Caracalla blogja

Internet, jog, játék

Kontakt és egyéb infók

CC ígéret

Creative Commons Licenc

Címkék

7; (1) acta (1) adatvedelem (9) adobe (1) agile (2) ai (2) ajanlo (4) allami szfera (10) álláskeresés (1) állás keresés (1) amazon (2) amd (1) apollo (1) apple (5) artisjus (4) at&t (1) atom (1) biztonsag (5) blackbox (1) blog (26) blogter (3) bsa (4) budapest (5) bug (2) bullshit (2) buntetojog (7) censorware (7) chrome (1) cikkek (1) cisco (2) cloud computing (1) complex (1) copyright (44) creative commons (1) cyberspace (2) cybersquatting (3) cybook (1) datacenter (1) dea (1) digg (2) digitalis jog (1) digitalis utonallas (27) digitalis vilag (33) dmca (3) drm (21) ebédidő (1) ebook (4) ecj (1) ego (29) elektronikus alairas (1) életem (1) életem nem mindennapjai (1) életképek (1) élmények (1) email (3) empire tw (2) én (1) énblog (2) ensz (3) epub (2) étkezés (1) eu (19) eu self (1) e archiving (1) e kereskedelem (3) facebook (5) fantasy (1) fcc (4) fec (1) feed (14) feedburner (4) felsooktatas (5) filecsere (32) franciaorszag (3) frekvenciagazdalkodas (1) fud (5) gaming (1) gmail (2) goldenblog (3) google (13) google reader (3) gpl (1) grammar nazi (1) gyermekpornografia (1) hackers not dead (1) hadopi (2) hardware (4) harvard (1) hoax (1) hoi3 (1) hr (1) humor (8) hvg (8) hvg.hu (1) i2010 (1) ibm (2) identity (4) identity system (3) index (22) innovacio (18) intel (2) intellectual property (20) internet (107) internethungary (1) iptv (1) iso (1) isp (2) iwiw (4) jatekszoftver (10) java (1) jog (109) jogdij (3) jogelmelet (1) jogiforum (3) jogtar (3) kalozkodas (14) kina (1) kína (3) kinai nepkoztarsasag (1) konferecia (1) konyv (1) kozigazgatas (6) kozjoszag (2) kozos jogkezeles (5) kreativitas (1) kritika (4) kultura (3) lcd (1) leírások; (1) lessig (3) link (1) linux (12) lol (11) magas tudomany (1) marketing (10) media (32) microsoft (23) microsoft; (1) miner (1) mobilvilag (4) mobipocket (2) mp3 (6) mpaa (1) msi wind (1) mszh (2) mti (1) muveszet (1) myspace (2) nagy britannia (1) nemzetkozi jog (1) nepszabadsag (1) netscape (1) netvibes (1) net filtering (3) net neutrality (12) nin (1) nyelvtan (1) odf (1) office software (1) olaszorszag (1) online ujsagiras (2) openness (2) openoffice.org (3) opensocial (2) open access (1) open source (21) origo (8) os (1) osi (1) outsourcing (1) oxml (1) p2p (6) pagerank (1) pc szereles (1) phd (1) piac (8) politika (29) privacy (11) ps4 (1) rant (70) reklam (3) ria (2) riaa (12) rpg (2) rpg.hu (1) rss (5) saas (2) sajto (1) serveros (1) silverlight (1) smo (2) software (1) sony (4) spam (8) spectrum auction (1) steam (3) sun (4) superego (1) szabadalom (4) szabvany (5) szerzoi jog (38) szjt (3) szoftverfejlesztes (3) szoftverszabadalom (6) szoftverteszteles (2) szolasszabadsag (5) techcrunch (1) telekommunikacio (10) terminartors (1) tippek; (1) toshiba (1) total war (1) trükkök; (1) tudaselmelet (3) twitter (4) ubuntu (2) ugyfelkapu (2) uncov (1) upc (1) usa (15) uspto (2) vedjegy (2) verizon (3) verseny (9) virtualis haboru (1) virtualizacio (1) vista (3) vodafone (2) voip (1) wardriving (1) warez (1) web2.0 (27) webos (2) welcome to hungary (30) wifi (6) wiki (1) wikileaks (1) wikipedia (4) wimax (1) windows (9) windows; (1) winer (5) xml (2) xp (3) yahoo (1) youtube (3) zene (5)

