Caracalla blogja

Internet, jog, játék

Kontakt és egyéb infók

CC ígéret

Creative Commons Licenc

Címkék

7; (1) acta (1) adatvedelem (9) adobe (1) agile (2) ai (2) ajanlo (4) allami szfera (10) álláskeresés (1) állás keresés (1) amazon (2) amd (1) apollo (1) apple (5) artisjus (4) at&t (1) atom (1) biztonsag (5) blackbox (1) blog (26) blogter (3) bsa (4) budapest (5) bug (2) bullshit (2) buntetojog (7) censorware (7) chrome (1) cikkek (1) cisco (2) cloud computing (1) complex (1) copyright (44) creative commons (1) cyberspace (2) cybersquatting (3) cybook (1) datacenter (1) dea (1) digg (2) digitalis jog (1) digitalis utonallas (27) digitalis vilag (33) dmca (3) drm (21) ebédidő (1) ebook (4) ecj (1) ego (29) elektronikus alairas (1) életem (1) életem nem mindennapjai (1) életképek (1) élmények (1) email (3) empire tw (2) én (1) énblog (2) ensz (3) epub (2) étkezés (1) eu (19) eu self (1) e archiving (1) e kereskedelem (3) facebook (5) fantasy (1) fcc (4) fec (1) feed (14) feedburner (4) felsooktatas (5) filecsere (32) franciaorszag (3) frekvenciagazdalkodas (1) fud (5) gaming (1) gmail (2) goldenblog (3) google (13) google reader (3) gpl (1) grammar nazi (1) gyermekpornografia (1) hackers not dead (1) hadopi (2) hardware (4) harvard (1) hoax (1) hoi3 (1) hr (1) humor (8) hvg (8) hvg.hu (1) i2010 (1) ibm (2) identity (4) identity system (3) index (22) innovacio (18) intel (2) intellectual property (20) internet (107) internethungary (1) iptv (1) iso (1) isp (2) iwiw (4) jatekszoftver (10) java (1) jog (109) jogdij (3) jogelmelet (1) jogiforum (3) jogtar (3) kalozkodas (14) kina (1) kína (3) kinai nepkoztarsasag (1) konferecia (1) konyv (1) kozigazgatas (6) kozjoszag (2) kozos jogkezeles (5) kreativitas (1) kritika (4) kultura (3) lcd (1) leírások; (1) lessig (3) link (1) linux (12) lol (11) magas tudomany (1) marketing (10) media (32) microsoft (23) microsoft; (1) miner (1) mobilvilag (4) mobipocket (2) mp3 (6) mpaa (1) msi wind (1) mszh (2) mti (1) muveszet (1) myspace (2) nagy britannia (1) nemzetkozi jog (1) nepszabadsag (1) netscape (1) netvibes (1) net filtering (3) net neutrality (12) nin (1) nyelvtan (1) odf (1) office software (1) olaszorszag (1) online ujsagiras (2) openness (2) openoffice.org (3) opensocial (2) open access (1) open source (21) origo (8) os (1) osi (1) outsourcing (1) oxml (1) p2p (6) pagerank (1) pc szereles (1) phd (1) piac (8) politika (29) privacy (11) ps4 (1) rant (70) reklam (3) ria (2) riaa (12) rpg (2) rpg.hu (1) rss (5) saas (2) sajto (1) serveros (1) silverlight (1) smo (2) software (1) sony (4) spam (8) spectrum auction (1) steam (3) sun (4) superego (1) szabadalom (4) szabvany (5) szerzoi jog (38) szjt (3) szoftverfejlesztes (3) szoftverszabadalom (6) szoftverteszteles (2) szolasszabadsag (5) techcrunch (1) telekommunikacio (10) terminartors (1) tippek; (1) toshiba (1) total war (1) trükkök; (1) tudaselmelet (3) twitter (4) ubuntu (2) ugyfelkapu (2) uncov (1) upc (1) usa (15) uspto (2) vedjegy (2) verizon (3) verseny (9) virtualis haboru (1) virtualizacio (1) vista (3) vodafone (2) voip (1) wardriving (1) warez (1) web2.0 (27) webos (2) welcome to hungary (30) wifi (6) wiki (1) wikileaks (1) wikipedia (4) wimax (1) windows (9) windows; (1) winer (5) xml (2) xp (3) yahoo (1) youtube (3) zene (5)

Friss topikok

  • Szedlák Ádám: Plusz kérdés: képes lesz-e a Sony a kínált funkciókat az egész világon bemutatni és üzemben tartan... (2013.03.01. 14:25) PS4
  • lipot: Olvasgattam a korábbi posztokat, belinkelt törvényeket és lehet, hogy egyértelmű, azért mégis szer... (2011.01.20. 10:28) Bejelentésköteles a webbolt működtetése, hogy is van ez?
  • Boca: Lehet h így van, de ezek hatása egyelőre nem látszik, mert a user kezében lévő technológiákkal kön... (2010.12.29. 06:09) A WikiLeaks internetszabályozási ötletelést vált ki
  • Caracalla: Konrád, nem vitatva amit írsz, kiadói oldalról az nem mentség, ha azt hozzák fel, hogy nem értenek... (2010.10.09. 19:05) A könnyűlovasság károgása
  • emzperx: Már az iwivvel is ez volt az egyik fő probléma úgyhogy ez spanyolviasz. Megyek is a subbára balfék... (2010.05.17. 01:53) Életek a Facebook

2007.10.17. 19:07 Caracalla

Ki ölte meg a web2.0-t?

Címkék: web2.0 rant internethungary konferecia

Elég rossz látni, hogy milyen vergődés jellemzi a web2.0 magyar oldalát. Általános igénytelenség felhasználói oldalon (thx iwiw), bebetonozott nagyok és elszívóhatás a külföldi menő dolgoktól. Meg néhány, voltaképpen többé-kevésbé vergődő ember, pl. Doransky, akik próbálkoznak.

