Caracalla blogja

Internet, jog, játék

Kontakt és egyéb infók

CC ígéret

Creative Commons Licenc

Címkék

7; (1) acta (1) adatvedelem (9) adobe (1) agile (2) ai (2) ajanlo (4) allami szfera (10) álláskeresés (1) állás keresés (1) amazon (2) amd (1) apollo (1) apple (5) artisjus (4) at&t (1) atom (1) biztonsag (5) blackbox (1) blog (26) blogter (3) bsa (4) budapest (5) bug (2) bullshit (2) buntetojog (7) censorware (7) chrome (1) cikkek (1) cisco (2) cloud computing (1) complex (1) copyright (44) creative commons (1) cyberspace (2) cybersquatting (3) cybook (1) datacenter (1) dea (1) digg (2) digitalis jog (1) digitalis utonallas (27) digitalis vilag (33) dmca (3) drm (21) ebédidő (1) ebook (4) ecj (1) ego (29) elektronikus alairas (1) életem (1) életem nem mindennapjai (1) életképek (1) élmények (1) email (3) empire tw (2) én (1) énblog (2) ensz (3) epub (2) étkezés (1) eu (19) eu self (1) e archiving (1) e kereskedelem (3) facebook (5) fantasy (1) fcc (4) fec (1) feed (14) feedburner (4) felsooktatas (5) filecsere (32) franciaorszag (3) frekvenciagazdalkodas (1) fud (5) gaming (1) gmail (2) goldenblog (3) google (13) google reader (3) gpl (1) grammar nazi (1) gyermekpornografia (1) hackers not dead (1) hadopi (2) hardware (4) harvard (1) hoax (1) hoi3 (1) hr (1) humor (8) hvg (8) hvg.hu (1) i2010 (1) ibm (2) identity (4) identity system (3) index (22) innovacio (18) intel (2) intellectual property (20) internet (107) internethungary (1) iptv (1) iso (1) isp (2) iwiw (4) jatekszoftver (10) java (1) jog (109) jogdij (3) jogelmelet (1) jogiforum (3) jogtar (3) kalozkodas (14) kína (3) kina (1) kinai nepkoztarsasag (1) konferecia (1) konyv (1) kozigazgatas (6) kozjoszag (2) kozos jogkezeles (5) kreativitas (1) kritika (4) kultura (3) lcd (1) leírások; (1) lessig (3) link (1) linux (12) lol (11) magas tudomany (1) marketing (10) media (32) microsoft (23) microsoft; (1) miner (1) mobilvilag (4) mobipocket (2) mp3 (6) mpaa (1) msi wind (1) mszh (2) mti (1) muveszet (1) myspace (2) nagy britannia (1) nemzetkozi jog (1) nepszabadsag (1) netscape (1) netvibes (1) net filtering (3) net neutrality (12) nin (1) nyelvtan (1) odf (1) office software (1) olaszorszag (1) online ujsagiras (2) openness (2) openoffice.org (3) opensocial (2) open access (1) open source (21) origo (8) os (1) osi (1) outsourcing (1) oxml (1) p2p (6) pagerank (1) pc szereles (1) phd (1) piac (8) politika (29) privacy (11) ps4 (1) rant (70) reklam (3) ria (2) riaa (12) rpg (2) rpg.hu (1) rss (5) saas (2) sajto (1) serveros (1) silverlight (1) smo (2) software (1) sony (4) spam (8) spectrum auction (1) steam (3) sun (4) superego (1) szabadalom (4) szabvany (5) szerzoi jog (38) szjt (3) szoftverfejlesztes (3) szoftverszabadalom (6) szoftverteszteles (2) szolasszabadsag (5) techcrunch (1) telekommunikacio (10) terminartors (1) tippek; (1) toshiba (1) total war (1) trükkök; (1) tudaselmelet (3) twitter (4) ubuntu (2) ugyfelkapu (2) uncov (1) upc (1) usa (15) uspto (2) vedjegy (2) verizon (3) verseny (9) virtualis haboru (1) virtualizacio (1) vista (3) vodafone (2) voip (1) wardriving (1) warez (1) web2.0 (27) webos (2) welcome to hungary (30) wifi (6) wiki (1) wikileaks (1) wikipedia (4) wimax (1) windows (9) windows; (1) winer (5) xml (2) xp (3) yahoo (1) youtube (3) zene (5)