Friss topikok

  • Szedlák Ádám: Plusz kérdés: képes lesz-e a Sony a kínált funkciókat az egész világon bemutatni és üzemben tartan... (2013.03.01. 14:25) PS4
  • lipot: Olvasgattam a korábbi posztokat, belinkelt törvényeket és lehet, hogy egyértelmű, azért mégis szer... (2011.01.20. 10:28) Bejelentésköteles a webbolt működtetése, hogy is van ez?
  • Boca: Lehet h így van, de ezek hatása egyelőre nem látszik, mert a user kezében lévő technológiákkal kön... (2010.12.29. 06:09) A WikiLeaks internetszabályozási ötletelést vált ki
  • Caracalla: Konrád, nem vitatva amit írsz, kiadói oldalról az nem mentség, ha azt hozzák fel, hogy nem értenek... (2010.10.09. 19:05) A könnyűlovasság károgása
  • emzperx: Már az iwivvel is ez volt az egyik fő probléma úgyhogy ez spanyolviasz. Megyek is a subbára balfék... (2010.05.17. 01:53) Életek a Facebook

2008.06.18. 11:01 Caracalla

Butává tesz a Google?

Címkék: web2.0 google internet media tudaselmelet digitalis vilag

Nem kapott túl nagy magyar visszhangot Carr elég hosszú esszéje, pedig érdekes kérdést feszeget, konkrétan az Interneten keresztüli információszerzés hatását az emberi gondolkodásra. A kiindulási alap valami olyasmi, hogy azt vette észre, hogy nehezére esik hosszabb szövegek olvasása, inkább csak a dolgok átfutásához szokott hozzá.

Elég sokan reagáltak rá, egy párat belinkelek.

Úgy gondolom, hogy Carr rátapintott valami nagyon fontos, érdekes dolgora, jelesül arra, hogy a neten keresztül elérhető sokkal több információt nem tudjuk kezelni, illetve rászokunk egyfajta sommás és instant fogyasztására. A híreket legfeljebb átfutjuk, és tényleg elszántság kell akár már egy hosszabb poszt végigolvasásához, és egyre ritkábban társul ehhez az információk szerves feldolgozása, gondolkodás.

Gyakorlatban arról van szó, hogy napi több száz feed darab végigolvasása egyfelől nem nagyon fér bele meló mellett, másfelől a gyors átfutásra kondícionál. Persze az erős redundancia miatt elég kicsi az esélye egy jelentősebb - pontosabban többek által megírt - hír kimaradásának. Előfordult már olyan, hogy személyesen mesélte valaki, hogy a három bekezdésnél hosszabb írásoknak már nem nagyon van esélye arra, hogy végigolvassa. És persze ez hat a mainstream médiára is, egyre rövidebb cikkek,  színes-szagos hangosképpel jellemzik.

Szerintem kicsit Carr túl általánosan fogja meg a témát. Az emberek jó része már eddig is a rövidebb, színes hírekre bukott (Blikk-kategória). Ami azonban új, hogy a netnek ez a hatása a korábban olvasókat (és akkor most ideírnám, hogy értelmiség, ha egy normális országban élnénk) is érinti, illetve őket (és megbocsátható szerintem, hogy egy elméleti-jellegű ember, mint Carr automatikusan csak őket vette számításba egy saját tapasztalat inspirálta írásnál) érinti újdonságként (egy Blikk olvasó rögtön otthon érezheti magát a Subbán, pl).

És ez kicsit talán kapcsolódik a multitasking-kérdéskörhöz (part1, part2). Elméletileg ott arról lenne szó, hogy a 'fiatalok' már képesek lennének egyszerre több dolgot is csinálni, IM + MAIL + még dolgozni is mellettük, gyakorlatilag persze - mintha csak többmagos, közös cahce-ü CPU-król beszélnénk - ez azért erősen a főtevékenység rovására megy. Az eredmény felületesség, összecsapott munkák, visszaeső produktivitás.