A teljesség igénye nélkül néhány gondolat: ki bízná a személyes adatait olyan cégekre, amelyek vezetője rendszeresen kormánykörökkel mulat? Másrészt meg semmi akadálya nem lenne egy egyetemista-fősulis szochálónak, hobbyalapon és ki-tudja-előre üzleti tervvel megcsinálva.

Ahogy én látom három feltétel legalább hiányzik. Az egyik a potenciális felhasználók köre, ha úgy tetszik, piac. Aki szereti a startlapot meg a freemailt soha nem lesz web2.0 célcsoport (addig legalábbis, amíg szereti).
A másik az üzleti életnek és kicsit a társadalomnak a hiányzó toleranciája a bukás irányában, meg az innovációk közel tökéletes hiánya, még ha nyilván lehetetlen is a pezsgő szilíciumvölgyi kultúra lemásolása. Az nem innováció, ha te csinálod meg elsőként a Techcrunch egyik bejegyzését magyar nyelven. Írtam már egyet arról, hogy a magyar startupok szerintem inkább imitálnak mint innoválnak. Van ugyan néhány sztár, de ők inkább a kivételek.
A harmadik pedig a kockázati tőkebefektetőket megelőző angyalok, akik azért párhavi professzionális működésre betennék a pénzt egy-egy ötlet mögé (bár lehet, hogy ez utóbbi megvan, csak én nem tudok róla, mert olyan zárt ez a szféra, hogy többet lehet tudni a Szilícium-völgy befektetőiről).

És persze emellett ott van az a tényező, hogy a T-csorda (hmm, lassan kifogyok a variációkból, szívesen látok minden ötletet ) vezetői is elolvassák a Techcrunchon, hogy mit lehet érdemes időben megvenni.

Ja, van még egy tényező, Straub Elek és a szöveccségazinterneccsér. (egy matávos versenykizárós-államitámogatott rézérpár legyen a netkapcsolatom, ha az ürgét bármi is érdekli a netből a kasszás-csengetős részeken kívül). Komolyan beveszi bárki, hogy a nagy cégek jót tesznek majd az Internetnek, leszámítva esetleg azokat, amelyek ott nőttek fel és abból élnek? Kábkókkal és telkókkal az élen a net jövőjéért? OMG

És mindemellett még ott vannak az ami-eu versenytársak is.

Meg persze az a tény, hogy néhányan sajtos pogik között konferenciáznak, én meg dolgozom (sorta). (Savanyú szőlő effekt).

(Megjegyzés: ez a bejegyzés az Internethungary konf. kapcsán született ugyan, de annyira buta a weblapja, hogy inkább a Planetet ajánlanám.)

40 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://caracallablog.blog.hu/api/trackback/id/tr44199446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tecsruncsrvagyhogyirják 2007.10.17. 20:10:22

Az írástudatlan öntudatos vebcsegevara 8 bekezdésnyi ostobasággal Index-címlapra került!

missparker · http://webkettopontnulla.blog.hu/ 2007.10.17. 20:59:23

Az Internet Hungary-val kapcsolatban teljesen igazad van. Pl. a webkettes projekt ötletéért, amiben benne vagyok (www.wondeer.com) kaptunk volna 300 ezerért egy laptopot, és ha jókisfiúk-kislányok vagyunk, akkor talán be is vesznek bennünket a saját ötletünk megvalósításába. Az 5letgazda inkább kitalálta, hogy oldja meg saját maga a dolgot.
Viszont szerintem sok kreatív ember inkább bele sem vág, és az ilyen "tehetségkutató" akciókkal csak a kedvüket lehet szegni :(

"Komolyan beveszi bárki, hogy a nagy cégek jót tesznek majd az Internetnek"
Hát nagyon remélem, hogy nem.

RogerNyul 2007.10.17. 21:08:12

A web2 eleve halva született. Talán majd a web3 egyszer... :(

Laci 2007.10.17. 21:47:45

Vicces volt látni a kul bloggereket ahogy probaltak Tihanyban fontosnak latszani, ezt legjobban a csunya T-valami es Konrad "vitaja" tukrozte a legjobban. De kb. ezt olvasom ki ebbol a bejegyzesbol is.. Tessek alkotni, alkotni, alkotni!

moshi (törölt) 2007.10.17. 21:56:42

örülök, hogy végre valaki egy ilyen feltehetően nagy olvasottságú postban is leírta, hogy a wiw mennyire websehányas jelenség. hogy magára valamit is adó netjúzer nincsen is fenn rajta.

Caracalla 2007.10.17. 21:57:30

a tekkrancsok javítva
elférne egy helyesírás-segítő a magamfajta webdzsungellakók számára

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2007.10.17. 22:03:28

Szerintem amikor leülök a papír elé, és kitalálom, hogy most akkor webkettőt csinálok, már bebuktam.
A közelmúltban kezdtünk el fejlesztgetni, gyűlnek az ötletek, alakul a dolog, és amikor egy kollegának meséltem róla, mondja, jé, hát ez tiszta webkettő. Belegondoltam, és tényleg. Pedig csak megnéztük, mi az, ami jó ötlet, és mi az, amit meg tudunk valósítani. A magyar piacon mindenesetre nem nehéz új dolgokkal előrukkolni. Az iwiw-Facebook egymás mellé rendelésnek még az ötlete is komolytalan, és mégis van iwiw, és megy!...

Laci 2007.10.17. 22:28:03

"A magyar piacon mindenesetre nem nehéz új dolgokkal előrukkolni. "

Mutass ilyet, főleg az érdekelne ami nem kopipészt.

