Caracalla blogja

Internet, jog, játék

Kontakt és egyéb infók

CC ígéret

Creative Commons Licenc

Címkék

7; (1) acta (1) adatvedelem (9) adobe (1) agile (2) ai (2) ajanlo (4) allami szfera (10) álláskeresés (1) állás keresés (1) amazon (2) amd (1) apollo (1) apple (5) artisjus (4) at&t (1) atom (1) biztonsag (5) blackbox (1) blog (26) blogter (3) bsa (4) budapest (5) bug (2) bullshit (2) buntetojog (7) censorware (7) chrome (1) cikkek (1) cisco (2) cloud computing (1) complex (1) copyright (44) creative commons (1) cyberspace (2) cybersquatting (3) cybook (1) datacenter (1) dea (1) digg (2) digitalis jog (1) digitalis utonallas (27) digitalis vilag (33) dmca (3) drm (21) ebédidő (1) ebook (4) ecj (1) ego (29) elektronikus alairas (1) életem (1) életem nem mindennapjai (1) életképek (1) élmények (1) email (3) empire tw (2) én (1) énblog (2) ensz (3) epub (2) étkezés (1) eu (19) eu self (1) e archiving (1) e kereskedelem (3) facebook (5) fantasy (1) fcc (4) fec (1) feed (14) feedburner (4) felsooktatas (5) filecsere (32) franciaorszag (3) frekvenciagazdalkodas (1) fud (5) gaming (1) gmail (2) goldenblog (3) google (13) google reader (3) gpl (1) grammar nazi (1) gyermekpornografia (1) hackers not dead (1) hadopi (2) hardware (4) harvard (1) hoax (1) hoi3 (1) hr (1) humor (8) hvg (8) hvg.hu (1) i2010 (1) ibm (2) identity (4) identity system (3) index (22) innovacio (18) intel (2) intellectual property (20) internet (107) internethungary (1) iptv (1) iso (1) isp (2) iwiw (4) jatekszoftver (10) java (1) jog (109) jogdij (3) jogelmelet (1) jogiforum (3) jogtar (3) kalozkodas (14) kína (3) kina (1) kinai nepkoztarsasag (1) konferecia (1) konyv (1) kozigazgatas (6) kozjoszag (2) kozos jogkezeles (5) kreativitas (1) kritika (4) kultura (3) lcd (1) leírások; (1) lessig (3) link (1) linux (12) lol (11) magas tudomany (1) marketing (10) media (32) microsoft (23) microsoft; (1) miner (1) mobilvilag (4) mobipocket (2) mp3 (6) mpaa (1) msi wind (1) mszh (2) mti (1) muveszet (1) myspace (2) nagy britannia (1) nemzetkozi jog (1) nepszabadsag (1) netscape (1) netvibes (1) net filtering (3) net neutrality (12) nin (1) nyelvtan (1) odf (1) office software (1) olaszorszag (1) online ujsagiras (2) openness (2) openoffice.org (3) opensocial (2) open access (1) open source (21) origo (8) os (1) osi (1) outsourcing (1) oxml (1) p2p (6) pagerank (1) pc szereles (1) phd (1) piac (8) politika (29) privacy (11) ps4 (1) rant (70) reklam (3) ria (2) riaa (12) rpg (2) rpg.hu (1) rss (5) saas (2) sajto (1) serveros (1) silverlight (1) smo (2) software (1) sony (4) spam (8) spectrum auction (1) steam (3) sun (4) superego (1) szabadalom (4) szabvany (5) szerzoi jog (38) szjt (3) szoftverfejlesztes (3) szoftverszabadalom (6) szoftverteszteles (2) szolasszabadsag (5) techcrunch (1) telekommunikacio (10) terminartors (1) tippek; (1) toshiba (1) total war (1) trükkök; (1) tudaselmelet (3) twitter (4) ubuntu (2) ugyfelkapu (2) uncov (1) upc (1) usa (15) uspto (2) vedjegy (2) verizon (3) verseny (9) virtualis haboru (1) virtualizacio (1) vista (3) vodafone (2) voip (1) wardriving (1) warez (1) web2.0 (27) webos (2) welcome to hungary (30) wifi (6) wiki (1) wikileaks (1) wikipedia (4) wimax (1) windows (9) windows; (1) winer (5) xml (2) xp (3) yahoo (1) youtube (3) zene (5)