Friss topikok

  • Szedlák Ádám: Plusz kérdés: képes lesz-e a Sony a kínált funkciókat az egész világon bemutatni és üzemben tartan... (2013.03.01. 14:25) PS4
  • lipot: Olvasgattam a korábbi posztokat, belinkelt törvényeket és lehet, hogy egyértelmű, azért mégis szer... (2011.01.20. 10:28) Bejelentésköteles a webbolt működtetése, hogy is van ez?
  • Boca: Lehet h így van, de ezek hatása egyelőre nem látszik, mert a user kezében lévő technológiákkal kön... (2010.12.29. 06:09) A WikiLeaks internetszabályozási ötletelést vált ki
  • Caracalla: Konrád, nem vitatva amit írsz, kiadói oldalról az nem mentség, ha azt hozzák fel, hogy nem értenek... (2010.10.09. 19:05) A könnyűlovasság károgása
  • emzperx: Már az iwivvel is ez volt az egyik fő probléma úgyhogy ez spanyolviasz. Megyek is a subbára balfék... (2010.05.17. 01:53) Életek a Facebook

2008.01.23. 12:09 Caracalla

A BSA és a kellemetlen igazság

Címkék: software rant jog copyright bsa fud

Al Gore filmje, az 'An Inconvenient Truth' egy eléggé komoly kérdésre hívja fel a figyelmet, a globális felmelegedésre. Alapvetően a tudományos körök nem vitatkoznak azon, hogy globális felmelegedés van, továbbá hogy az emberiség által elégetett fosszilis tüzelőanyagok a fő okozói a folyamatnak. Al Gore-ék a filmhez való anyaggyűjtés során felfedték, hogy 925 peer reviewed cikk közül nulla vitatja ezt a jelenséget. Zéró. Az újságcikkeknek mégis 57%-a igen.

Emellett egy kiszivárgott ipari lobby memo(pdf) kiemelten célként kezeli, hogy az ezzel vitatkozó tudósokat támogatniuk kell, mivel gyakorlatilag ez az egyetlen esélyük, hogy elkerüljék a költséges átalakítását az erőműveknek illetve a térvesztést a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatban. Persze az nem mellékes kérdés, hogy a lobby által pénzelt tudósokban lehet-e bízni, én mindenesetre inkább nem nekik hinnék.

Hasonló az érzésem a BSA legújabb közgazdasági vizsgálatával kapcsolatban is, amely a jogtiszta szoftverek használatának gazdasági következményeit igyekszik elemezni, a sajtó számára fogyaszthatóan tálalva. A magyar szervezet szerint minden 1 Ft szoftverre költött költség további 1,25 Ft, alapvetően Magyarországon maradó support, kiskereskedelmi munkatársak, stb. növekedést generál. Az egész világon pedig milliárd dolláros összegről van szó.

Persze a dolog nem ilyen egyszerű. Ugyanis nem arról van szó, hogy ez a semmiből megszülető összeg lenne - mint ahogy az írás sugallja -, hanem azt valahonnan el kell venni. Tipikusan a nem megfelelően licencelt és kifizetett szoftvereket használó cégek és intézmények egyébként is elköltik ezt az összeget valamilyen termékekre. Azzal kapcsolatban is vannak fenntartásaim, hogy a support mértéke és összege mennyi lenne, túl magasnak tűnik a 125%-os arány a szoftver árához képest, nem is beszélve arról, hogy a service centerek legalább is regionálisan szervezettek, nem helyiek. Az open source esetében pedig lehet minden szoftverköltség support, a gazdasági fejlődésért aggódó lobbynak talán akkor azt kellene propagálnia. Továbbá az adatok persze becsültek, továbbá szép grafikonokat sokan össze tudnak dobni, tudomásom szerint az IDC-nek sincsen jövőbe/távolba látó üveggömbje.