"hogy magára valamit is adó netjúzer nincsen is fenn rajta"

Rossz hírem van: még a magyar gárdában is többen vannak mint amennyien "ti" vagytok, valamire adók...

Caracalla 2007.10.17. 22:47:32

Az én ideális világomban a userek lázadása miatt rég bebukott volna az iwiw
Mindenestre közelebb áll egy social bookmarking sitehoz, mint social networkhoz - imho

G.T. 2007.10.17. 23:24:31

Mi az a fergeteges nagy különbség a web1 és web2 között, hogy e kettőt el lehessen választani egymástól? Valaki el tudná mondani? IPv6 is már régóta van, ami nem halva született, de mégsem akar senki olyat, mert az IPv4-ből több pénzt lehet kihúzni, az IPv4 tökéletesen működik, és kicsikét gyorsabb, mint az IPv6... 3G videotelefonnal? Miért nem használják, hisz az a 3. generáció!

nemethv · http://backtotheukblog.wordpress.com 2007.10.17. 23:48:51

Felhasználói oldalon sincs igény az innováciora, az a baj. Nem beszélve a rezisztencia hiányáról.
Egy normális webes társadalomban az emberek már rég átálltak volna IWIWrol bármi másra, ha lenne alternativa. Itt viszont ami van alternative [myvip pl] arrol nem sokat tudni, és az se mindig jo, az emberek meg űlnek a hátsójukon, és nem tesznek semmit a változásért...

Jano 2007.10.17. 23:55:53

"Aki szereti a startlapot meg a freemailt soha nem lesz web2.0 célcsoport (addig legalábbis, amíg szereti)."

Bocs, de miért is nem? Miért nem lehet valaki ezek mellett web kettes (is)?

Egy jól szerkesztett link gyűjtemény nem veszti el az értéket, csak azért mert máshol az emberek bedobják a közösbe!
Ha a netvibes-on lenne egy oldal adott témában és olyan dobozokból állna, amikbe a del.icio.us-ból a megfelelő címkék eredménye jelenne meg rss-en át, akkor az nagyon "webkettes" lenne, de többet érne-e mint a Startlap?

Kow · http://skyweb.hu 2007.10.18. 00:16:09

Tényleg vicc, ami itthon folyik, azaz nem folyik hanem áll, mint egy jéghegy.

Amúgy egy ötletet nem megépíteni a nehéz, hanem bereklámozni, terjeszteni, ehhez kell a pénz, ami nincs. Össze kellene fogni a magyar webes / kettes emberkéknek és közösen alkotni valami tuti oldalt, amire mindenki figyel.

atleta · http://www.atleta.hu 2007.10.18. 01:29:04

Nem rajongok a webketto kifejezesert, de azert valamennyire igazat adok. A fo ok szerintem nem az, hogy nincsenek emberek, akik kepesek lennenek. Ahogy irtad,az egyik ok a nemzeti pesszimizmus, es, hogy a bukas nem elfogadhato. (Pedig innovacio NINCS bukas nelkul. Amirol tudjuk, hogy menni fog, azt valaki mar megcsinalta. Vagy trivialisan kovetkezik a munkajabol.) Es az az erdekes, hogy ez nem csak nagyban letezik, hanem kicsiben, a csaladon belul, baratok kozt is.

De ez igy tul egyszeru lenne. Van meg egy fontos jelenseg, ami felett elsiklottal: a magyar piac _kicsi_. Nagyon. Itt nehez gazdasagilag is sikeres - tehat eleg nepszeru - szolgaltatast csinalni. Es ugye a szolgaltatasok kemenyen versenyeznek egymassal a felhasznalok idejeert. Egy csoffadek iwiw is versenyez mondjuk a port.hu-val, mert az atlag juzernek van havi atlag X oraja. Ha a wiwen bohockodik, akkor kevesebbet tud a port.hu-n kommentelni, es viszont.

Pedig a magyar piachoz nem igazan kene am kockazati toket bevonni a legtobb elkepzelheto szolgaltatashoz. Ha ugyes vagy, nem kell sokat marketingre kolteni, a tobbi pedig siman kigazdalkodhato. A legnagyobb koltseg a fejlesztes, amit a fejlesztok 'meghitelezhetnek' maguknak, a masodik a server amit lehet berelni. Ertelmes aron persze csak kulfoldon. Ez nehany tiz/szazezres befektetest igenyel (plusz a fejlesztok ideje), azt meg aki nem tudja bedobni, az inkabb ne gondolkozzon ilyesmiben.

Es igen, sajnos az igenytelenul megcsinalt szolgaltatasok is megnehezitik a helyzetet. Mert ha valamit mar megcsinaltak kozepszarul, akkor eleg nehez belepni melle egy igazan jo megoldassal, mert az mar nem durran akkorat (plusz lock in, stb.) lasd wiw.

De a legsulyosabb problema megis csak a piac merete szerintem.

Bezmag 2007.10.18. 01:42:21

Te nem lehet, hogy Straub Elek 9 hónapja nyugdijas...? És amúgy is kbsztt sokat tett a magyar internet 1.0 elterjedésért?

Bölcs Lázadó · http://bolcslazado.blogspot.com/2007/10/tl-cscson.html 2007.10.18. 01:49:25

Erre csak Losonczy Pál szavaival tudok hirtelen reflektálni: "A web2.0 szerepe a magyarság jelenében, hasznos-e? Kell-e nekünk, magyaroknak Internet! Eddig sem volt, a dolgok mégis mentek maguktól! Ez is csak az agymosó kampány része! Magyarok, ne adjuk fel! Le az internettel, pajzsot, kőbaltát a kézbe, rohaaaaam!"

dunno 2007.10.18. 07:18:20

öcsém.
jóhogynemmár dollármilliókat szeretnétek minden egyes elbaszott ötletért. csináljátok meg, üzemeltessétek egy évig, és ha működik, akkor kezdjetek el befektetőt keresni. a legjobb cuccoknak nem kell reklám, mert a júzerek önként és dalolva terjesztik. főleg, ja közösségi cucc.

