Caracalla blogja

Internet, jog, játék

Kontakt és egyéb infók

CC ígéret

Creative Commons Licenc

Címkék

7; (1) acta (1) adatvedelem (9) adobe (1) agile (2) ai (2) ajanlo (4) allami szfera (10) álláskeresés (1) állás keresés (1) amazon (2) amd (1) apollo (1) apple (5) artisjus (4) at&t (1) atom (1) biztonsag (5) blackbox (1) blog (26) blogter (3) bsa (4) budapest (5) bug (2) bullshit (2) buntetojog (7) censorware (7) chrome (1) cikkek (1) cisco (2) cloud computing (1) complex (1) copyright (44) creative commons (1) cyberspace (2) cybersquatting (3) cybook (1) datacenter (1) dea (1) digg (2) digitalis jog (1) digitalis utonallas (27) digitalis vilag (33) dmca (3) drm (21) ebédidő (1) ebook (4) ecj (1) ego (29) elektronikus alairas (1) életem (1) életem nem mindennapjai (1) életképek (1) élmények (1) email (3) empire tw (2) én (1) énblog (2) ensz (3) epub (2) étkezés (1) eu (19) eu self (1) e archiving (1) e kereskedelem (3) facebook (5) fantasy (1) fcc (4) fec (1) feed (14) feedburner (4) felsooktatas (5) filecsere (32) franciaorszag (3) frekvenciagazdalkodas (1) fud (5) gaming (1) gmail (2) goldenblog (3) google (13) google reader (3) gpl (1) grammar nazi (1) gyermekpornografia (1) hackers not dead (1) hadopi (2) hardware (4) harvard (1) hoax (1) hoi3 (1) hr (1) humor (8) hvg (8) hvg.hu (1) i2010 (1) ibm (2) identity (4) identity system (3) index (22) innovacio (18) intel (2) intellectual property (20) internet (107) internethungary (1) iptv (1) iso (1) isp (2) iwiw (4) jatekszoftver (10) java (1) jog (109) jogdij (3) jogelmelet (1) jogiforum (3) jogtar (3) kalozkodas (14) kína (3) kina (1) kinai nepkoztarsasag (1) konferecia (1) konyv (1) kozigazgatas (6) kozjoszag (2) kozos jogkezeles (5) kreativitas (1) kritika (4) kultura (3) lcd (1) leírások; (1) lessig (3) link (1) linux (12) lol (11) magas tudomany (1) marketing (10) media (32) microsoft (23) microsoft; (1) miner (1) mobilvilag (4) mobipocket (2) mp3 (6) mpaa (1) msi wind (1) mszh (2) mti (1) muveszet (1) myspace (2) nagy britannia (1) nemzetkozi jog (1) nepszabadsag (1) netscape (1) netvibes (1) net filtering (3) net neutrality (12) nin (1) nyelvtan (1) odf (1) office software (1) olaszorszag (1) online ujsagiras (2) openness (2) openoffice.org (3) opensocial (2) open access (1) open source (21) origo (8) os (1) osi (1) outsourcing (1) oxml (1) p2p (6) pagerank (1) pc szereles (1) phd (1) piac (8) politika (29) privacy (11) ps4 (1) rant (70) reklam (3) ria (2) riaa (12) rpg (2) rpg.hu (1) rss (5) saas (2) sajto (1) serveros (1) silverlight (1) smo (2) software (1) sony (4) spam (8) spectrum auction (1) steam (3) sun (4) superego (1) szabadalom (4) szabvany (5) szerzoi jog (38) szjt (3) szoftverfejlesztes (3) szoftverszabadalom (6) szoftverteszteles (2) szolasszabadsag (5) techcrunch (1) telekommunikacio (10) terminartors (1) tippek; (1) toshiba (1) total war (1) trükkök; (1) tudaselmelet (3) twitter (4) ubuntu (2) ugyfelkapu (2) uncov (1) upc (1) usa (15) uspto (2) vedjegy (2) verizon (3) verseny (9) virtualis haboru (1) virtualizacio (1) vista (3) vodafone (2) voip (1) wardriving (1) warez (1) web2.0 (27) webos (2) welcome to hungary (30) wifi (6) wiki (1) wikileaks (1) wikipedia (4) wimax (1) windows (9) windows; (1) winer (5) xml (2) xp (3) yahoo (1) youtube (3) zene (5)