Ugyanakkor amennyiben más termékre költik ezt az összeget, vélhetően annak is van kiskereskedelmi forgalmazó háttere, terméktámogatása, netán egyenesen hazai gyártmány, és ebben az esetben a fentinél sokkal jobb arányt is kaphatunk - ki tudja. Ennek a vizsgálatnak a metódusa megint 'ha elégszer elismételjük a kétes eredményeinket, elhiszik', sajnos az SG.hu kritika nélkül hozta le az anyagot (a félreértések elkreülése végett: sajtóközleményként, nem cikként), az Ars Technika azért jelezte fenntartásait.

És akkor a kérdés amivel nem foglalkoznak: hogyan lehet elérni az illegális szoftverhasználat 10%-os arányú csökkentését? Hát, gondolom ők copyright lobby lévén szeretnének további rendfenntartói erőforrásokat erre a célra, de persze arról sincs semmi becslés, hogy az hogy arányulna a fenti 125%-os arányhoz (pl. 1 Ft jogtisztává tett szoftvert lehet, hogy 5 Ft-os rendfenntartói forrásból lehet elérni csak), szóval kihagytak egy igencsak jelentős költséget, ami valószínűleg társadalmi méretben az egész folyamatot költségesebbé teszi, mint amennyit nyerni lehetne rajta.

A fenti esetben tehát: szoftvergyártók nyernek 1 Ft-ot, ez persze kimegy az országból, a társadalomban termelődik további 1,25 Ft (aminek a forrását egyébként szintén a magyar cégek jelentik), de ezért elkölt például 5 Ft-ot. Végső mérleg: az egész sokkal költségesebb, sőt Magyarország csak bukik a dolgon. És akkor még ehhez a veszteséghez jön hozzá annak a területnek a vesztesége, amelyről elvonták a szoftver költségének fedezésére az összeget, amennyiben nem szabad, párnában tartott erőforrásokból fedezik. És jellemzően nincsenek Magyarországon szabad erőforrások. Mert ebben az esetben társadalmi szinten igazából nyereség nem keletkezik.

Akárhogy is, a licencdíj nagy része elhagyja az országot, de a behajtása jelentős költséget generál.

A BSA tehát megint beveti a FUD-ot, hiszen kihagy egypár jelentős részt az egyenletből ebben a bogus tanulmányocskában.
Egyszerűen nem szabadna polgári jogi jogviszonyok kikényszerítésére különösebb állami erőforrásokat fordítani, erre vannak a polgári perek, bíróságok sőt adott esetben végrehajtók.

A szerző a legteljesebb mértékben elítéli a nem jogszerű szoftverhasználatot.

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://caracallablog.blog.hu/api/trackback/id/tr34308446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tgr 2008.01.23. 15:42:16

"És akkor a kérdés amivel nem foglalkoznak: hogyan lehet elérni az illegális szoftverhasználat 10%-os arányú csökkentését?"

A bevált módszer az, hogy állam bácsi megveszi a főbb BSA tagok termékeit az egész közszférának, lásd Campus licenc...

Tgr 2008.01.23. 15:48:09

"minden 1 Ft szoftverre költött költség további 1,25 Ft, alapvetően Magyarországon maradó support, kiskereskedelmi munkatársak, stb. növekedsét generál."

Ez egy klasszikus közgazdasági érvelési hiba:
en.wikipedia.org/wiki/Parable_of_the_broken_window

Raha · http://scubbablog.blogspot.com 2008.01.23. 16:24:05

Vajon az a kár, amelyet ők okoztak a sok kéretlen levéllel, a szoftvernyilvántartás kérésével, nemzetgazdasági szinten mekkora költséget jelentett?