Caracalla 2007.10.18. 08:27:36

@bali33: tény, hogy nincsen meghatározott fogalma a kifejezésnek, én elsősorban a mindennaposan testreszabhatóságot, és a tartalom szolgáltatói és fogyasztói közötti határ elmosódásának a tömeges jelentőségét tartom a megkülönböztető jelnek, megtámogatva az oldalak dinamikusabbá válásával (vagyis alapvetően nem technológiai határt vélek felfedezni)

@nviktor: igen, egyetértek, egyébként pontosan ez történt amerikában a Friendsterrel.

@atleta: igen, és ez általában mindenfajta fejlesztésnek a gátja, ráadásul aki talpra állt egy krízis uát, az egyfelől egy hibát már soha többet, másfelől emberileg is tűri a kudarcot
közvetve benn van a piac mérete, de igen, explicit módon is le lehetett volna írni, köszönöm.

@bezmag: ne vicceljünk már, emlékszel még az alternatív netszolgáltatók és a Matáv hálózatátengedős vitáira, vagy Kovács Kálmán IHM-étől kiibulizott állami támogatásra a betárcsázós szarhoz, amikor már bőven volt adsl? Azért mert valaki egy pár hónapja nyugdíjas, még nem változik meg, nem veszíti el minden kapcsiolatát, és most jön a coming back.

@dunno: a dolog úgy működik, hogy valakinek bele kell tenni a profi fejlesztések mögé a kezdő pénzt, mert mondjuk lát egy jó ötletet (ez az angyal befektető), majd ezt elindítják, és utána megy a kockázati tőke felé esetleg a dolog. Leglábbis Amerikában ez a tipikus, mellesleg a pénz mellett kiemelkedően fontosak a kapcsolatok is, amelyet a befektetők hoznak, meg persze az üzleti szakértelem. És MINDEMELLETT a net sajátos közege lehetőséget ad arra, hogy egyes fejlesztések más módon indúljanak el, és igen, a sikeresek közül sokan más módon kezdték.

Köszönöm a hozzászólásokat (különösen BL-nek)

Twodotzero · http://webkettopontnulla.blog.hu/ 2007.10.18. 08:57:09

A magyar VC-k valahogy máshogy működnek, mint a kintiek. Hiányzik a kultúra, mindkét oldalon. Volt szerencsém alkalmazottnak lenni egy olyan cégnél, ami egy ember ötletéből, és magyar Venture pénzből jött össze.

Naiv főnököm, az ötletgazda, opciót kapott tulajdonrész vásárlására, az egész cég a Venture tulajdon volt de amikor működni kezdett a dolog, elegáns mozdulattal kirúgták :(

Meghát amúgy is, az angyalnak egy önmagában gazdag családi barátnak kellene lennie, akinek nem a tulajdonáért kapható magas profit, hanem a "tegyünk valami jót ezekkel a srácokkal" a motiváló ereje.

Az meg itt nem nagyon akad, szerintem :)

droid 2007.10.18. 09:16:47

A web2-ben nincsen pénz. Semmilyen oldalon. Nézzétek meg a youtube-on egy-egy video post letöltés számát. Ha már véletlenül 2 millió megvan akkor az már nagyon jó. Az Usa-ban ha lemegy a Colbert show akkor 4x ennyien nézik egyszerre, egy este nem fél év alatt.

Sajnos a web2 eddig csak nevetséges számú usert hozott az egész földre kiterjedő netezők körében, 1-2 milliós viewval nem nagyn tudnak mit kezdeni a reklámügynökségek ezek nagyon kicsi számok a multiknak.

kutacs_ (törölt) 2007.10.18. 09:42:48

szeritnem is inkább a gazdasági környezetben kellene keresni az okokat és nem a piac méretében. a méret is számít, de egy kicsi piacról indulva is lehet valami sikeres szerintem.

sajnos a magyar it piac eléggé bénán működik.
jó példa erre az iwiw.

egy távközlési szolgáltatónak elvileg az az érdeke, h az ismerősök adatai mobiltelefonokban legyenek tárolva, és ne dedikált szervereken. az ügyfelek tömeges sms/mms küldéssel kommunikáljanak egymással, és ne egy üzenőfalon, a képeket ne bejelentkezéssel, feltöltéssel és letöltéssel, hanem tömeges mms küldéssel osszák meg egymással a népek. nem véletlen, h a t-com nem fejleszti az iwiw-et. az üzenőfal a tömeges sms küldésnek, a photo sharing szolgáltatása szerintem a tömeges mms küldésnek jelent konkurenciát.

azaz egy jó ötlet rossz kézbe került. szerintem itt számít a méret. a t-com tulajdonosai nem figyeltek oda a magyar piacra, vélehtően ezért vásárolták meg az iwiw-et, illetve vásároltatták meg velük. a t-com egyszerű be lett palizva.

most ez nyilvánvaló lassulást eredményez. a közösségi szolgáltatásoknak el kellene csábítani a népeket az iwiw-ről, és a kínált szolgáltatások annyival meg jobbak, h ez bekövetkezne. nyilván lesz valamikor elmozdulás, de nyilván lassabban, mint máshol. everything goes slowly here.

persze elsősorban nem nyavalyogni kell ezen. csak szerintem ez is probléma, h a helyi vállalkozások (maszekok) számára multik (globális vállalatok) nem jelentenek különösebb húzóerőt, és leginkább az elszívó hatása érvényesül.

de ez persze nem azt jelenti, h a multikkal általábban baj van, hanem csak annyit, h mondjuk az iwiw rossz kézben van. meg még sorolni lehetne a példákat.