Mondjuk ez még azért minden bizonnyal nem a világvége, meg nem kell keseregni sem az elmúlt szép időkön, a bezzeg az én időmben még reggel hétkor keltünk és olvastunk, különben nem kaptunk enni hozzáállás nem fog segíteni, inkább arról lehet szó, hogy egy viszonylag gyors változáshoz még nem sikerült alkalmazkodnunk - meg kell tanulni válogatni az információk között.

Mindenképpen ajánlom a linkelt írások elolvasását, ez csak egy rövid, beharangozó poszt, felületes és összecsapott.

Amire viszont nagyon kiváncsi lennék, hogy egyfelől mások is tapasztaltak-e ilyesmit, vagy általában egyetértetek-e a megállapítással, vagy sem. És persze, hogy képesek voltatok-e végigolvasni Carr írását :)

26 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://caracallablog.blog.hu/api/trackback/id/tr86526862

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: HTML Info 2008.06.18. 16:53:34

Re: Butává tesz a Google?Két évvel ezel?tt a diplomamunkámat szenteltem (részben) annak a kérdéskörnek, amit Caracalla boncolgat bejegyzésében. Az általa hivatkozott Nicholas Carr észrevétele nem újdonság. Carr a tipikus digitális bevándorló - mégpedig a…

Pingback: HTML Info » Blog Archive » Re: Butává tesz a Google? 2008.06.18. 16:52:17

[...]amit Caracella boncolgat bejegyzésében. Az általa hivatkozott[...]

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2008.06.18. 12:11:09

Amiről az arc ír, az igaz, csak nem pont úgy (mint a régi viccben).

Erre a legjobb analógia az az állítólagos sztori, ami Indiából származna, és arról szól, hogy a hindu papság mit szólt az írás feltalálásához, amit, ugye, ma elismerünk, mint a tudáshoz vezető legfontosabb utat.

Nos, a papság úgy gondolta, hogy nem kellene leírni a szent könyveket (azaz akkor még csak legendákat), mert innen kezdve minden hitvány ember tudni fogja, hogy mi van bennük, mert nem kell az egészet megtanulni és fejből tudni.

Most ugyanerről van szó: kiderül, hogy a szűk, de alapos tudásnál többet ér a széles látókör (vö "big picture", interdiszciplinaritás). Ami a feedolvasás terén történik, az nem más, mint amiről a tudomány már vagy húsz éve dumál.

Feri 2008.06.18. 14:00:34

Nagyon aktuális felvetés, tapasztaltam magamon is!
Nekem egyértelműen a munka rovására megy a sok érdekes hír olvasgatása. Egyelőre nem tudom eldönteni, hogy egyáltalán szükségem van-e erre. Jó dolog, hogy tájékozott vagyok, de ha mindig mások történéseit olvasom, mikor fogok én élni?
Másrészt mivel munka közben olvasgatok, lelkiismeretfurdalásom van, és ez is arra ösztönöz, hogy siessek az olvasással. Nem tudok belemélyedni se az olvasásba, se a munkába, mindig jön egy interrupt (megszakítás), aztán egyszercsak azon kapom magam, hogy megint eltelt egy nap...
Egyelőre nincs jó módszerem ez ellen.

Caracalla 2008.06.18. 14:03:47

@KGyST: a big picture vagy interdiszciplinaritás csak egyes területeken hasznos, a sekélyesség sok esetben kimondottan káros.

Azt persze szerintem kevesen - és Carr sem - vitatják, hogy az információkhoz való szélesebb körű (demokratikus) hozzáférés nagyon jó fejlemény, a kérdés inkább az, hogy nincsen-e ennek esetleg egy árnyoldala is?