Friss topikok

  • Szedlák Ádám: Plusz kérdés: képes lesz-e a Sony a kínált funkciókat az egész világon bemutatni és üzemben tartan... (2013.03.01. 14:25) PS4
  • lipot: Olvasgattam a korábbi posztokat, belinkelt törvényeket és lehet, hogy egyértelmű, azért mégis szer... (2011.01.20. 10:28) Bejelentésköteles a webbolt működtetése, hogy is van ez?
  • Boca: Lehet h így van, de ezek hatása egyelőre nem látszik, mert a user kezében lévő technológiákkal kön... (2010.12.29. 06:09) A WikiLeaks internetszabályozási ötletelést vált ki
  • Caracalla: Konrád, nem vitatva amit írsz, kiadói oldalról az nem mentség, ha azt hozzák fel, hogy nem értenek... (2010.10.09. 19:05) A könnyűlovasság károgása
  • emzperx: Már az iwivvel is ez volt az egyik fő probléma úgyhogy ez spanyolviasz. Megyek is a subbára balfék... (2010.05.17. 01:53) Életek a Facebook

2009.12.18. 20:35 Caracalla

Vodafone reloaded: mit kellene tanulni az esetből

Címkék: web2.0 marketing media vodafone twitter telekommunikacio smo

Három fontos tanulság van imho: 1) ha már a nyilvánosság előtt kell nagy cégként kommunikálnod, akkor legyél körmönfont geci, 2) ha bloggerből lettél szakértő, akkor mérd fel, hogy az üzleti modelled hosszútávon életképes-e, és ha igen, akkor hogyan 3) bizonyos esetekben érdemes egyszerűen csöndben maradni.

Mint a leadből is látható, már megint a Vodáról lesz szó, ráadásul az alábbi szöveg a nyugalom megzavarására is alkalmas. Én szóltam.

ad 1) Igazából nem értem én ezt a céget. Csinálnak valamit, ami mondjuk szerintem üzletileg indokolható (a kirúgás), de nagyon rosszul kommunikálják, és épp amikor elülne a róla folyó beszélgetés, tesznek róla, hogy napirenden maradjon.

Ha valamit meg kellene tanulnia a Vodafonenak és a hasonló méretű cégeknek a dologból, az az, hogy nekik nem szabad sohasem early adopternek lennie. De oké, megpróbálták, elrontották, akkor legalább próbálják már meg értelmesen kezelni a helyzetet.

Egy nagy cég bár azt nem teheti meg, hogy folyamatosan hazudozik félrekommunikál ügyeket, de bizony egyes esetekben megpróbálhatja. Nem kell ahhoz tarokk-pakli, hogy valaki megjósolja, hogy ha az index és a kreatív írt egy ügyről és abban újabb fejlemény lesz, ami ráadásul rendkívül kattintékony is, akkor azt is megírja. Ilyenkor nem az a megoldás, hogy hallgatunk, hanem előrántunk párszázoldal szkennelt pdf-es szabályzatot és keresünk egy nekünk tetsző pontot benne, és az lesz a kirúgás oka - egy héttel később. És az semmiképpen nem lehet egy népszerű, relatíve új szolgáltatás. Érdemes összeállítani a válságtervet, a dress code ismételt megsértése ránézésre elég unalmas témának tűnik, munkahelyi késések, alkoholszonda eredményei, illegális vagy policybe nem illő szoftver a munkahelyi gépen stb, stb, illetve végső esetben gyerekpornó (ez nyugaton már bevált minta, senki nem mer a nyilvánosság elé állni, ha egy ilyen váddal kell  szembenéznie). Ez azonban félig még mindig amatőr.