mondhatnánk a microsoft magyarországot, akik ugye az égvilágon semmiféle ösztönzést nem jelentenek, inkább elszívják a pénzt azzal, h "rábeszélik" a hivatalnokokat, h vegyék meg azokat a drága eszközöket, amiknek jelentős részét soha nem fogják használni.

de ilyen a upc is, amely gyakorlatilag monopolhelyzetbe került, és emiatt az internetezés költségei magasak, és csak lassan meg végbe az árcsökkenés.

egyelőre egy nagy kérdőjel a google magyarország, de nagyon úgy néz ki, h ez a vállalkozás is különösebb stratégia nélkül alakult.

na ennyit akartam csak hozzátenni.

droid 2007.10.18. 10:00:19

kutacs_ 2007.10.18. 09:42:48

...nem véletlen, h a t-com nem fejleszti az iwiw-et. az üzenőfal a tömeges sms küldésnek, a photo sharing szolgáltatása szerintem a tömeges mms küldésnek jelent konkurenciát...

A T-com azért nem fejleszti az iwiw-et mert pontosan annyi bevétele lenne 1 év alatt az iwiwből mint most fejlesztés nélkül. Készült erről tanulmány. A fejlesztés sok pénzbe kerül egy multinak és ettől még nem vonz be plussz tömegeket. Az iwiw-et akkor fogják fejleszteni ha eladtak még 500.000 + szélessávú elérést tök függetlenül a webes trendektől. Egy ilyen nagy cégben a döntési helyzetben lévő menedzserek excel oszlopokat és cellákat néznek mikor egy-egy projekt megvételéről vagy fejlesztéséről döntenek maga a projekt kinézete használhatósága elő sem kerül az ilyen döntéseknél.

kow · http://skyweb.hu 2007.10.18. 10:15:32

"jóhogynemmár dollármilliókat szeretnétek minden egyes elbaszott ötletért."

Nem tudom mekkorát néznél, ha az (amúgy fasza, beindított, csak nem reklámozott) ötleted egy hét alatt lemásolnák és millió helyen hirdetnék, csak mert van rá pénzük.

kutacs_ (törölt) 2007.10.18. 10:23:00

droid,
szerintem nem teljesen arról van szó, h "a geci t-com nem fejleszti az iwiw-et, mert így is bevétele van belőle". hiszen éppenséggel fejleszthetnének, és az akár máshol is sikkerre vihetnék ezt a szolgáltatást, mondjuk "iwiw powered by t-com".

csakhogy szerintem ez az "iwiw a t-com erejével" egy abszurd. egy távközlési szolgáltatónak ugyanis nem érdeke egy olyan ismertségen alapuló kapcsolati hálót fejlesszen, vagy akárcsak támogasson, ami dedikált szervereken fut. egyszerűen azért, mert ezek a szolgáltatások konkurenciát jelentenek a t-com egésze számára.

olyan ez, mint amikor egy rádió ad ki lemezt. a rádiónak az az érdeke, h a készülékedet rendszeresen egy adott frekvenciára hangold, és hallgasd az adást, és nem az, h vegyél meg egy lemezt és folyton, azt hallgasd. az egyik nyilván konkurenciája a másiknak. ezért teljesen abszurd, h rádió támogat egy lemezt. vagy egy televízió támogat egy mozit. ilyen szempontból mi tökéletes abszurdisztán vagyunk.

de nem menjünk messzire. itt van az index. van neki blogja, és fóruma. nyilván hülyeség ezt egy kézbe tartani. vagy mondjuk van indafotó és ongo ezek is nyilván belső konkurensek. azaz borítékolni lehet, h amíg ezek egy kézben vannak, addig egyik sem fog fejlődni különösebben. ugyanúgy, mint az iwiw.

nem tudom, érthető-e, h miről regélek itt.

atleta · http://www.atleta.hu 2007.10.18. 11:28:12

kutacs_: A T megvette az iwiw-et, hogy ne mas vegye meg. Belerakott 1G-t, aztan par ev alatt kivesz majd belole egy tisztes hasznot. Ennyi.

Nem hiszem, hogy a hasznalhatatlan es megbizhatatlan uzenofal kicsit is alternativaja lenne az SMS-nek. Ez abbol is latszik, hogy nem is ugy hasznaljak az emberek (nem buli meghivasok sorakoznak rajta, hanem mentsetek meg a rakos kiskutyakat tipuso hoax-ok, es polprop.) Az SMS viszonylag megbizhato, visszajelzest kapsz rola, gyors, stb. Tomeges SMS-t meg ugyis kevesen hasznalnak, mert draga. Akkor mar jobb alternativaja az SMSnek az emil meg a skype. Vege is lesz lassan szerencsere, amint eleg sok embernek lesz legalabb GPRS kepes teloja legalabb java futtatasi lehetoseggel.

Amivel nyomulhatna a T, az pl. egy mobilos felulet. Suttogtak is rola egy darabig, aztan kihoztak egy nevetseges, mobil bongeszokre optimalizalt valtozatot. Ami mondjuk egy Nokia 9500-n pl. nem mukodott.

Igen, ott lehetne a nagy felismeres, hogy az emberek szocialis halojanak eleg nagy resze benne van a mobiltelojaban, es, hogy ezzel lehetne valamit kezdeni. Pl. wiw-es ismerosok telszamait mobilra syncelni. Vagy forditva. Esetleg es. Es ehhez sem kell am kurva okosnak lenni, valamelyik skandinav orszagban (most nem ugrik be a szolgaltatas neve) mar megcsinaltak ugy egy eve. Kell hozza egy db. syncml server, es azt ossze kell akasztani a social network szolgaltatassal. A szinkronizalas halozati forgalmat general, jo szolgaltatas, ami behuzhatja a felhasznalokat (mert egyben bakcup is). Na igen, kiesik felhasznalonkent es 4-5 evenkent 100 SMS: "Hello, ez az uj szamom, a regi holnaptol nem el. Geza".