én 2008.06.18. 14:05:07

Túl hosszú, nem olvastam végig. Valaki összefoglalná 5 vagy kevesebb mondatban? Köszi! :)

bucsin · http://bicig-bithe.blog.hu/ 2008.06.18. 14:05:34

sajnos túl hosszú volt a bejegyzés és ezért nem olvastam végig :)

szerintem van az éremnek másik oldala, azaz vannak olyan szar cikkek, annyira semmitmondóak, hogy elég csak átfutni őket

pl. egy metro újságora nem kell nagy energiát szánni, elég ha csak addig olvasom, ameddig pucolom felette a krumplit :)

bolletje 2008.06.18. 14:13:33

Carcalla, a korlátlan és egyszerű információ-hozzáférés hátulütője az, hogy nem gondolkodsz, nem tornásztatod az agyad, hogy előkapard azt az infót az agyad legmélyéről, nem próbálsz meg logikai úton rájönni dolgokra - mert egy kattintás és ott van.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2008.06.18. 14:33:13

Ha a széleslátókörűség az alapos információ rovására menne, akkor ez igaz lenne. De mivel mindennek mélységében utánanézhetünk, a lehetőség az alaposságra megvan.

Charlie Drop 2008.06.18. 14:36:41

Sajnos Carr írását nem olvastam el, ennyire nem megy az angol, ellenben van egy fontos pont:
"meg kell tanulni válogatni az információk között" és ezt szerintem elősegíti a google, vagy ha nem is közvetlenül, de közvetve mindenképpen.
Példa:
egy ismerősöm megkért, hogy segtísek utána nézni valaminek, azt mondja nem találja a neten, nekem 3 percbe telt, mert már a kevés infóból tudtam, hogy nem jó és lapoztam tovább a találatok közt.
És igen, emiatt fontos a fenti állítás. Valahol tanítani is kellene, persze megint nem közvetlenül, hanem közvetve. Talán más módszerek szerintis, talán idevágó idézet "Te használod is valamire a szemedet, vagy csak úgy nézel ki a fejedből?" szinonimként "Te használod is valamire az agyadat, vagy csak bólogatsz a fejeddel?".

Szóval jó kis írás, lehet elolvasom Carr írását is, de szótárral eltart majd egy ideig és most ennyire nincs időm :D

Charlie Drop 2008.06.18. 14:37:51

KGyST 2008.06.18. 14:33:13

"De mivel mindennek mélységében utánanézhetünk, a lehetőség az alaposságra megvan."

A lehetőség adott, kérdés igény is van-e rá?

kitsilatzi · http://leggitar.blog.hu/ 2008.06.18. 14:43:21

Szelektálni kell, én például híreket már nem olvasok feedben, mert teljesen felesleges. Nem is érdekel, meg ha rátévedek a indexre, annyi épp elég. Nekem csak két hírforrás van feedben a Pepsifoci meg BBC sport, ezek is csak azért, mert néha vannak rajtuk exkluzivitások.

Aztán vannak még a blogok a feedben, ott is szelektálok, például ezt a bejegyzést végig nyomtam, de például a múltkori SZJT törvénymódosító paragrafus izébe bele sem olvastam :]

haribodog 2008.06.18. 14:45:28

Az eredeti Carr cikk egy jól megírt, amerikai creative writing course-on iskolázott esszé, a megfelelő helyre tett hivatkozásokkal, idézetekkel. A+-t érdemelne iskolai gyakorlatként, de gondolatébresztőnek nem nevezném; két dolgot állít benne, 1. hogy a google miatt keveset dolgot őríz meg a memóriájában, és emiatt ezekkel nem tud operálni;2. hogy ez a gonosz nagyvállalatok érdekében áll (véletlenül se a saját kiváncsisága miatt klikkel). A többi médiatudományos sallang. Akkor lett először elegem belőle, amikor Kittler alapján Nietzsche írógépéről kezdett beszélni, ezt a közhelyet már Magyarországon is gáz elsütni. Az, hogy a könyvnyomtatás ártott volna az elmélyült olvasásnak és gondolkodásnak - hát nem tudom, mindenki döntse el, hogy Clay Shirky professzornak, vagy inkább Descartes-nak hisz.

