Caracalla blogja

Internet, jog, játék

Kontakt és egyéb infók

CC ígéret

Creative Commons Licenc

Címkék

7; (1) acta (1) adatvedelem (9) adobe (1) agile (2) ai (2) ajanlo (4) allami szfera (10) álláskeresés (1) állás keresés (1) amazon (2) amd (1) apollo (1) apple (5) artisjus (4) at&t (1) atom (1) biztonsag (5) blackbox (1) blog (26) blogter (3) bsa (4) budapest (5) bug (2) bullshit (2) buntetojog (7) censorware (7) chrome (1) cikkek (1) cisco (2) cloud computing (1) complex (1) copyright (44) creative commons (1) cyberspace (2) cybersquatting (3) cybook (1) datacenter (1) dea (1) digg (2) digitalis jog (1) digitalis utonallas (27) digitalis vilag (33) dmca (3) drm (21) ebédidő (1) ebook (4) ecj (1) ego (29) elektronikus alairas (1) életem (1) életem nem mindennapjai (1) életképek (1) élmények (1) email (3) empire tw (2) én (1) énblog (2) ensz (3) epub (2) étkezés (1) eu (19) eu self (1) e archiving (1) e kereskedelem (3) facebook (5) fantasy (1) fcc (4) fec (1) feed (14) feedburner (4) felsooktatas (5) filecsere (32) franciaorszag (3) frekvenciagazdalkodas (1) fud (5) gaming (1) gmail (2) goldenblog (3) google (13) google reader (3) gpl (1) grammar nazi (1) gyermekpornografia (1) hackers not dead (1) hadopi (2) hardware (4) harvard (1) hoax (1) hoi3 (1) hr (1) humor (8) hvg (8) hvg.hu (1) i2010 (1) ibm (2) identity (4) identity system (3) index (22) innovacio (18) intel (2) intellectual property (20) internet (107) internethungary (1) iptv (1) iso (1) isp (2) iwiw (4) jatekszoftver (10) java (1) jog (109) jogdij (3) jogelmelet (1) jogiforum (3) jogtar (3) kalozkodas (14) kina (1) kína (3) kinai nepkoztarsasag (1) konferecia (1) konyv (1) kozigazgatas (6) kozjoszag (2) kozos jogkezeles (5) kreativitas (1) kritika (4) kultura (3) lcd (1) leírások; (1) lessig (3) link (1) linux (12) lol (11) magas tudomany (1) marketing (10) media (32) microsoft (23) microsoft; (1) miner (1) mobilvilag (4) mobipocket (2) mp3 (6) mpaa (1) msi wind (1) mszh (2) mti (1) muveszet (1) myspace (2) nagy britannia (1) nemzetkozi jog (1) nepszabadsag (1) netscape (1) netvibes (1) net filtering (3) net neutrality (12) nin (1) nyelvtan (1) odf (1) office software (1) olaszorszag (1) online ujsagiras (2) openness (2) openoffice.org (3) opensocial (2) open access (1) open source (21) origo (8) os (1) osi (1) outsourcing (1) oxml (1) p2p (6) pagerank (1) pc szereles (1) phd (1) piac (8) politika (29) privacy (11) ps4 (1) rant (70) reklam (3) ria (2) riaa (12) rpg (2) rpg.hu (1) rss (5) saas (2) sajto (1) serveros (1) silverlight (1) smo (2) software (1) sony (4) spam (8) spectrum auction (1) steam (3) sun (4) superego (1) szabadalom (4) szabvany (5) szerzoi jog (38) szjt (3) szoftverfejlesztes (3) szoftverszabadalom (6) szoftverteszteles (2) szolasszabadsag (5) techcrunch (1) telekommunikacio (10) terminartors (1) tippek; (1) toshiba (1) total war (1) trükkök; (1) tudaselmelet (3) twitter (4) ubuntu (2) ugyfelkapu (2) uncov (1) upc (1) usa (15) uspto (2) vedjegy (2) verizon (3) verseny (9) virtualis haboru (1) virtualizacio (1) vista (3) vodafone (2) voip (1) wardriving (1) warez (1) web2.0 (27) webos (2) welcome to hungary (30) wifi (6) wiki (1) wikileaks (1) wikipedia (4) wimax (1) windows (9) windows; (1) winer (5) xml (2) xp (3) yahoo (1) youtube (3) zene (5)

