Caracalla blogja

Internet, jog, játék

Kontakt és egyéb infók

CC ígéret

Creative Commons Licenc

Címkék

7; (1) acta (1) adatvedelem (9) adobe (1) agile (2) ai (2) ajanlo (4) allami szfera (10) álláskeresés (1) állás keresés (1) amazon (2) amd (1) apollo (1) apple (5) artisjus (4) at&t (1) atom (1) biztonsag (5) blackbox (1) blog (26) blogter (3) bsa (4) budapest (5) bug (2) bullshit (2) buntetojog (7) censorware (7) chrome (1) cikkek (1) cisco (2) cloud computing (1) complex (1) copyright (44) creative commons (1) cyberspace (2) cybersquatting (3) cybook (1) datacenter (1) dea (1) digg (2) digitalis jog (1) digitalis utonallas (27) digitalis vilag (33) dmca (3) drm (21) ebédidő (1) ebook (4) ecj (1) ego (29) elektronikus alairas (1) életem (1) életem nem mindennapjai (1) életképek (1) élmények (1) email (3) empire tw (2) én (1) énblog (2) ensz (3) epub (2) étkezés (1) eu (19) eu self (1) e archiving (1) e kereskedelem (3) facebook (5) fantasy (1) fcc (4) fec (1) feed (14) feedburner (4) felsooktatas (5) filecsere (32) franciaorszag (3) frekvenciagazdalkodas (1) fud (5) gaming (1) gmail (2) goldenblog (3) google (13) google reader (3) gpl (1) grammar nazi (1) gyermekpornografia (1) hackers not dead (1) hadopi (2) hardware (4) harvard (1) hoax (1) hoi3 (1) hr (1) humor (8) hvg (8) hvg.hu (1) i2010 (1) ibm (2) identity (4) identity system (3) index (22) innovacio (18) intel (2) intellectual property (20) internet (107) internethungary (1) iptv (1) iso (1) isp (2) iwiw (4) jatekszoftver (10) java (1) jog (109) jogdij (3) jogelmelet (1) jogiforum (3) jogtar (3) kalozkodas (14) kína (3) kina (1) kinai nepkoztarsasag (1) konferecia (1) konyv (1) kozigazgatas (6) kozjoszag (2) kozos jogkezeles (5) kreativitas (1) kritika (4) kultura (3) lcd (1) leírások; (1) lessig (3) link (1) linux (12) lol (11) magas tudomany (1) marketing (10) media (32) microsoft (23) microsoft; (1) miner (1) mobilvilag (4) mobipocket (2) mp3 (6) mpaa (1) msi wind (1) mszh (2) mti (1) muveszet (1) myspace (2) nagy britannia (1) nemzetkozi jog (1) nepszabadsag (1) netscape (1) netvibes (1) net filtering (3) net neutrality (12) nin (1) nyelvtan (1) odf (1) office software (1) olaszorszag (1) online ujsagiras (2) openness (2) openoffice.org (3) opensocial (2) open access (1) open source (21) origo (8) os (1) osi (1) outsourcing (1) oxml (1) p2p (6) pagerank (1) pc szereles (1) phd (1) piac (8) politika (29) privacy (11) ps4 (1) rant (70) reklam (3) ria (2) riaa (12) rpg (2) rpg.hu (1) rss (5) saas (2) sajto (1) serveros (1) silverlight (1) smo (2) software (1) sony (4) spam (8) spectrum auction (1) steam (3) sun (4) superego (1) szabadalom (4) szabvany (5) szerzoi jog (38) szjt (3) szoftverfejlesztes (3) szoftverszabadalom (6) szoftverteszteles (2) szolasszabadsag (5) techcrunch (1) telekommunikacio (10) terminartors (1) tippek; (1) toshiba (1) total war (1) trükkök; (1) tudaselmelet (3) twitter (4) ubuntu (2) ugyfelkapu (2) uncov (1) upc (1) usa (15) uspto (2) vedjegy (2) verizon (3) verseny (9) virtualis haboru (1) virtualizacio (1) vista (3) vodafone (2) voip (1) wardriving (1) warez (1) web2.0 (27) webos (2) welcome to hungary (30) wifi (6) wiki (1) wikileaks (1) wikipedia (4) wimax (1) windows (9) windows; (1) winer (5) xml (2) xp (3) yahoo (1) youtube (3) zene (5)

