagyel hardvert, ha kell az ipod, hasznalj itunest, ha kell a szoftver (os x) vegyel hardvert, ill. ez utobbi forditva is, a telefont meg korbeartad magad. szerintem az apple sokkal, de sokkal rosszabb.

mondom ezt ugy, h van itthon pece linuxxal, ibook os x-xel, imac mac os 9-cel, es ipod is. (az utobbi feszt is linuxrol hasznalom.)
süti beállítások módosítása