Mivel a szabadidőm jelentős részét a Creative Assembly új játéka köti le, gondoltam írok is róla pár infót. Elméletileg lesz még legalább három rész: stratégiai térkép, szárazföldi csata, vizi ütközetek.
Az egyik legfontosabb jellemzője, hogy a Valve Orange Boxához hasonlóan az Empire is Steames regisztrációt igényel, a lemezes verzió is. Ez hátrányokkal és előnyökkel egyaránt jár: a játék nem adható el, ha meguntuk, nem adható kölcsön, cserébe viszont a patchek automatikusan lejönnek és ha bekrepál a lemez, akkor sem kell pótolni máshonnan.
Magyarországon mindenképpen érdemes a lemezes verziót megvenni, olcsóbb mint a Steames és még igényes is (esetleg még a Total War megapack nevű csomag érdekes hatvan euróért a Steamen, de Rome-om van, a Medieval II. meg nem lett igazán jó, az inkább csak eye candy, komoly problémákkal, az Empire mellett a Medievalt nem érdemes elővenni újra).
Két verzióban jelent meg a játék, az alap mellett a Special Forces kiadásban, amelyben van hat különleges egység, az árát nem éri meg, csak a maximalistáknak ajánlott, akiknek fizikai fájdalmat okozna ha nincs meg (multiplayerben ezek nem használhatóak, és annyira nem is különlegesek (gondolom mindenkinek nyilvánvalóvá vált, hogy én azt szereztem be)).
Ami még fontos: úgy tűnik, a cucc moddolható, bár becsomagolva érkeznek az adatok, de kitömöríthetőek és módosíthatóak, a moddolás igazából a Rómával robbant be, és ez az egyik oka, hogy akkora hit lett.
Az Empire a 18. sz-ban játszódik, így hát a kihagyhatatlan amerikai függetlenségi háború is előkerül, egy tutorial-szerű minikampány keretében. Az egyjátékos nagy kampány 200 kört ölel föl (száz év, két kör per év), 10 nemzet választható, az európai jelentős hatalmak mellett (Nagy-Britannia, Franciaország, Habsburg Monarchia, Spanyolország, Svédország (ők ugye a hármas szövetség miatt épp ekkor keveredtek komoly bajba), Lengyelország, Poroszország, Oroszország, Ottománok (törökök)) egy indiai fejedelemség, a Maratha Föderáció dobja fel a listát.
Ami nagyon fontos: végre a CA hozzányúlt a kampánytérképhez is, egyrészt Európa mellett van két másik terület, Észak- és Közép-Amerika, valamint India is, amelyek között a szárazföldi átjárás nem igazán lehetséges (India és Európa között igen, de ott az ottománok és a perzsák vannak, nyugati hatalmaknak marad a hajókázás), ennek megfelelően nagyon előre kell gondolkozni a hadműveletekben (hadsereg legyártása, flottával való átszállítása, persze kellő flottaerővel, egy hajót elég könnyű elsüllyeszteni), ezzel együtt az európai területek számát csökkentették. Például egész Franciaország egy terület (Elzász-Lotharingia külön terület), és a központi város mellett vannak kis városok, ahol korlátozott választékból lehet bizonyos létesítményeket építeni, mindenütt egyet. Van emelett négy kereskedelmi régió is, ahonnan a megfelelő helyre elhelyezett kereskedőhajók szépen hazaszállítják az árukat, amelyet kereskedelmi partnereinknek továbbértékesítve szép pénzre tehetünk szert (azaz bizonyos mértékben lehetséges az, hogy komoly flottát tartsunk fenn nagyobb szárazföldi terület nélkül). Az ügynököket mostantól nem gyártjuk, hanem a megfelelő létesítmények automatikusan generálják őket. Nagyon kellett, hogy belenyúljanak a diplomáciába is.
Emellett fontos még az is, hogy a csaták is teljesen mások lettek: sokkal kisebb az egységekben a variáció az európai nemzeteknél, és érzésre is teljesen más, mint a korábbi játékok. Jelentősen csökken a közelharc szerepe, és a lőfegyverekre helyeződik a hangsúly. Az európai hadakkal való játék nem igazán különbözik egymástól, viszont az orosz (szar, de sok katona), a török (sok rossz minőségű katona, később európaizálható csapatok, eleinte erős, később gyenge janicsárok, elég erős lándzsás lovasság, hatalmas de fejletlen birodalom, stb.) a marathi (teljesen hiányoznak az elit csapataik, az alap sorgyalogság közelharcban katasztrofális, cserébe lehet kardosokat építeni) más stílust kíván, más élményt nyújt. Eléggé elrontották azonban az indián hadseregeket: ugyanolyan zárt csapatokban állnak fel mint mások, egyáltalán nem jön ki, hogy ők mások lennének (egyébként nem lehet kezdetben az indiánokkal játszani, egy félig működő hack már van hozzá), leginkább íjakat és szakócát használó rosszul öltözött sorgyalogságnak lehetne őket tekinteni.
Számtalan jó kis ötlet jelenik meg a játékban, ugyanakkor nem kevés megkérdőjelezhető dologgal is találkozhatunk benne. Láthatóan ráfekszenek a szupportra is, tegnapelőtt megjött az első patch, amire azonban nem kell figyelnünk: a Steam gondoskodik róla.
Lényeg a lényeg: ez egy valóban új játék a Total War sorozatból, amelybe láthatóan elég sok jó ötletet beleraktak, iszonyatosan le tudja kötni az embert, függetlenül az idén megjelenő más játékoktól nálam 2009 legjobb játéka. És az első mod már meg is jelent hozzá (a füstöt próbálja javítani a csatatéren), ami azzal kecsegtet, hogy a következő két évben lesz mivel játszani.