haribodog 2008.06.18. 14:47:13

Érdekelt, hogy ki ez a nagyszerű Clay Shirky, a korai könyvnyomtatás következményeinek szakértője:
"Internet runs on love"
en.wikipedia.org/wiki/Clay_Shirky
Nem hiszem, hogy valaha látott 1990 előtt nyomtatott könyvet.

butcher 2008.06.18. 15:09:13

Nem attól lesz valaki buta hogy nem tud fejből valamit, hanem hogy nemtudja hol keresse.

savanyucukor 2008.06.18. 15:10:47

tetszik a cikk... vagy nem?... nem is tudom.... sietnem kell, mert jön a főnököm.....vagy nem...

thyles 2008.06.18. 15:15:38

jó a Carr-cikk, amellett, h a leírtakat az ember magán is tapasztalja, könnyedén kerülhet vmi információ-addikt állapotba. Engem pl. már az önmagában is szórakoztat, h ezzel a skim'n'skip technikával hihetetlen gyorsan hatalmas mennyiségű információt szívhatok föl, ami viszont nyilván felszínes és nem is marad meg sokáig.

@haribodog

Nem akarom védelmembe venni a szerzőt, de a cikk nem igazán erről szól, a fő vonal az, h az információszerzés mikéntje hogyan befolyásolja az olvasó gondolkodását. Ráadásul Carr felszólítja olvasóit a szkepticizmusával szembeni kritikus hozzáállásra, plusz hivatkozik arra, h az eseleges hátrányok eltörpülnek a lehetséges előnyök mellett.

A közhelyesség pedig nem tudom miért probléma, amikor egy nagyközönségnek szánt írásról van szó.

AP (törölt) 2008.06.18. 15:16:47

Ezt már én is észrevettem..
Egyszerűen nem köt le egy hosszabb szöveg, mert annyira hozzászokunk a rengeteg és mindig új információhoz. Nem tökölünk sokat egy írással. Mint a lepke, ami mindig új virágra száll, úgy röppenünk oldalról oldalra, de hogy mi lesz a dugónak a falból kihúzása után?

AP (törölt) 2008.06.18. 15:18:36

..és ezért van az, hogy egy vizsgára már nem olvasok el 50 oldalt, hanem sűrítve kettőt, és azt is nehéz megjegyezni szóról szóra.
Nem hülyeség okán, hanem lehet, hogy tényleg igaza van Carr úrnak, és erre áll rá az agyunk?

n3whous3 2008.06.18. 15:23:42

Nem érti meg ez a "nagyon okos" cikkíró. A túlzott információáradat káros az agyra (bizonyított tény), így is elég sok hulladék információval telítődik az agyunk. Jóhogy nem fogok elolvasni 2-3 oldalt azért, ha 1 mondat érdekel valamivel kapcsolatban.

Csak példának hozzam fel azt, hogy a középkori emberekre egész életükön át kb. annyi külső hatás volt, mint napjainkban egy-egy emberre pár nap vagy hét (!) alatt!

Dehogyis tesz hülyévé a google, a sok információ már inkább meghülyít.

bazs 2008.06.18. 15:26:21

Az eredetit én sem olvastam.
De. Híreket olvasok, nagyon kivonatolva. Eleve a legtöbb megjelenő írásból a cím elég infó a széles látókör fenntartásához. Egy hírgyűjteményt (kb 80-100 híroldal feedjei) nézem át naponta 3-4 alkalommal. A sok szemét között nehéz, de azért meg lehet találni a fontosakat, ezeket szoktam csak végigolvasni.
Persze még a cikkek között is van rengeteg, amiben egy bekezdés az új infó, a többi azoknak szól, akik nincsenek képben. Ezt meg lehetne oldani egy előzmények linkgyűjteménnyel, ezzel jelentősen csökkenteni lehetne a netre kerülő adatmennyiségeket.