Caracalla 2008.01.23. 16:37:45

@Tgr: köszi a Wikipedia linket, és persze, hogy rámutattál.

critics 2008.01.23. 17:00:48

"az SG.hu kritika nélkül hozta le az anyagot"

Azért én a cikk első sorát elolvasnám, elég kifejező :)

perro morado 2008.01.23. 17:25:35

An Inconvenient Truth

Rá Dios 2008.01.23. 17:35:46

"A szerző a legteljesebb mértékben elítéli a nem jogszerű szoftverhasználatot."
Rendben van. Én meg a legteljesebb mértékben egyetértek a szerző álláspontjával. A cikkel és a bejezető mondattal egyaránt.
Marosi György gazdasági és villamosmérnök, szabadalmi ügyvivő
MIE (www.mie.org.hu)

Caracalla 2008.01.23. 17:37:12

@perro morado: köszönöm, javítva.

blr 2008.01.23. 17:53:22

Ha kétszer annyi legális Windows lenne az országban, mint most, akkor újabb supportosokat kellene felvennie a MS Magyarországnak, hogy a felvetett kérdésre az "installálja újra" választ adják? Nem hiszem...

brlv24 2008.01.23. 17:58:13

Programozo vagyok es en sem szeretem az illegalis szoftverhasznalatot.
DE ennel is jobban utalom a jogvedo szervezeteket, akik a jog kontosebe bujva folyamatosan hazudnak, legfobb eszkozuk a megtevesztes es megfelemlites.
Felhaborit a hozza nem ertesuk. Es egyaltalan nem a jogot vedik, hanem a mogottuk levo szervezetek erdekeit.

programer 2008.01.23. 18:08:45

Egy biztos. Az emberek 99%-nak sosem jutna eszébe kenyeret lopni a boltból, nem fizetni a kőművesnek/tanárnak/ügyvédnek etc... Szoftvert mindenki simán lop, sőt még ideát is generál mellé, például, hogy drága (miért? A nagy tételben 10 dollárba kerülő asztali DVD lejátszóért nem drága a 100-150 dolláros végfelhasználói ár? mégsem megyünk a media marktba lopni...).

Jah! És ha elopják a tárcádat, akkor a rendőrség ne is kezdjen nyomozni a zsebtolvajok után, mert 10ezer forintért kár lenne 2 rendőrt 5000/emberórában erre ráállítani, hiszen egyáltalán nem rentábilis.

Ha szoftvert fejlesztenél, és rendszeresen nem fizetnék ki a munkád, esetleg a fejlesztésed eredményét eladod 1 cégnek a végén meg az összes havercég azt használja, akkor Te sem így vélekednél...

programer 2008.01.23. 18:15:20

jah! és még valami. Amikor a megbízásokat rendszeresen elbukod azért, mert a konkurens cég ellopta azt a szoftverkomponenst, amitért Te fizetsz, így pedig annyiért tudja elvállalni a melót, amibe neked csak a spéci komponens került, aztán szépen csődbemész, akkor lehet a Microsoftot meg a többi multit fikázni, csak az embereid és a családjuk éppen éhendöglik közben... Hidd el, az MS nem megy csődbe, ha lopott windowsokon, lopott visual studioval fejlesztesz, és lopott MS-SQL-t teszel fel az ügyfélnek, lopott kimutatás készítő komponenst építve bele.

Viszont a kis méretű, 5-10 fős szoftver fejlesztő cégek nagyon gyorsan alulmaradnak az ilyen konkurenciával szemben, ha ki kell termelni a több milliós termékek árát is, és ezt megpróbálják beépíteni az árakba. Márpedig az az 5-10 fő, az pont ugyanennyi családot tart el jó esetben...
Ez innentől nem tűnik csak a BSA és az MS/Oracle/IBM/etc problémájának, ha szépen csődbemegy mindenki aki becsületesen próbál talpon maradni...

brlv24 2008.01.23. 18:24:02

Nem a programok lopasa a tema, hanem a BSA etikatlan hozzaallasa es a megteveszto tanulmanyai.

Senki sem beszelt itt arrol, h szabad lenne lopni.