Ha egy nagy cég vagyunk, használjuk valamire a HR bürokráciánkat. Hiszen van egy teljes osztályunk, ami tele van kevéssé őszinte, karrierkilátások nélküli hölgyekkel és urakkal, akik például bizonyára szívesen megrendeznek nekünk egy rendkívüli értékelést az érintett munkatársról. Nagyon egyszerű úgy összeállítani egy személyiségtesztet, aminek az eredménye mindenképpen az lesz, hogy a delikvens teljesen alkalmatlan arra, amit csinál. Bor, sok csoki, viszlát, további sok sikert az új kihívások keresésében. Ha távozása után még nyilatkozgatna, nos ezt még mindig ki lehet szivárogtatni egy-két kínos részlet kíséretében. És mivel minden újság szívesen ír a twitterről, de relatíve kevés ír szívesen bármilyen bürokratikus processről (hiszen milyen kevéssé működik például a politika feletti médiaellenőrzés), mert az olvasók fürtökben szaladnak messzire (hiszen a twitter cool, a sorkizárt folyószöveg meg booring), úgy gondolom ez egy elég jó terv a túlélésre. Persze évente nem lehet sok ilyen kártyát kijátszani, a lebukás esélye exponenciálisan nő.

Ebben az esetben azonban meg lehetett volna próbálni kijátszani az összehasonlító reklámra vonatkozó törvényi rendelkezésekre épülő érvelést, ugyanis ezek a rendelkezések megtiltják a más hírnevét sértő összehasonlító reklámot. Úgy érzem, hogy lehetne a mellett érvelni, hogy a t-mobile hálózatleállásra vonatkozó keresés mellett megjelenő reklám alkalmas a fogyasztó megtévesztésére, hiszen egyáltalán nem biztos az, hogy a Vodafone hálózata minden T-hálózatleállásról szóló keresés közben megy, vagy egyáltalán, hogy az általában megbízhatóbb.

Akit érdekel, olvassa el a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. tv. vonatkozó részeit, különösen a 12. §-t.

Ha esetleg ez nehéznek tűnik, akkor csekkoljuk le, hogy milyen piacon működünk és fogjuk be a pofánkat.

 

ad 2) Érdekes kérdés a közösségimédia-optimalizálás. Ez a piac véleményem szerint még nem létezik, és általában nem is fog. Viszont a szakértők száma csak egyre növekszik.

 Itt van például Doransky elemzése a helyzetről. Még ha el is siklunk afelett, hogy sokadszorra sem sikerült egy egyértelmű diszklémert megfogalmazni (a Vodafone pénzt adott azért, hogy megírja, mit kezdünk például egy olyan helyzettel), illetve hogy a szakértő nem igazán fejti ki, hogy mi alapján felkészült pl. a multik kultúrájának megítélésére (egyébként talán ezt az elemet én dobtam be a köztudatba, norti hathatós segítségével), azért az különösen szép amikor a szakértőnk egy olyan belső köremailre hivatkozik, amely a megesett reklámokat letiltja, ámde szakértőnk az időtényezőt már teljesen rosszul lövi be.

Vessük össze az alábbi szöveget:

"A menedzsment “sztori”

Na akkor a menedzsment lépéseiről röviden, teljesen érhető módon letiltották azonnal a személyes negatív kommunikációt - konkrét köremailt küldtek minden dolgozónak - és függetlenül minden korábbi akciótól, történettől és nemzetközi gyakorlattól és kihasználható vicces lehetőségtől, úgy döntöttek, hogy az adott szituációban sportszerűen viselkednek. Nem értékelném a dolgot, egy döntés volt, amely az adott szituációban se nem jó, se nem rossz, de érvényes döntés és ennek megfelelően kezdték meg a hivatalos kommunikációt is, majd hamarosan szembesülnek vele, hogy az online médiában a Vodafone poénkodó, ám sportszerűnek nem nevezhető akciója jelenik meg."

muellah twittjével:

"A körlevél az indexcímlapos cikkbe került twitter screenshot következménye volt. Ahogy megjött a körlevél, leállítottam az adwords-öt."