Inkabb van itt szo pocsetlenkedesrol es pozicio feltesrol a managerek kozott, mint tudatos dontesrol.

kutacs_ (törölt) 2007.10.18. 11:57:03

atleta,
nagyjából ugyanazt gondoljuk, legfeljebb máshonnan közelítünk.

kutacs_ (törölt) 2007.10.18. 13:22:34

még annyit teszek hozzá, h szerintem ezeket a változtatásokat hülyeség a multiktól várni, a multi egy rakás uniformizált alkalmazott, akik képesek végiggyalogolni a kijelölt úton, de az úttörő szerep szinte mindig a maszekoké.

a google sem akkor alkotott nagyot, amikor multi volt, hanem amikor egy maszek vállalkozás volt, személy szerint nem várok a google-tól különösebb újítást. legfeljebb az lehet, h csinál valaki valami jót, és a google megveszi.

ha tényleg akarsz valamit, akkor saját vállalkozásban érdemest ez csinálni. azaz a hazai multik szerencsétlenkedése valójában lehetőség. ugyanakkor az is igaz, h a hazai multiknak kicsi a húzóereje, abból kifolyólag, mert kicsi a piac.

de mondjuk a német piacon nem ennyire hülye a t-com, mint nálunk, és mondjuk a microsoft sem hasonlítható össze a microsoft magyarországgal, ami ugye a hazai it piacon gyakorlatilag semmit nem csinál.

Caracalla 2007.10.18. 18:06:56

Egy kicsit zavarónak érzem most már az iwiw-fixációt.

Nem az a baj, hogy a T-com nem fejleszti az iwiwet, hanem hogy a 'magyar myspace' nincs sehol.

kutacs_ (törölt) 2007.10.19. 09:51:32

egy jelenségről regéltem itt, amikor egy cégen belül belső konkurensek alakulnak ki. ilyenkor van az, h belassul a fejlesztés.

például az index érdekeltségében levő blog.hu és forum.index.hu belső konkurensek, borítékolni lehet, h egyiket sem fogják különösebben fejleszteni. az origo esetén ilyen a linkter.hu, egy hirportálnak minek még egy linktér.

de ilyen az is, amikor a cool tv videomegosztót csinál, aztán rájönnek, ha ezt nagyon jól megcsinálják, akkor a nézők eldobják a távkapcsolót, és leülnek videoegerezni. most blogszolgáltatást indítanak, borítékolni lehet, h egy idő után nem fogják fejleszteni. mert ugye nekik nagyon nem cél az, h a népek a szabadidejüket naplóírással töltsék el.

és szerintem itt jön be a piac mérete. a multik egyszerűen nem figyelnek oda a nyelvileg zárt, elszigetelt piacokra, inkább kísérleti terepnek tekintik. képzeljük már el, h a nytimes-nál valaki kitalálja, h kellene külön fórum, meg kell mellé blog is. nyilván megkérdezik, h beszívott-e az illető, mert ez egyik szolgáltatás üti a másikat. errefelé meg magyarázzák, h micsoda üzlet. egyszerűen csak erre a jelenségre szerettem volna felhívni a figyelmet.

devizakozep 2007.10.19. 21:02:37

"hanem hogy a 'magyar myspace' nincs sehol."

erdekelne, h itt ugyan mire gondolsz. kifejtened?

Caracalla 2007.10.19. 21:19:56

A Friendster volt egy időben az amcsi piacon a SZOCIÁLHÁLÓ, de nem tudott alkalmazkodni a megnövekedett érdeklődéshez, és 'ekkor' előzte meg a Myspace. Most meg a Facebook a legújabb libling, nem is beszélve a speciális hálózatokról (pl. LinkedIn, öregek otthona különféle verziói, ilyesmi).

Nyílván nem az ok, hanem pusztán annak ténye az érdekes, hogy megváltoztt a piacvezető, vagyis a lock-in nem (volt abban az esetben?) legyőzhetetlen, egy riválisa beelőzte.

Persze könnyen megeshet, hogy tök tévesen látom a dolgot, mert csak felületesen olvastam róla, de az az érzésem, hogy az iwiwből soha nem lesz az a szintü platform, amit Dorasky webOS-nek nevez.

kutacs_ (törölt) 2007.10.20. 00:49:01

Caracalla,
a t-com egy távközlés szolgáltató, aki alapvetően abban érdekelt, h mobilon hívd fel az ismerőseidet, sms-ezz, mms-ezz. a távközlési szolgáltatók soha nem fognak webos-t fejleszteni.

egyszerűen azért, mert ők nem érdekeltek abban, h az előfizetőik chat-eljenek, photo, video, doc sharing alkalmazásokat használjanak, mert ezek ütik az ő szolgáltatásaikat. egy távközlési szolgáltató nem akarja, h dedikált szervereken tárold mondjuk a fotóidat, mert a mobil platform nem erről szól, hanem arról, h a fotó a telefonodban legyen tárolva, és azt lehetőség szerint küldd tovább, és igazából nem akarják, h töltsd fel egy szerverre, amit aztán mindenki - illetve akinek jogosultságot adsz - ingyenesen letölthet. gondolom tapasztaltad már milyen drága egy adatkábel. 100 forintért bárhol kaphatsz egy telefont, 1000 forintért sehol nem kapsz adatkábelt. na ezért. nem arról van szó, h a mobilosok ezen akarnak meggazdagodni, hanem arról, h ők desktop megoldások terjedésében különösebben nem érdekeltek. nekik nem erről szól a sztori.

persze ez nem azt jelenti, h mindent elkövetnek annak érdekében, h a desktop megoldások ne terjedjenek el, mert az könnyen visszaüthet, de a t-com soha nem fogja az iwiw-et fejleszteni. az iwiw a t-com portfoliójában egy kakukktojás. szóval szerintem jól látod, az iwiw-ből valószínűleg soha nem lesz webos, de ennek elsősorban üzleti okai vannak, és nem műszakiak.

webos-t mindenki a google-tól várja, régebben várták még yahoo-tól, nemrég microsoft-yahoo házasságról beszéltek, de redmondiak a live márkanévvel szálltak versenybe. nem lehet tudni, h ki lesz a befutó, ha egyáltalán lesz, mert sokan azt gondolják, h a webos egy hiú ábránd.