A lopas ellen fel kell lepni, de az emberek hozzaallasan kell valtoztani es ezt megfelemlitessel es hazugsaggal nem igazan lehet. Foleg, ha a hazugsag atlathato (ceges kozgazdasz v jogasz jot rohog rajta).

Rá Dios 2008.01.23. 18:34:43

Igen, ahogy a cikk is írja: polgári jogi vitát ne az állam finanszírozzon külföldi cégeket képviselő álcivil egyesület támogatásval.

Nope 2008.01.23. 18:40:19

programer 2008.01.23. 18:08:45

"Egy biztos. Az emberek 99%-nak sosem jutna eszébe kenyeret lopni....."

Látszik barátom, hogy te a "mátrixban" élsz. Minumum 15%nak nem csak az eszébe jut hanem meg is teszi.

Amúgy mi az illegális?
Mert például én rendszeressen kölcsönadom a láncfűrész a barátaimnak, a stihl mégsem fenyeget.Lehet,hogy kellene?Mert hát így a többiek nem veszik meg a terméket!
Múltkor az autómat is kölcsönadtam, na ez halmozott bűn:
1, elvesz a tömegközlekedés bevételéből
2, nem vesznek még egy személyautót
3, egy taxisnak kevesebb a bevétele ami ugye egy családot is jelent......

Ami még szégyen, hogy az emberek az utcán meg a parkokban futnak! Ingyen! Pedig nekem az a pénz ha a futópadjaimat használják! Erre is figyelnie kellene a közegnek!

A vállalatokat figyelni kellene, azokat akik haszonszerzés céljából használját a szoftvert, a köznéppel viszont rugalmasabban kellene bánni.

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2008.01.23. 18:58:59

szerintem meg annyiért kéne adni a szoftvert, hogy senkinek ne jusson eszébe másolni

én mindig eredeti párti vagyok és a CD-ket is megveszem, a DVD-vel megvárom míg leárazzák, az oprendszer meg rajta van a laptopon

de már ne haragudjon a világ: a Windows XP hány százmillió példányban került eladásra úgy, hogy egy hivatalos példány konkrét előállítási ára kb. 50 Ft, meg hozzá a kézikönyv még 500 Ft.

Ezt vesszük meg újonnan valami 140.000 Ft-ért, ha dobozosat veszünk és nem OEM. Nem sok ez egy picit? Jó hogy a fejlesztés drága meg satöbbi, de inkább 15.000 Ft-ért kéne adni és akkor lehetne csinálni hozzá egy hardver kulcsot, hogy el se induljon a cucc ha nem veszed meg

hardver kulcsot meg nem olyan könnyű másolni, tehát a másik 100 millió is hivatalosat venne egyből

amit meg a BSA csinál, hogy törvénytelen módon fenyegeti a cégeket, az meg aztán minden határon túlmegy, ha már egyszer ők a törvényesség mellett kardoskodnak, legalább ők betarthatnák a szabályokat

Bit Rot 2008.01.23. 19:18:53

Ha én bementem a boltba és vettem OEM XP-t (hardverrel) kb. 23 ezer Forintért, legálisan, akkor ennek a fele tényleg Magyarországon maradt? Hiszen support az nem jár hozzá, gyakorlatilag, mert OEM.

Én inkább úgy érzem, hogy a 23 ezer Forint szinte teljesen USD/Eurová vált és kiment az országból, mint importra fizetett pénz.