Friss topikok

  • Szedlák Ádám: Plusz kérdés: képes lesz-e a Sony a kínált funkciókat az egész világon bemutatni és üzemben tartan... (2013.03.01. 14:25) PS4
  • lipot: Olvasgattam a korábbi posztokat, belinkelt törvényeket és lehet, hogy egyértelmű, azért mégis szer... (2011.01.20. 10:28) Bejelentésköteles a webbolt működtetése, hogy is van ez?
  • Boca: Lehet h így van, de ezek hatása egyelőre nem látszik, mert a user kezében lévő technológiákkal kön... (2010.12.29. 06:09) A WikiLeaks internetszabályozási ötletelést vált ki
  • Caracalla: Konrád, nem vitatva amit írsz, kiadói oldalról az nem mentség, ha azt hozzák fel, hogy nem értenek... (2010.10.09. 19:05) A könnyűlovasság károgása
  • emzperx: Már az iwivvel is ez volt az egyik fő probléma úgyhogy ez spanyolviasz. Megyek is a subbára balfék... (2010.05.17. 01:53) Életek a Facebook

2008.05.28. 13:29 Caracalla

Nemzetközi jogi aktusok a közvélemény megkerülésének szolgálatában

Címkék: rant politika internet jog eu filecsere adatvedelem kalozkodas intellectual property digitalis utonallas nemzetkozi jog

A cím csak részben pontos, mert az Európai Uniós jogot nem szokták nemzetközi jognak tekinteni, de a jelenség ott is hasonló és jól látható.

A kiinduló állapot: van egy problémánk, amelynek az általunk kitalált megoldása - amely persze nem feltétlenül sikeres - rendkívül népszerűtlen lenne. Mit lehet tenni? Várhatóan kevés nemzeti szinten mozgó politikus tenné hurokba a nyakát egy rendkívül népszerűtlen és számára kevés hozadékkal kecsegtető intézkedéssel, és az összes érintett ország politikai elitjét felvásárolni rendkívül drága lenne. A megoldás természetesen a nemzetek feletti jogalkotás.

Ez a megközelítés rögtön több előnnyel is kecsegtet: egyfelől relatíve kevés embert kell meggyőzni, másfelől - lévén hogy olyasmi hogy nemzetközi közvélemény nem igazán létezik, továbbá a kiválasztott embereink semmiképpen sem közvetlen választással kerülnek a helyükre, amennyire van egyáltalán nemzetközi közvélemény, az is könnyebben figyelmen kívül hagyható (nem mintha a nemzetközi felháborodás akár csak egy genocídiumot is megakadályozott volna) - az emberek esetleg valami hatást elérő felháborodásával sem kell számolni, hiszen amire megtudják késő lesz. És így rögtön a jogrendszerbe bejuttathatjuk a kis vírusainkat is, nem kell a nemzeti parlamentekkel, képviselőkkel, bürokráciával vesződnünk. A nemzetek közötti megállapodásokat végre kell hajtani, right?

Tipikusan a megoldást kereső fél amerikai, már amikor mi vagyunk a történet kellemetlenebbik felén, de természetesen az EU-s országok is űzik ezt a sportot. És a másik kulcsmomentum, hogy a végső megkötésig mindenképpen meg kell próbálni titokban tartani a tervezetet.