Caracalla 2007.10.20. 06:42:24

@kutacs_ : értem, amit mondassz, csak nem értek vele egyet.
A T-com-nak volt korábban (most szervezték ki) netes újságja, az origo, az egyértelműen konkuráló mobil és vonalas készülék, legalább háromféle (kábel, telefon, mobil) internetmegoldás, sőt: VOIP.

Egyébként nem véletlen, hogy az online részlege ágazat szintjén is le (volt?) van választva.

Szerintem inkább arról van szó, hogy egy cégnek nem dolga a világ jobbá tétele, és egy kevéssé verseenyző piacon nincsen nyílvánvaló kényszer a jövedelmet nem hozó fejlesztésekre.

kutacs_ (törölt) 2007.10.20. 09:42:01

persze, az origo se illik a portfolióba, ugyanolyan kakukktojás, mint az iwiw, sőt a freemail is az.

a probléma az, se az origo, se az iwiw nem segíti a t-com-ot. azaz nem tudsz eladni több, vagy nagyobb internet csomagot attól, h kezé van egy on-line hírportál. lehet a kezükben mondjuk egy zenebolt, de még inkább egy online videotéka, mert az arra ösztökél, h legyen interneted, illetve ha már van, akkor nagyobb csomagra váltsál.

a hírportálnak meg nincs ilyen hatása. akármennyire fejlesztik. hanem egy ellenhatás érvényesül. ha csinálnak mondjuk egy szuper rss csatornát, az konkurense lesz tömeges sms küldésnek. a t-com, t-mobile, t-online csoport igazából abban érdekelt, h mondjuk a metrón utazva a mobil eszközödön megnézd a számodra érdekes híreket, mindenki tömegével kapja a mobiljára az üzeneteket. és ez üti a reggeli rss olvasást.

az origot ha jól tudom el is adják, egy távközlési szolgáltató portfoliójába nem illeszkedik bele egy on-line hírportál.

lehet, h az origo, iwiw, freemail, önmagában nyereségesek, meg ők vezetik a webaudit listát, de valójában belső konkurensek, amit nem érdemes fejleszteni.

volt mondjuk a klip nevű szolgáltatás, amit egy időben nyomtak rendesen, aztán rájöttek, h az nem jó nekik, ha a desktop-ra felrajzolnak egy szupert telefont, mert akkor az asztal mellett ülve nem fogod felvenni a mobilt. csináljon ilyet a skype, de egy távközlési szolgáltató nem csinál ilyet. aztán most már nem is folytatják a sztorit, h mi lett az vidéki csajjal és a feka barátjával, és h viszonyul ehhez az ő mamája.

volt ennek a reklámnak jelentősége, mert kreatív volt, ismeretterjesztő is volt, meg még tolerancia kampány is volt, szóval messze jobb volt, mint mondjuk mosóporreklám, csak egy baj volt vele, h a klip a t-com portfoliójába nem illik bele. abba is maradt.

a példákat lehetne sorolni. a upc a videogizmo-val kezdte a kampányát, aztán rájöttek, h ők abban érdekeltek, h távkapcsolóval videozzal, és ne egérrel. persze van internet üzletáguk, de azzal inkább telefonáljál, és ne tévézzel. mert utóbbi üti az alapszolgáltatást. és láss csodát, szőkét és badárt ma már egyáltalán nem érdekli a videogizmo.

rengeteg példa van. hülyeség az, amikor egy rádió támogat egy lemezt. persze nem úgy értem, h rossz, vagy káros, hanem inkább semleges dolog, mert lehet az önmagában sikeres, de a rádió alapvetően abban érdekelt, h hangolj egy frekvenciára és hallgasd a műsort, és pont ez marad ki, amikor vásárolsz egy zeneszámot, vagy egy albumot.

ilyenkor van az, h lelassul a fejlődés, ami egyébként nem feltétlen baj, lehet ez akár stratégia is. ugyanígy nem értem, h miért várja bárki azt, h majd a kereskedelmi televíziók fogják fellendíteni a filmgyártást. ők sorozatokat gyártanak, és igen jól élnek belőle, és igazából nem érdekeltek abban, h a család hetente egy este beüljön a moziba. nekik nem erről szól a sztori.

ez nem azt jelenti, h a kereskedelmi tévék a filmgyártást el akarnák lehetetleníteni, az sem lenne nekik jó, ha csak a gagyi sorozatok lennének, ők majd utólag megveszik a filmeket, de a mozigyártásba igazából nem invesztálnak. és pláne nem várható el, h felkarolják a tehetséges fiatal színészeket és rendezőket, és nagyon pörgős, nagyon ütős filmeket gyártsanak. mert akkor mi lesz a fiataloknak és a családnak szóló teleregénnyel. ezért mit csinálnak, zenészeket, táncosokat, illetve pártokat, politikusokat felkarolnak, de mondjuk színészeket, rendezőket nem, vagy csak alig. mert az belső konkurenciát jelentene a producerek számára.