Azt gondolom, hogy ahhoz, hogy valaki hosszútávon egyáltalán smo-val próbálkozhasson, szükséges a személyes hitelesség és hogy ne csak neki kényelmes módon tálalja a sztorit, hanem pontosan, a részletekre is ügyelve. Az persze simán lehet, hogy a Vodafone vezetése kúrta át, mint szart a palánkon, de azért szakértő, hogy az ilyeneket kiszúrja.

Ugyanígy a személyes hitelét teszi kockáraaz, aki anélkül nyilatkozik fűnek-fának, tévének-rádiónak, újságnak-blognak, hogy megemlítené hogy bizony neki egyik-másik szereplő pénzt fizet (és ez hangsúlyosan nem Doranskyra vonatkozik, ott a diszklémer másodlagos kérdés, függetlenül attól ugyanis, hogy a szöveg mellett ott volt-e a pontos közlése annak, hogy ki fizetett érte, a tény, hogy felkérték véleményezésre, a kreatív cikke után köztudottnak tekinthető), előbb-utóbb ezt el fogja veszíteni. Lehet arra bazírozni hogy nem bukik le, és párszor meg lehet úszni a dolgot, de folyamatosan hosszú távon nem.

Az mondjuk azért kicsit vicces, amikor Doransky egy olyan teasinget helyez el a poszt végére, amit azért vélhetően nem annyira az üveggömbben látható képből vagy szakmai szimatából felsejlő jelek, hanem inkább a Vodafone-székházból eredő információk alapozhatnak meg. Valószínűleg újabb bloggerek szakértők felbukkanására lehet számítani az ügyben.

Viszont ezeknek az embereknek azért gáz, ha lebuknak ilyen-olyan conflict of interestekkel, mert a saját személyes brandjüket viszik a vásárra (ha már egyszer feltalálták ezt a kifejezést), a saját nevükkel játszanak. Az SMO piac nem tipikus marketingterület, ahol céges logóval jelenik meg valaki, amit itt tesz, az a nevéhez tapad. Azt gondolom, hogy jelen pillanatban a Doransky név sokkal értékesebb, mint a Peer, és tudnék még példákat hozni, de talán ez a legjobb, legismertebb.

ad 3) Mindenkinek látnia kéne kívül és belül egyaránt hogy ez egy olyan cég, amely abban utazik, hogy ügyfeleinek hosszú távon folyamatosan szolgáltatást adjon el (és nem pedig egyszeri eladásokban), amely abban érdekelt, hogy megtartsa hosszútávon az ügyfeleket, egy olyan piacon, ahol már az is siker, hogyha nem veszít teret (hiszen a piac tele, növekedni már nagyon nehéz), viszont van egy bevált üzlete. Nem abban utazik, hogy csokoládészeletet, edzőcipőt vagy bármi mást adjon el, azaz az árbevétele döntő része nem egyszeri eladásokból van, hanem folyamatos szolgáltatásból. Mindent mérnie kellene aszerint is, hogy mennyit visz el az ügyfélkörből, nemcsak hogy mennyit hozhat. Nem az a kísérletező terep szerintem. Nem elég ha odakapcsolnak, mert kilóg Janet Jackson fedetlen keble, elkötelezettséget is kell vállalniuk.

Másfelől meg egy olyan piacon van, ahol egy csomó kérdésben természetes a versenytársak között a kooperáció. Hiszen közös érdek, hogy oda-vissza lehessen telefonálni a hálózatok között egy relatíve kevésszereplős piacon (ami azért fontos, mert így vélhetően a felek közvetlenül tárgyalnak egymással).