Mondok rögtön két példát: elsőnek nézzük a csak 'anti-Piratebay' tervezetként elhíresült többoldalú megállapodás tervezetét, amely sajnos kiszivárgott. Igazából a BSA, RIAA, IFPI, és társaik által már ezerszer elmondott érvek (bevételkiesés a hamisítások miatt, innováció és kreativitás akadályozása, adóbevételek csökkenése, a szervezett bűnözés pénzügyi fedezetének erősítése) mellett megjelent a fogyasztók egészségéért való aggódás. A fenti öt érvben persze természetesen vannak részigazságok, de valahogy megint kimaradt a megvalósítás, a végrehajtás költségeinek figyelembe vétele. Ez persze szépen összevág a nem olyan régen létrehozott és a bürokraták mellett kizárólag a szellemi alkotások jogából élő ipari lobbystákat és jogászokat tartalmazó HENT (Hamisítás Elleni Nemzeti Testület) céljával és mondókájával, akik éppen hamarosan állnának elő valami nemzeti stratégiával - talán csak nem egy nemzetközi szerződéshez való csatlakozással?
Úgy tűnik, hogy a szerzői jogsértést megpróbálják összemosni a hamisítási problémával, a tizenéves torrentezőket meg nemzetközi bűnbandákkal. Persze a digitális letöltések által okozott jogsértéseknek semmiféle köze nincsen a hamisításhoz - egyfelől mert a fileok, a tartalom azonos, nem arról van szó, hogy valaki Metallica névvel nem Metallica számokat kívánna továbbítani, mint a NIKE melegítők esetében, de legalább lehet próbálkozni a mellébeszéléssel, és egyfajta smoke screenként bedobják a hamisított márkajelzésekkel való kereskedést meg a határellenőrzést.

Magában a doksiban egyébként elég durva, a kontinentális jogrendszertől teljesen idegen dolgok vannak. Alapvetően problémás az az elképzelés, hogy a jogot végrehajtó szervezetekbe kooperáció címszóval bevezényelnének egy csomó civil segítőt (itthon szakértőnek becézik őket, régóta tragikomikus, ahogy az A héten a BSA-nak tanulmányt író emberke B hétre független igazságügyi szakértővé avanzsál), és sutba vágnák az összes eljárási titkot, a vizsgálati technikák védelmének szükségességét és az összes magánélethez való jogot, vagyis a szellemi tulajdonjog védelme felülírna mindent, és mindezt megfejelnék nemzetközi együttműködéssel és koordinációval (azaz nemcsak a magyar bűnüldözők turkálnának a magánlevelezésünkben).
Az összes kereskedelmi méretű jogsértést (commercial scale) büntetőjogi kategóriává tennék, és hivatalbóli eljárást vezetnének be. Ennél még durvább, amit a polgári jogi jogkövetkezményekkel akarnak művelni: a magáncélú kutakodások bevezetését (vagyis egy büntetőjogi eljárási cselekménynek valamilyen változatát), a kártérítésekbe belefoglalni a vélelmezett kárt is - vagyis az itthon tipikus kárbizonyítási (a károsultnak kell bizonyítani a kár meglétét és mértékét) kötelezettség megszüntetését vagy enyhítését.
A végső rendelkezésekben van még utalás a DMCA-szerű DRM-védelemre meg a közvetítő szolgáltatók felelősség alóli mentesítésének szükségességére. Ami még szép, hogy a kezdeti szakaszban a fejlődő országok valamilyen speciális engedményt kapnának.
(Egyébként ha már előkerültek a fejlődő országok, akkor csak egy mellékgondolat erejéig: a velük kötött kétoldalú úgynevezett szabadkereskedelmi megállapodások (Free Trade Agreementek) az orwelli újbeszél szép példái: bár elméletileg a szabad kereskedelemről szólnának, de tipikusan kereskedelmi korlátozásokat tartalmaznak, méghozzá nem a fejlődő országok javára. Elvégre egy szabadkereskedelmi megállapodás két mondatból kellene álljon: az egyik a hazaival azonos elbánást vonatkoztat a külföldiekre (vagy legalább a legkedvezőbb helyzetben lévő más nemzettel azonos elbánást), a második mondat meg eltöröl minden vámot és kvótát. Ezzel szemben a végeredmény valami olyasmi, hogy a fejlett ország szabadon engedélyezi pl. Zimbabwe polgárainak és vállalatainak a mikrochipekkel és hasonló számítástechnikai termékekkel való kereskedést való kereskedést - de a mezőgazdaságot azonnal kizárják, az mindenütt szent tehén - és ezért Zimbabwe elismeri az Egyesült Államok szellemi tulajdoni rendszerét, meg a technológiai kereskedés szabadságát. Gondolom, mindenki el tudja képzelni, hogy milyen nagyságrendű Zimbabwe mikrochipgyártó ipara. Persze, ha véletlenül egy amerikai cég egy chipgyárat hozna létre, akkor ő rendkívül kedvezően vihetné haza a termékeit. Másfelől meg mivel a Zimbabwe által előállított termékek mondjuk túlnyomó részt mezőgazdasági termékek, ezért ők egész kevés dolgot vihetnének szabadon az Egyesült Államokba).
És a végső poén: hogy miért lett kereskedelmi egyezmény? Hát azért, mert - a TRIPS egyezmény nyomdokaiban járva - az egészet kereskedelmi problémának álcázva ki lehet hagyni a szellemi alkotások jogával foglakozó jogászokat, bürokratákat, parlamenti bizottságokat, stb., és a kereskedelmi területen dolgozók elé kerül az ügy, akik sok esetben  nem vagy másképpen látják az egész jelentőségét, illetve nem jártasak a szerzői jogi, szabadalmi, stb. kérdésekben. És kívülről az egésznek egy szabadpiaci látszata, máza van, miközben persze a teljes IP egy mesterséges (jogi) monopólium.

