Éppen a Nol cikkét választottam apropónak, de lehetne bármelyik másik könyvszakmai rendezvény beszámolója. Mi van ebben az országban olyan mélyen elkúrva, hogy össze-vissza beszél mindenki mindent, de mégsem sikerül értelmes ekönyv ajánlattal előállnia senkinek?
Nyilván azon nem kell meglepődnünk, hogy a könyvkiadók által foglalkoztatottak, kiadótulajdonosok rendkívül fontosnak, nélkülözhetetlennek tartják a kiadók létét, (ami persze korántsem magától értetődő, az általuk ellátott feladatok valóban szükségesek, de más formában is elképzelhető az ellátásuk,) de igazán az Amazon kikiáltása ősellenségnek az, amit nem tudok hová tenni. Amennyiben az Alexandra vagy a Bookline teszi ezt, az még érthető, de a kiadók vajon miért?
Az teszi módfelett érdekessé ezt a pozícionálást, hogy a felhasználonak a még a magyar ekönyv piacon is az Amazon a legjobb barátja. Egyértelműen a legjobb ár-érték arányú olvasót ő adja, amint az Amazontól könyvet vásárolni is egyszerű. Az Amazon - természetesen a saját üzleti érdeke miatt - tekintettel van arra, hogy az ügyfelei, a fogyasztók mit hajlandóak megvenni, mennyit hajlandóak fizetni.
Ez az utóbbi az, ami szinte teljesen hiányzik a magyar kiadói és könyvkereskedői gondolkodásból. A magyar kiadó leszarja, hogy a leendő ügyfele nem akar kétszerannyit fizetni a bugos készülékért, mint a jól működő Kindle-ért, és így aztán nem akar epubot se. Ahelyett, hogy azt találná ki, hogy hogyan szolgálja ki az ügyfelét, hogy az elégedett legyen, kisesszéket ír az Amazon gonoszságáról, a Kindle dömpingáráról és az epub mindenekkfelettiségéről (és ami különösen hipokrita, a drm-es epub nyitottságáról).
A magyar kiadó és könyvkereskedő nem ügyfélbarát, nem reagál az ügyfelei igényeire. A magyar kiadó és könyvkereskedő nem üzletember. A magyar kiadó és könyvkereskedő az ügyfelei kiszolgálása helyett félinformációkra támaszkodva részben képzelt részben legyőzhetetlen fantomokkal viaskodik. A magyar kiadó és könyvkereskedő még mindig úgy gondolkodik és viselkedik, mint egy monopolista. Viszont már nem az.
A magyar kiadó és könyvkereskedő úgy alkotja meg termékét, ahogy az neki és a szerzőjének megfelelő és úgy is árazza, ahelyett hogy úgy alkotná meg, ahogy az ügyfelének a legegyszerűbb, legkényelmesebb és legolcsóbb ,pedig egyedül az ügyfél az, aki fizet neki érte!
Ha ez nem változik meg, a magyar kiadó az Amazon, az Apple vagy más beszállítója lesz, a magyar könyvkereskedőt pedig a por lepi majd. A magyar ügyfelek pedig boldogan fognak vásárolni az Amazontól, because it works.