Friss topikok

  • Szedlák Ádám: Plusz kérdés: képes lesz-e a Sony a kínált funkciókat az egész világon bemutatni és üzemben tartan... (2013.03.01. 14:25) PS4
  • lipot: Olvasgattam a korábbi posztokat, belinkelt törvényeket és lehet, hogy egyértelmű, azért mégis szer... (2011.01.20. 10:28) Bejelentésköteles a webbolt működtetése, hogy is van ez?
  • Boca: Lehet h így van, de ezek hatása egyelőre nem látszik, mert a user kezében lévő technológiákkal kön... (2010.12.29. 06:09) A WikiLeaks internetszabályozási ötletelést vált ki
  • Caracalla: Konrád, nem vitatva amit írsz, kiadói oldalról az nem mentség, ha azt hozzák fel, hogy nem értenek... (2010.10.09. 19:05) A könnyűlovasság károgása
  • emzperx: Már az iwivvel is ez volt az egyik fő probléma úgyhogy ez spanyolviasz. Megyek is a subbára balfék... (2010.05.17. 01:53) Életek a Facebook

2009.07.20. 14:53 Caracalla

Hiányos gazdasági ismeretek, felületesség, túlzott leegyszerűsítés és nagy szavak

Címkék: internet media szolasszabadsag

A magyar weben létezik a 'szakértőknek' egy sajátos archetípusa. A leginkább Keen-hez hasonlítható emberkék a saját hiányos alapismereteikből és megfigyeléseikből próbálnak nagy következtetéseket levonni, meglátni a jövőt. A legtöbben valamiféleképpen a marketinghez kapcsolhatóak, de nem kizárólag.

Remek példája ennek a Karmablogon megjelent írás. Miközben egy érdekes kérdést vesz elő a poszt szerzője, egyrészt nem látja a fától az erdőt, másrészt annyira határozottan üzenetet akar küldeni, harmadrészt meg annyira címlap-pozitív lett az írás, hogy szinte semmi értelme nem maradt.

Az online sajtó fizetőssé válásáról szól a poszt, a jóslat szerint előbb-utóbb a híreken kívül minden fizetős lesz. Miután egy hosszabb hozzászólásomat megette a rendszer, gondoltam írok róla posztot.

Az érzelmi felütéstől eltekintve két gondolatszerűség (érvnek egyiket sem nevezném) található az írásban:

1. Másért is fizetnek az emberek

"Mindegy, csak fizetni ne kelljen

Külön érdekes azok gondolkodása, akik csak akkor fizetnének az újságért a neten, ha az összes pénzbe kerülne. Ezeknek tehát mindegy, hogy hirextra.hu, blikk.hu, index.hu, stop.hu, ma.hu, origo.hu, nol.hu vagy euroastra.hu - a fő, hogy ingyér legyen.

Kérdezzük meg a népet arról is, hogy hajlandó-e pénzt adni vízért. Parkolóhelyért? Kiállításért? Filmért? Zenéért? Könyvért? Tévéműsorért? Nem, ugye? Csak ha az összes fizetős lenne, ugye? Na persze."

Tetszetős, mi? Persze ha belegondolunk, elég jól sikerült összehasonlítani a körtét az almával. Ha kicsit elővesszük a közjavak elméletét, az azon alapul, hogy a fogyasztásból való kizárhatóság és a fogyasztás altal a rendelkezésre álló készletre gyakorolt hatás (csökkenés) tegelyek szerint osztja fel a jószágokat. Eszerint a közjavak esetében sem-sem, a fizikai jószágok esetén is-is a jellemző, míg az előfizetéses javak esetében a készlet nem csökken ugyan, de kizárhatóság van. Nyilván ezek nem abszolútizált jellemzők, tehát a közjavak, pl. a levegő esetében is elképzelhető olyan méretű fogyasztás, ami a készlet elfogyásával jár. De egy mozifilm esetében - amíg a terem kapacitása (a készlet) tart - nem jár komolyabb következményekkel, ha többen nézik meg a filmet, mint ha kevesebben (teljes teremmel vagy csak félteremmel megy).

2. Kommunizmus

Még sincs kommunizmus

Miért hökken meg a nép a fizetéstől, ha rólunk van szó? - kérdezi kínjában az online sajtó. Azért, válaszoljuk neki, mert sokáig az lett neki hazudva, hogy a neten kommunizmus van. A nagy buta vállalatok online hirdetései - mint az átkosban a külföldi hitelek - segítettek fenntartani ezt a hazugságot. Most azonban még a nagy buta vállalatok is kezdik észrevenni, hogy baj van a törlesztéssel: ez az online hirdetés dolog nem olyan tiszta, szép, egyértelműen kifizetődő, mint azt hitték. Pedig a prezentációban még jól néztek ki a számok.

Egyrészt kapjuk fel a fejünket a második sor nyelvtanilag brilliáns megoldására, amely elkerüli a felelősök megnevezését, hazánk jelmondata lehetne. Viszont továbbra sem értem, hogy hogyan jön - a szerző leírása szerint leginkább - egy piaci buborék kialakulásához a kommunizmus? Biztos bennem van a hiba, mert nem aludtam át a történelemórákat, és tudom, hogy mit jelent a kommunizmus.