Én nem hiszem, hogy megéri egy szocialistamédia-igazgatóságot felállítani a cégeken belül a twitterre és a facebookra, többe lenne a leves, mint a hús. Meg kell hagyni az innovatív kis cégeknek és a gyorsan mozgó piaci területeken dolgozóknak, hogy kitapasztalják az új eszközöket, majd lefejvadászni egy-két jó embert, vagy megvenni egy kisebb céget, ha már látható a ROI. De megfinanszírozni akár a brand árán is?

Emellett a hálózati kiesés egy olyan baleset, ami bármelyik szolgáltatót érinthet. Nem folyamatosan jellemző a szolgáltatás minőségére, nem arról van szó - mint az at és t-nél - hogy túl sokat vállaltak, és most nem tudnak teljesíteni, hanem egy egyszeri hibáról.

És ami megesett a T-vel, simán előfordulhat a Vodával. Ha ez a közeljövőben megtörténik, nem teszik zsebre, amit kapnak. SMO ide vagy (V)oda.

 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://caracallablog.blog.hu/api/trackback/id/tr471607709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

EdBoyWW · http://twitter.com/edboyww 2009.12.19. 08:52:10

HH véleménye mellett eddig a tiéd a másik amivel egyetértek.

Petyaaaa · http://susnya.hu/ 2010.01.07. 17:26:50

Azzal egyet értek, hogy Doransky-nak nem kellett volna a bőrét a vásárba vinnie. Azt azonban butaságnak tartom, hogy a Vodefone ezért felmondott egy alkalmazottjának, aki a jelek szerint lelkesen és kreatívan végezte a munkáját. Ebből az egészből elbocsájtás nélkül is nagyon szépen kijöhetett volna a Vodafone.

Azt viszont végképp nem értem, hogy az elbocsájtott alkalmazottat miért szeretnéd erkölcstelen módon "kínos részletekkel" bemocskolni. Te örülnél, ha egy vállalat így járna el veled szemben?

Caracalla 2010.01.07. 17:49:42

@Yo P: az egy kicsit szarkasztikus utalás akart lenni arra, hogy a vodafone milyen rosszul kezelte a helyzetet, másrészt meg hogy egy cégnek jobban oda kell figyelnie arra, hogy milyen környezetben van, ott mi működik és mi nem, van benne egy oldalvágás a magyar médiának, ami 140 karakteres anyagokra odafigyel, de néhányszáz oldaltól elszalad akkor is, ha abban sokkal nagyobb disznóság van

de alapvetően túlzottan vitt a lendület, nem kellett volna azt így leírni, igazad van.

Petyaaaa · http://susnya.hu/ 2010.01.07. 19:38:10

@Caracalla: Azért annak örülök, ha a szóban forgó sorokat nem gondoltad komolyan.

Írnál még pár szót arról, hogy Te miért tartod "üzletileg indokolthatónak" a kirúgást? Érdekel a véleményed!

Caracalla 2010.01.10. 22:23:52

@Yo P: A nagy cégeknek - amik Magyarországon jobbára multik - van egy sajátos működési logikájuk. A méretükből fakad, hogy van egy elég komoly üzleti tevékenységük, ráadásul általában egy elég sokszínű piacot szolgálnak ki - azaz nem csak egy piaci szegmensre lőnek. Így aztán általában nem szoktak élenjárni a kísérletezgetésben sem.

Egyszerűen egy hosszútávú szolgáltatásnyújtásban utazó nagy cég nem feltétlenül az a hely, ahol az ilyesféle poénkodó kreativitást díjazzák. Hiszen akitől jön egy kiszámíthatatlan lépés, attól bármikor jöhet egy másik, ami sokkal nagyobb galibát okoz.

Miközben az indexes közegben egyértelműen pozitív pontokat ért el az akció, abban egyáltalán nem vagyok biztos, hogy az egész mobilpiacra is igaz ez az értékelés.
süti beállítások módosítása