A második példa a TASZ alkotmánybírósági beadványa a kommunikációs adatok gyűjtése ellen, amelyről az Index is beszámolt. Ebben az a szép, hogy az Elkertv. 159/A. §-ában szabályozott adatgyűjtés nem nemzeti kezdeményezés, hanem egy uniós irányelv harmonizációja, a 2006-ban meghozott Data Retention directive-é (24/2006/EK). Ezért az Alkotmánybíróság a következőt teheti: megállapítja, hogy az Alkotmánnyal összhangban áll a rendelkezés, és elutasítja a beadványt, vagy észleli, hogy nemzetközi kötelezettség alapozta meg az egyébként tényleg alkotmánysértő rendelkezést, és felszólítja a kormányt az összeütközés megszüntetésére. Praktikusan az Alkotmány módosítására. Arra nincsen sok esély, hogy a direktívát a magyar kormány meg tudná dönteni. Egyébként furcsa, hogy csak most észlelte a TASZ a kérdést, bizonyos körökben ez a téma már legalább egy éve ismert volt, csak tenni nem lehet semmit. Too little too late.

Harmadik példa lehetne, hogy éppen hogyan van az európai közös jogkezelés átalakulóban, amelynek a végére jó eséllyel az amerikai kiadómonstrumok kezében lévő szervezet jön létre, szemben a jelenlegi, a szerzők érdekeit is képviselő országszintű szervezetekkel, az EU Bizottság támogatásával.

Azt hiszem, a fenti példákból is látható hogy az Egyesült Államok hogyan éri el az államokfeletti jogi normák alkalmazásával és a semmiféle kontroll alatt nem álló és kétséges hűségű EU Bizottság segítségével, hogy szépen lassan a mérsékeltebb kontinentális jogrendszerek is amerikai típusú megfigyelési társadalmakká (surveillance society) és a saját fiataljait különböző lobbyk érdekei szerint üldöző országokká váljanak, lemondva a néhány száz éves fejlődés eredményeképpen kialakult személyes szabadságokról és adatvédelemről.

Drukkoljunk erősen, hogy egyfelől Obama győzzön, másfelől megszabaduljon legalább a Patriot Act által megkezdett átalakulás egyes durvább eredményeitől és kiszálljon a közös ágyból, amelybe a dupla Bush-adminisztráció a mindenféle ipari lobbykkal összefeküdt.

Alternatív megoldásként felmerülhet még persze az EU politikai felelősség alá helyezése. Furcsa, hogy a Parlament, amelynek a tagjait választják, általában sokkal érzékenyebb az EU polgárainak az érdekére, nem?

Addig is javaslom mindenkinek a titkosítások használatbavételét merevlemezre, levelezésre, mindenre amire lehet. Persze azt nem lehet könnyen elrejteni, hogy kivel állunk kapcsolatban, de legalább a tartalomban való kutakodást meg lehet nehezíteni.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://caracallablog.blog.hu/api/trackback/id/tr20491673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása