Magánszorgalomból, meg a társadalom előrelökdösése iránti elkötelezettségből (lol) csatlakoznék a Kockabloghoz és Kelthez, és megírom, hogy szerintem miért és melyik része izgalmas az informatikának kicsiny hazánkban, ha már az IVSZ kampánya eléggé elcseszettre sikerült.
Szemben Kelttel, én professzionális oldalról közelíteném meg. Persze az is szép, hogy az ember babázik a saját dolgaival, de őszintén, ahhoz érdeklődés kell, nem végzettség. Most mondjam azt, hogy Keltnél jobban ezt senki nem tudja?
Amik szerintem baromira érdekesek, azok a határterületek. Tekintve, hogy az informatika legfőbb eredménye, hogy a régi problémáink megoldása közben újakat csinál számunkra, szükség van olyan emberekre, akik kvázi két világ között állnak, és mindkettőt értik, miközben két hivatást űzni egyszerre nem nagyon lehet. Az informatika önmagában eszköz bizonyos célok megvalósítása érdekében, ámde rendkívül sok szakma használja ezt az eszközt. Újságírók, könyvtárosok, mérnökök, marketing- és píárszakemberek, jogászok, közigazgatás, levéltárak, a sort a végtelenségig lehet folytatni.
Ezek a határterületek azok, ahol igazából látványos újdonságot lehet alkotni, de ehhez mindkét világot ismerni kell. Itt történik a változás, itt történnek az új dolgok. Ezekre a területekre bármely oldalról érkezhetnek ugyan a művelői, de alapos és friss ismeretekre van szükségük.
Nem lehet elhallgatni, hogy jelenleg azért a közszféra részei nagy szívást jelentenek. Mivel a kialakult kiskirályságokat még az üzleti életben meglévő hatékonysági elvárások sem korlátozzák, többnyire hozzánemértő, gyakran félművelt, nem kimondottan alkalmas emberek ott akadályozzák meg az újdonságokat, ahol csak lehet. De ettől még a trendet nem tudják megállítani.
És ezeknek a szakembereknek nem személyes felhasználói tapasztalatra, zsebben hordott iPhone-ra és lelkesedésre van szükségük, hanem elméleti tudásra és gyakorlati tapasztalatra. Sokszor a változás nem is abban lesz tetten érhető, hogy valami új termék, szolgáltatás jelenik meg, hanem hogy az azt nyújtók, gyártók hatékonyabban és kényelmesebben tudnak dolgozni. De végső soron ez ugyanolyan fontos eredmény.
Emellett persze egy komoly háttérinfrastruktúra is szükséges, amelyet átlagos programozók, hálózati szakemberek és hardverszerelők állítanak fel, és szorgos betanított (informatikus) hangyák üzemeltetnek. És nem holnap lesz értelmes informatikusnak lenni, de akik most felvételiznek, azok sok év múlva végeznek. Mi volt 2004-ben? Mi lesz 2014-ben?
Jelenleg még ott tartunk, hogy az infó több problémát okoz, mint amennyit megold, sokszor a korábbinál csak még bonyolultabbá teszi az életünket.
De ki tudja, a végén egyszer még tényleg elérhetőek lesznek mindenki számára a jogszabályok, a történeti dokumentumok, automatikusak lesznek a gyártósorok, papírmentes lesz az újság és friss, és online át lehet jelenteni a gázórát.