DarkMan 2008.01.23. 19:22:07

nos a bsa kizarolag a nagy cegek erdekeit vedi. nem erdekli oket egy adott elenorzeskor h. kis pista bt. altal irt programod jogtiszta vagy sem.. leszarjak.

be kene latni hogy a digitalis vilagban a masolas megtiltasa ertelmet veszti. es nem a szoftvert kell eladni, hanem a szolgaltatast. en pl. odaadom a forraskodot a megrendelonek, es megis engem biznak meg megint, vajon miert? ha egy 5-10 fos ceg normalis munkat vegez, meg tud elni belole a bsa nelkul is.

es a statisztikak meg azert hamisak, mert xy letolti ezt meg azt a programot/jatekot/zenet/videot, az akar igaz is, de ha fizetni kene erte, nem venne meg. es ezt felejtik el, bar ez nem bsa tema mar..:)

dark

jencike 2008.01.23. 19:49:31

programer:
kiábrándító leszek: a kőművest sem fizetik ki sok helyen. A rendőrség meg max jegyzőkönyvezi a lopott 10000 Ft-odat, aztán elfelejti, mert nincs rá kapacitása, és mert nem éri meg.
Egyébként meg tényleg elérhető árú szoftver/film kellene, akkor meg is vennék. Nem kéne irdatlan összegeket reklámra költeni, máris jobb lenne a helyzet

SZERVÁC Attila · http://321.hu/sas 2008.01.23. 20:03:09

Hogyan lehetne elérni az illegális szoftverhasználat 10%-os csökkentését Magyarországon?

Egyszerű:

Ahol lehet szabad szoftverek használatával.

10-nél több %-ot is vissza lehetne szorítani.

Ahogy teszik ezt tőlünk nyugatabbra a szabad világban.

Gery Greyhound · http://www.bestofgyurcsany.hu/news.php 2008.01.23. 20:04:11

Olyat például miért nem lehet csinálni, hogy nem kérem a supportot, hanem inkább féláron a Vistát?

Zenét, játékot, filmet, és munkaszoftvert pedig ne vegyünk egy kalap alá. És vállalati meg home usert se. Azzal, hogy itthonra letöltöm a Photoshopot, senkinek nem okozok hátrányt, konkurenciája nem leszek senkinek. Dolgozni és így előnyhöz jutni kalózszoftver révén tényleg csúnya dolog, és keményen büntetném. Viszont hogy Pistike otthon használja-e a többszázezres szoftvert, azzal a légynek nem árt, ha nem lenne warez, valószínűleg nem is hallott volna róla.

csongor 2008.01.23. 20:04:16

Miért nem jut eszébe senkinek a szabad szoftver? Ha az államnak, az APEH-nek megéri támogatni, egy BSA-t, miért nem éri meg támogatni a szabad szoftvereket?
Miért fizet az állam Campus, Tisztaszoftver, Sulinet stb keretében MILLIÁRDOKAT még most ia a nagy megszorítósdi keretében nagy multiknak ahelyett, hogy ingyen használná a szabadokat?
Ne válaszoljatok! Költői volt a kérdés, tudom a választ.
Minden szoftvert ingyen használok. Egyiket sem loptam.

Gery Greyhound · http://www.bestofgyurcsany.hu/news.php 2008.01.23. 20:05:45

A szabad szoftver pedig egy szép kezdeményezés és jól hangzik, de az Adobe-nak pénzben mi különbség látszódik hogyha én warez photoshopot vagy free gimpet használok?

programer 2008.01.23. 20:07:04

greyhound: olyat miért nem lehet csinálni, hogy nem kérem a szalvétát, meg a csomagolást, csak tegyék le a bigmacket a tálcára, cserébe nem fizetem ki? a fél világnál elmondható, hogy nem tudsz leszedni ilyen szolgáltatásokat a termékről, de attól ki kell fizetned...

Patek 2008.01.23. 21:55:30

nade Gyuszi Bácsi!

"hardver kulcsot meg nem olyan könnyű másolni, tehát a másik 100 millió is hivatalosat venne egyből"

azt kell, hogy mondjam, muháhháhhá! :)

Kit érdekel a hardverkulcs?! Azt is a szoftver ellenőrzi... Ne akarjuk má' feltalálni a spanyolviaszt!

Tgr 2008.01.25. 15:56:56

Kalózszoftver révén piaci előnyhöz jutni nem szép dolog. Úgy jutni piaci előnyhöz, hogy az állammal fizettetjük az üzleti modellünk fenntartási költségeit, az szép dolog?
süti beállítások módosítása