Merthát nem arról van szó, hogy senki ne fizetett volna az online sajtóért, hanem hogy nem az olvasók tették ezt. Ráadásul, a modell a világ egyik legszabadabb gazdaságában alakult ki, ahol még a szociáldemokrata is szitokszónak számít. Mindegy, kellett a címlap.

3. A megrepedt üveggömb

"The shocking truth

Az online sajtó tehát, mint minden, amit munkával állítanak elő, márpedig fizetős lesz, az árát a piac szépen be fogja állítani. Kicsit azért bonyolultabb a helyzet, mint a 3,60-as kenyérrel, hiszen biztosan maradnak ingyenes online újságok is. A vége nyilván az lesz, hogy ingyenes lesz az, ami máshol is elérhető (napihír), és fizetős lesz az, ami - csúnya szó következik - hozzáadott értékkel bír. Az átmeneti időszak viszont nagyon izgalmas lesz: ki milyen modellel fog próbálkozni, sikerrel vagy sikertelenül, és mikor lesz elég bátor vagy elég szar helyzetben ahhoz, hogy meglépje az első lépést."

Természetesen a téves és elnagyolt előfetételekből csak téves következtetésekre lehet jutni. A szerző idegen kifejezésekkel igyekszik növelni az értékelés külcsínét, hamár a belbecs teljesen hiányzik is belőle.

Címszavakban, hogy mivel kellett volna még foglalkozni:

a) árukapcsolások: ha valaki veszi a fáradtságot, megfigyelheti, hogy az Indexen olvassák el az MTI-t is, meg az angolból félig-meddig összefordított infókat is. Talán nem túl erős az a feltételezés, hogy ennek lehet némi köze ahhoz, hogy Bodoky időnként remek riportokat készít, hogy Haász interjúi mellett vannak, vagy éppen Tóta W. agyvihara felett. Esetleg egy feedben ezekkel.

b) bevétel- és költségstruktúra: online eléggé máshogy néznek ki a költségek. Míg print esetében vannak a fix költségek (pl. szerkesztőség üzemeltetése, telefonos ügyfélszolgálat, stb.) mellett az eladott-legyártott lapszámtól függő költségek (határköltségek) is (pl. a nyomdai költségek, szállítási, terjesztési költségek) is, online kicsit ez máshogy néz ki. A fix költségek dominálnak, és bár például a weboldal üzemeltetésének költségei nem függetlenek az olvasók számától, de semmiképpen nem +1olvasónként emelkednek, ráadásul ha már egyszer megvan, akkor mindegy, hogy hányan használják. Amíg nincs valódi cloud computing, addig ez nem is változik.

Ráadásul ezek jelentősen alacsonyabbak, mint a print eljuttatása a piac minden részére. Tehát az online eleve jár valamekkora költségcsökkenéssel a printhez képest.

Ezzel összefüggésben kijön az is, hogy egy cikkalapú fizetésnek a bevételi struktúrája ellentétes lenne a költségstruktúrával. A cikket ugye le kell gyártani, ehhez kell egy csomó háttérfeltétel, lesz rá jutó költség rendesen, üzemeltetni kell a weboldalt, stb., és ezeket ráadásul előre ki kell csengetni, de a második olvasó megjelenése esetén a költségek csak elhanyagolható módon növekednek, és akkor utána olvasónként beesik némi apró. Ezzel szemben a hirdetési ügynökségek előre lekötnek forgalmat, költést, amivel lehet tervezni. Ráadásul a fix költségek miatt nem könnyű költséget csökkenteni sem, anélkül, hogy az a termék rovására ne menjen.

c) az olvasószám, mint üzleti feltétel: egy csomó esetben számít, hogy mekkora az az újság, ami nyilatkozót keres. Egy politikusnak, egy művésznek, stb. nem mindegy, hogy párezer exkluzív fizetővendég hallja az üzenetét vagy pármillió szavazó/potenciális ügyfél. Ugyanígy a médiához fordulni kívánó, érdekes sztorit hozó ember sem néhányezer kiválasztottban fogja megtalálni a sajtónyilvánosságát.