Amúgy az egyik legviccesebb az ilyen hírgyűjteményekben az, hogy egy-egy hírt hányféle módon tudnak tálalni különböző oldalak. Az egyik úgy jeleníti meg, hogy "Rettenetes tömeggyilkosság történt a xxxxx családjában", a másik leírja, hogy "xxxxx kutyájából kiirtották a bolhákat". Ugyanaz, kicsit másként. Meg kell tanulni szelektálni. Viszont azzal, hogy végigfutom a címeket, már minden fontos bulvárhírből naprakész vagyok:)

A fő problémát abban látom, hogy a szemét és a hasznos információ aránya nagyon a szemét felé billen. De ha sikerül egyensúlyt találni, akkor azért minden a helyére kerül. Amikor egy-két év távaltából fel tudok idézni valamit, amit olvastam és az válasz egy felmerült kérdésre, akkor úgy gondolom, hogy jól kezelem a dolgokat. Csak azt nem tudom, hogy a főnökeim miként vélekednek erről :))

Caracalla 2008.06.18. 15:29:32

Azért azt mindenképpen el kellene különíteni, hogy valamit olvastunk egyszer, vagy esetleg mélységeiben is ismerjük a témát. A leírt jelenség többek között arról is szól, hogy a mélyebb megismerés kerül veszélybe. Az információ nem válik szerves tudássá.

Kukuriku 2008.06.18. 15:47:07

Sziasztok! Mi az a feed? Mar tobb helyen is lattam, de meg mindig nem tudom mia redves s ar ez. Ki-Kit etet itten? Rakeresnek a google-on, de lusta vagyok.

fiukapresszobol · http://fiukapresszobol.blog.hu 2008.06.18. 16:43:21

Kérlek, hogy SEGÍTSETEK!!

Most tanuljuk az internetet és kellene tudnunk, hogy hol lehet keresőrobotot venni, vagy legalább egy keresőmotort beköttetni. És hogy mennyibe kerül! Fontos lenne. (használt is érdekel, de Google márkájú csakis)

Köszi előre is.

Ölelünk mindenkit:

Fiúk a presszóból
fiukapresszobol.blog.hu

myatom 2008.06.18. 16:44:46

Érdekes a cikk, átfutás alapján... ;) Mindenképpen érdemes blog-postra, és érdekes a nyomában kialakult beszélgetés is.

Kell zsenialitás a 'kívánt' Google-találat mielőbbi megtalálásához épúgy, mint annak eldöntéséhez, hogy mely cikk érdemes a végigolvasásra. Bizonyára tud mindenki saját példát hozni, arra is, amikor másodpercek alatt jutott az áhított infóhoz, de arra is, amikor belefáradva rá kellett pihenni és újra elő kellett venni egy témában a gugli. Ugyanígy azt gondolom sokan sokszor olvasunk végig hosszú cikkeket _is_, de nem mindig a megfelelőeket. ;)

Nagyon sok a ténylegesen érdemi információ, olykor még csak nagyon nem is kell túrni érte a 'szemetesben'. Ilyen értelemben az idő valóban nagyon szűk keresztmetszet. Arról már nem is beszélve, hogy nemcsak _olvasni_, hanem _élni_ is kéne, például az infók hasznosítása révén.

Valóban terjed a felületesség, sajnos magammon is észreveszem. Mondjuk én inkább írásban vagyok a kívánatosabbnál sokkal gyorsabb, mint olvasásban.

Nem tudom mennyi a Google bűne mindebben. Számomra az is érdekes kérdés, hogy lehetne jobb keresőket építeni.

Nehéz dolog a műveltség definiálása. Én biztos ott próbálnám meg megragadni a lényeget, hogy az _új_ 'információt' valaki, hogyan és milyen 'sikerességgel' próbálja meg magába integrálni.

chabba (törölt) 2008.06.19. 22:57:16

Saját tapasztalatkén az alábbit figyeltem meg magamon: a megismerési folyamat két lépcsős: (i) gyors átfutás, relevánsnak tűnő források azonosítása (ii) a relevánsnak tűnő források alapos elolvasása.

A sajnálatos folyamat inkább az, hogy gyakorlatilag nem tudok olyan hírforrást mondani, ahol releváns infókat találni, az index címlap végigkattintgatva sem több, mint öt perc. Gondolatokat szinte csak a blogokban, vagy külföldi oldalakon találni.
süti beállítások módosítása