Friss topikok

  • Szedlák Ádám: Plusz kérdés: képes lesz-e a Sony a kínált funkciókat az egész világon bemutatni és üzemben tartan... (2013.03.01. 14:25) PS4
  • lipot: Olvasgattam a korábbi posztokat, belinkelt törvényeket és lehet, hogy egyértelmű, azért mégis szer... (2011.01.20. 10:28) Bejelentésköteles a webbolt működtetése, hogy is van ez?
  • Boca: Lehet h így van, de ezek hatása egyelőre nem látszik, mert a user kezében lévő technológiákkal kön... (2010.12.29. 06:09) A WikiLeaks internetszabályozási ötletelést vált ki
  • Caracalla: Konrád, nem vitatva amit írsz, kiadói oldalról az nem mentség, ha azt hozzák fel, hogy nem értenek... (2010.10.09. 19:05) A könnyűlovasság károgása
  • emzperx: Már az iwivvel is ez volt az egyik fő probléma úgyhogy ez spanyolviasz. Megyek is a subbára balfék... (2010.05.17. 01:53) Életek a Facebook

2007.06.22. 01:53 Caracalla

Magyarország államformája: advertizokrácia

Címkék: marketing privacy reklam adatvedelem

    Elég nehéz elviselni a mindenütt körülvevő reklámokat, miközben többé-kevésbé nyíltan arról is beszélnek, hogyan lehet a hirdetéseket targettálni, meg az oldalakat otimalizálni és hasonlók. És most a blog.hu címplapján is, egyből középen megjelent egy hirdetés. Nem tudom, mennyiért adják el azt a helyet, de az én szememben elég sokat esett ezzel a szolgáltató: ez nagyjából olyan, mint a payperpost, Arrington személyes nemezise.
    Mert az a helyzet, hogy az internetet a reklám működteti. A figyelemgazdaságtan, vagy szándékgazdaságtan arra mutat rá, hogy a fogyasztók egyben vásárlók is még ha nem is közvetlenül fizetnek. Igaz ez az Iwiwre, az Indexre meg még ki tudja mi mindenre. És kissé szarkasztikusan tegyük rögtön hozzá: a "figyelem gazdaság" és a gazdaság kapcsolatát az Adwords és társai teremtik meg.
    Mindezek után nem meglepő, hogy az életünket egyre jobban elönti a reklám. Még szerencsésebbek azok az esetek, amikor legalább tudjuk, hogy reklámmal állunk szemben, de ezen kívül mindenféle termékelhelyezések filmekben vagy termékleírásnak álcázott splogok is támadnak. És ez nemcsak online probléma: mindegyik főútunk mellett tele van a széle hirdetőtáblákkal, amint a városaink vizuális képét is ez határozza meg egyre inkább.
    Mindezek mellett kulcsfontosságú kérdés, hogy a reklámok nem jók. Vagyis rosszak, megtévesztőek, hamisak, buták, unalmasak. És nemcsak tudatosan hatnak, hanem tudat alatt is.
    Persze minden ellen lehet védekezni. Az első lépés annak felismerése, hogy a marketinges ellenség, aki meg akarja hódítani a személyes életünket, meg akarja ismerni a személyes adatainkat, hogy tegyen egy visszautasíthatatlan ajánlatot. A termék gyártójával a viszonyunk már ambivalensebb, mert elméletileg nem kizárt, hogy meg akarjuk venni, de ezt nem kell feltétlen az orrunk alá dörgölni, és valami hasonló a helyzet a reklám hordozójával is. Persze eléggé nehéz konzekvensen emlékezni erre, és eszerint cselekedni.
    Bizonyos esetekben a marketinges a barátunk, különösen a butábbik fajta. Mert van úgy, hogy az ember meglát egy terméket valahol, és megtetszik, de aztán beugrik, hogy ebben is van olyan bifidusz egyensúlyguard és ezzel megtakarít nekünk egy vásárlást. Vagyis egy reklámmal elidegenít az eladni szánt terméktől, mert ugye aki keményen játszik...
    Ha nagyjából elkerülhetjük a hirdetés és a valódi tartalom összemosását, talán döntetlenre menthető a meccs. Aki olvasott már számítógépes játékról suóló kritikát, érti miről beszélek. De ettől még nem tetszik.
    És egyébként pillanatnyilag a hirdetések testreszabása a legfőbb oka annak, hogy privacy-párti vagyok.

UPDATE: Doc Searls néhány órája idézett a Cluetrain manifesto-ból, íme:

"Every one of us knows that marketers are out to get us, and we all struggle to escape their snares. We channel-surf through commercials; we open our mail over the recycling bin, struggling to discern the junk mail without having to open the envelope; we resent the adhesion of commercial messages to everything from sports uniforms to escalator risers.

We know that the real purpose of marketing is to insinuate the message into our consciousness, to put an axe in our heads without our noticing. Like it or not, they will teach us to sing the jingle and recite the slogan. If the axe finds its mark we toe the line, buy the message, buy the product, and don¹t talk back. For the axe of marketing is also meant to silence us, to make conversation in the market as unnecessary as the ox cart.