d) vannak különböző üzleti modellek: egy csomó írás esetében az üzleti modell olyan, hogy azt megrendeli egy megrendelő, a szállító meg leszállítje. Ilyenek lehetnek például a piackutatások, tanulmányok, közvélemény-kutatások: ilyenkor a megrendelő és a szállító közös érdeke, hogy az ne váljon a nyilvánosság számára elérhetővé. Vannak aztán olyanok, ahol ugyan nincsen előzetes szerződés és megrendelés, de mondjuk egy félig-meddig állandó, szűk ügyfélkör számára válik az írás elérhetővé. Ilyen mondjuk a Gartner cég modellje, vagy akár Wolf Gábor üzleti modellje. Még egyet lépünk, és találunk mondjuk a zárt archívumoktól az egyes cikkek fizetősségéig terjedő részben ingyenes megoldásokat. Itt már sokkal kevésbé egyértelmű, hogy kik is tartoznak az üzletfelek körébe, és a modellek is szórnak: egyes esetekben a fizetős megoldások pl. ingyen járnak a printhez (és ezzel azt teszik valamivel vonzóbbá az onlinenál), máskor a csak elenyésző forgalmat generáló archívum kerül paywall mögé, stb. Itt jelennek meg először a tömegmédiumok, de még niche 'újságok' is találhatóak ilyesmi modellel. És a végén találhatóak a skálának azok a médiumok, amelyek működése egyáltalán nem vagy csak elenyésző mértékben számol az olvasó közvetlen anyagi hozzájárulásával, és akkor sem a cikkekhez való hozzáférésért kér pénzt (így reklámokon, üzleti kapcsolatokon, egyéb üzleti szinergiákon alapulnak). Nyílván ez csak egyetlen szemponton alapuló, felületes áttekintés, de talájn érthető amit mondani akarok: amögött, hogy valami fizetős-e vagy sem, nemcsak egy sima döntés húzódik meg, hanem a cég teljes felépítése erre alapul. Nemcsak, hogy mit tudnak eladni a sales-esek, hanem hogy kinek írnak az írók (mennyire van targettálva, mennyire igényel előzetes ismereteket, mennyire van benne a szórakoztatás célja, stb.)

e) a cég dns-ét megváltoztatni nem egyszerű, így átállni fizetős üzleti modellre egy (főként) reklámbevételen alapuló modellről sem egyszerű, és simán el is süllyesztheti a céget. Ráadásul ki nyer még ezzel: hát a versenytársai, akik felnyalják a fizetni nem akaró, de azért érdeklődő olvasóközönséget. Legalább akkora az esélye, hogy belebukik, mint hogy sikerül. Kezdetben zuhannak a reklámbevételek, az olvasók nem tudnak csak linket átdobni, egyesek ezért otthagyják, mások viszont küldik a kontentot emailben, nem lesz tematikusan olyan meghatározó, stb. Különösen, ha egy eredetileg print kiadással nem rendelkező újságról beszélünk, akkor még semmi tapasztalatuk nincsen, hogy hogyan kellene árazni, hirdetni és eladni a portékát. Meg kell változtatni az írásokat: mostantól nem érdeklődő százezreknek, hanem fizető tízezreknek kell szólni.

f) technikai problémák: egyrészt a mikropayment megoldatlansága: a mobilos és a dombornyomott kártyás fizetés egyaránt drága, ráadásul a dombornyomott kártyák nem is általánosak - még mindig. Az előfizetési csomagok beárazása, egyenkénti cikkek, cikkcsomagok, ügyfélszolgálat, jelszóvisszaszerzés, stb. bonyolítják a dolgot: egyszerre egy nagy felhasználói adadtbázist kell kezelniük, számlázniuk, amit még soha nem csináltak. Úgy kell megállapítani az árat, hogy abba minden beleférjen, beleértve a banki vagy mobilszolgáltatói jutalékot is. Ráadásul sok, viszonylag kicsi fizetésről beszélünk.

A jövő mindig egy trükkös dolog, különösen úgy, hogy az ember nem lát közvetlen adatokat. Mennyit esnek a reklámbevételek? Mennyit lehet egy előfizetéses megoldással valóban összeszedni és mekkorák lennének a költségei? Mennyi a reklámokat blokkoló olvasók száma? Lehet-e a magyar piacon előfizetéses alapon valódi országos online médiumot csinálni? És mennyire vannak rászorulva a váltásra a magyar online médiumok? Tudna-e TWÁ úgy írni, hogy azért a 300 kommenttrolján túl mások is fizessenek, közvetlenül hard cashben? Mind-mind gyötrő kérdés.

És akkor még bele se mentünk olyan apróságokba, hogy mit jelentene a politikai közösség szempontjából a média további széttöredezése, vagy hogy milyen alternatívák merülnek még fel (az állami támogatás például, bár ez azért egy elég kétséges megoldás lenne).

Az simán elképzelhető, hogy a fent említett skála elcsúszik most a fizetős vagy részben fizetős működés irányába. Csak az nem hangzik olyan jól, mint hogy elbukik a kommunizmus.

Cserébe igaz - lehet.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://caracallablog.blog.hu/api/trackback/id/tr571256696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eloszto · http://eloszto.hu 2009.07.20. 17:12:41

Mehet a címlapra, inkább mint az "előzmény"!
süti beállítások módosítása