A véletlen összjátéka, hogy egy napon került a szemem elé Clay Shirky (via Bodó) majd fél éves, valamint az eMasa friss-forró írása (via Konrád).
Megdöbbentő a köztük húzódó szakadék. A vicc az, hogy még a sajtóval nem foglalkozó Konrád is tisztábban látja a fizetős-nem fizetős cikkek dilemmát, mint mondjuk a Népszava online stratégiájáról beszélő online főszerkesztő.
Korábban megírtam, hogy mit gondolok róla, nem is röviden. Egyetlen gondolatot tennék hozzá: Shirkynél olvastam először egy olyan jövőképet, amit reálisnak (nem feltétlenül bekövetkezőnek, de lehetségesnek) tartok: simán elképzelhetőnek tűnik, hogy a mai értelemben vett újság meghal mielőtt az utódja megszületne. Valószínű, hogy nem az onlinera felépülő szerkesztőségek lesznek az első áldozatok, hanem a papír és az online közötti folyamatos vetélkedésben a régebbiek őrlik fel magukat először, de az újság igazából csak egy közvetítő, egy szervezeti keret, nem pedig valami alapvető szükséglet vagy öröktől fogva adott nélkülözhetetlen jellemzője az újságírásnak.
Shirky másik értékes gondolata az, hogy nincsen egységesen megfelelő modell. Ez egyébként az eMasa cikkből is látszik: míg a Kreatív megtalálhatja a maga niche közönségét, és működhet kulcsos cikkekkel, egy mainstream, reklámokra épülő médiumnál a fizetősség válás a vég kezdete lehet. Kétlem, hogy a Népszava elégedett lenne a 'napi néhány tucatnyi vásárlással', más kérdés, hogy a Népszava és a minőségi tartalom között én nem látok igazából kapcsolatot.
Tessék elolvasni Shirky írását, kötelező darab! Még a Financial Times főszerkesztője által adott jóslat - hogy hamarosan minden fizetőssé válik - is beleillik a Shirky által vázolt paradigmába, jelesül a hitalapú menedzsment részbe. Ugyanez mondható el a HVG főszerkesztője által vázolt elképzelésről: utánagondolt már bárki, hogy milyen tranzakciós költségei lennének annak, ha a netszolgáltatóknak kellene különböző díjakat beszedni, felosztani és elosztani a honlapok üzemeltetője felé? Hogy milyen hatása lenne ennek bármilyen új termék, innovatív szolgáltatás megjelenésére? Még egy Artisjust akarunk?
Azt persze nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy nem azzal van a bajom, hogy esetleg fizetni kell az újságírás termékeiért, de ehhez olyan termék kellene, ami megüti ezt a szintet, és fájdalmak nélkül megvásárolható. Egy mainstream újság nem éri ezt el, a nagy része számomra érdektelen, mint ahogy mások számára is (csak esetleg más részei érdekesek).