Ironically, many of us spend our days wielding axes ourselves. In our private lives we defend ourselves from the marketing messages out to get us, our defenses made stronger for having spent the day at work trying to drive axes into our customers¹ heads. We do both because the axe is already there, the metaphorical embodiment of that wedge Toffler wrote about -- the one that divides our jobs from our lives. On the supply side is the producer; on the demand side is the consumer. In the caste system of industry, it is bad form for the two to exchange more than pleasantries.

Thus the system is quietly maintained, and our silence goes unnoticed beneath the noise of marketing-as-usual. No exchange between seller and buyer, no banter, no conversation. And hold the handshakes.

When you have the combined weight of two hundred years of history and a trillion-dollar tide of marketing pressing down on the axe in your head, you can bet it¹s wedged in there pretty good. What¹s remarkable is that now there¹s a force potent enough to actually start loosening it."

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://caracallablog.blog.hu/api/trackback/id/tr96103603

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bb 2007.06.22. 11:46:55

Bár tudom, hogy eléggé elterjedt hozzáállás, de a "marketinges az ellenségünk" megjegyzéssel vitatkoznék.
Én pont forditva látom, hogy a buta marketinges az ellenségünk, merthogy ő az, aki el akarja adni a bifidus-akármit és jó ötletnek tartja, hogy az emberek behülyitésével ad el olyan létjogosultság nélküli terméket mint pl. a Calgon. Ráadásul ezt zavaróan az arcodba mászva, irritálóan teszi (és sajna a magyar marketingszakma nagy része ilyen).

Szerintem a jó marketinges nem ez, hanem informál számomra releváns termékekről (igen, itt sajna tényleg bejátszik az magánszféra szentsége, merthogy nehéz megmondani meddig mehet bele ahhoz, hogy tényleg releváns információt adjon de ne érezzem, hogy olyan helyen mászkál ahol semmi köze) és max rávesz a kipróbálásra.

Gyakorlatban magyarországon pedig sajna a marketingesek 95%-a az ellenségünk, de legalábbis hozzá nem értő/morálisan visszamaradott/etikátlan.

Caracalla 2007.06.22. 18:29:13

A buta marketingesek talán annyiból veszélytelenebbek, hogy nem tudnak tudat alatt ható reklámokat csinálni. Rossz a reklám dallama, nem jók a figurák, csak az ajtóstul-a-házba megoldást ismeri.
A jók vagy sikeresek ezzel szemben befolyást tudnak gyakorolni a világra. Brutális, hogy egy gyorsdétteremhez sikerült életérzést, de gazdasági összehasonlító módszert is kapcsolni (ún. BigMac index). Miközben azért mégiscsak egy elég vacak termékről van szó. És még számtalan világmárka, vagy a mára már szerencsésen betiltott cigarettareklámok, stb mutatnak hasonlóságot. És ezek soha egyetlen pillanatig sem szóltak a termék megismertetéséről.
És mondjuk az információs asszimetria is érdekes. Az egy dolog, hogy ők mennyit tudnak rólam és Rólad, mi meg semmit róluk, de a felhasznált módszereikről sem sokat tud az átlag reklámfogyasztó. Nehéz olyasmi ellen védekezni, amit nem is ismersz.
És azért baj ez, mert a fogyasztói döntések befolyásolásán keresztül komoly zavarokat okozhatnak az ember életében például a fogyasztói hitelfelvételek, az egészségügyi problémák és még számtalan terülteten. Ha meg nem vásárolod a reklámozott terméket, kilógsz a társadalomból, az meg szociális gondokat okozhat.
Az etikus marketinges meg olyasmi, mint a dzsainista farkas, ami várhatóan hamar éhenhal.
De bárcsak Neked lenne igazad!

bb 2007.06.22. 18:39:54

Azt hiszem Neked van igazad, én sajnos kicsit összemosom a jó marketinges és az etikus marketinges fogalmakat, vagyis nekem a jó marketingesnek etikusnak is kell lennie.
Az meg sajnos teljesen igaz, hogy a jó (szakmailag hozzáértőbb marketinges) etikai normák nélkül a lehető legrosszabb kombináció.
Én már attól is boldog lennék, ha az etikusság valamilyen szinten megjelenne, bár akkor jónéhány cég marketing osztály nélkül maradna....

Caracalla 2007.06.22. 19:42:46

Hosszabb távon a két kategória talán közeledhet. Miután az Adblockkal, a spamszűrökkel, stb. kilövöm a reklámok egy jó részét, elkerülöm, amennyire lehet a többit, végül rákényszerülnek, hogy valamennyire tekintetbe vegyék, mi az amit eltűrök. Kicsit talán az egyensúly átalakul, és a kevésbé invazív hirdetések növekednek (Adwords pl.). És itt találkozik az etika és a szakmai kompetencia.
A remény hal meg utoljára.