régen ez nem jelentett problémát, mert minden az állam kezében volt, és akkor ezek összekeveredhettek ezek, az persze igaz, h a régi kapcsolatrendszerek máig működnek. ennek persze semmi köze nincs a politikai hovatartozáshoz. csak azt mondom, h naivitás a tévétársaságoktól várni a filmgyártás fellendítését, a rádióktól várni a progresszív zenét.

tehát nem azt mondom, h baj, h egy rádió progresszív zenét sugároz, de nem üzleti értelemben nem ez sikeres, hanem a sláger rádió, ez nyilvánvaló, progresszív zenét az interneten kell terjeszteni, nem egy adott frekvencián.

ugyanígy a t-com sem gyárt majd webos-t. és szerintem a gphone is hülyeség pont emiatt. szerintem már most borítékolni lehet, h ha meg is jelenik, akkor is a fejlesztésről egy idő után le fognak állni, ugyanis a google alapvetően a desktop megoldásokban érdekelt, abban, h a közösségi tartalomnak teret adva, minél nagyobb médiafelületet adjon el a hirdetőknek, és a mobil platform erre nem alkalmasas.

Caracalla 2007.10.20. 10:34:13

@kutacs_ a T-com szerintem már közel sem tekinthető profiltiszta hálózati szolgáltatónak, igencsak mélyen benne van a hálózaton nyújtott szolgáltatások témájában. Igazából nem vagyok meggyőződve róla, hogy nyernének a profiltisztítással.

Ha tényleg (és azért ez elég nagy ha) versenytársa az iwiw az sms-nek, akkor a jelenlegi felállásnál csak az lehetne rosszabb, ha valaki a mobilcégektől függetlenül hozna létre egy ilyen szolgáltatást.

A Klipet még mindig főoldalon hozza a T-com weblapja, közel sem nevezném eltemetett szolgáltatásnak azért, mert a TV-ben nem reklámozzák mostanában. Valószínűleg kevéssé érik el a potenciális célcsoportot a TV-n keresztül (de ez megint csak egy laikus tippje). Arról meg nem is beszélve, hogy a Klip drágább, mint az alternatív lehetőségek, különösen a csúcsidő erőltetése miatt. De a Domino Nap-nál is drágább például.

ez a profiltisztaság egyébként érdekes kérdés, mert a hálózati szolgáltatók hajlemosak belenyúlni a tartalomszolgáltatásba mindenhol, van ahol bejön.

A média részben biztos igazad van, ahhoz ténylge nem tudok hozzászólni, még 'felhasználó' szinten sem érint.

Még egy utolsó megjegyzés: valamennyire követve a T-com startégiai gondolkodását, nem tartom kizártnak, hogy valahol a T-székház egy eldugott, fegyveresen őrzött (csak a hangulat kedvéért) részén már nagyban folyik az
iwiw2 (vagy akárhány) fejlesztése, amit igyekeznek rendesen megcsinálni, de egy jelentős versenytárs feltűnése vagy a forgalom nagy csökkenése esetén akár néhány héten belül ki lehet hozni. Mert végül is az iwiw is belefutott egy scalability plafonba, csak senkinek nem sikerült kihasználnia.

A Google meg kezelheti at akár telefont mint a létrejövendő egységes hálózat egy perifériáját, szóval simán beleférhet a jövőképükbe. Egyszerűen gyárt egy telót, amin korlátozás nélkül érhető el az internet ,nyitott SDK-val és egyéb jóságokkal, csak hogy a többieknek fájjon.

kutacs_ (törölt) 2007.10.20. 14:24:11

Caracalla,
a vitánkat, már ha ezt annak lehet nevezni, inkább csak elmékedés ez, az idő fogja eldönteni. szerintem az "iwiw powered by t-com" üzleti értelemben egy hülyeség, ezért hiszem, h nem lenne majd "iwiw2 powered by t-com". de majd meglátjuk.

egyébként azt sem hiszem, h a t-com csak azért vette meg a wiw-et, és csak azért futtatta fel, mert nem akarta, h ezt más megtegye. arról van szerintem szó, h a social network fejlesztésben egy távközlési cég sem nem érdekelt, sem nem ellenérdekelt.

az üzenőfal/photo sharing konkurenciája ugyan a tömeges sms/mms küldésnek, szerintem nincs itt semmi ha, de az is igaz, ha vannak jól működő üzenőfalak, és fotómegosztó oldalak, akkor a népek szívesebben használnak valami hasonlót mobil környezetben is. a pénztárca meg elbír egy nyaralás közben mondjuk képenként, üzenetenként 1 eurót tömeges mms/sms küldésre. és akkor potyognak az eurók. mert lehetne úgy is, h majd hazamegyünk, és felrakjuk az iwiw-re, vagy a flickr-re, vagy az indafotó-ra, meg majd írunk blogot, de ez macerás dolog, ráadásul nincs is fenn minden ismerősünk az interneten, inkább küldjünk mindenkinek egy sms/mms-t. de most csak azért nem fejlesztenek egy ilyet milliárdokért, h legyen és a fotó megosztásra rászokjanak az emberek. egy patthelyzet ez, amit többféleképpen is fel lehet oldani. egyrészt megoldhatja ezt a t-com azzal, h az iwiw-et eladja a yahoo-nak, a freemailt eladja a hotmail-nek, az origo-t vigye a sanoma, a klipet meg az index, integrálják az indafon-ba.

persze cserébe hosszú, hosszú évekre reklámozza az index és a sanoma reklámozza a t-com-ot, a yahoo és a microsoft magyar ügyfelei is kapnak majd t-com reklámokat, ez hosszú távon jó mindenkinek, kivétel a t-com konkurenseit. a színfalak mögött ezt tudom inkább elképzelni.

myrtlewood 2007.10.22. 12:14:02

Kutacs: miért gondolod ennyire határozottan, hogy a webes alkalmazások sms/mms konkurensek?
Én csak felhasználó oldalon kezelem ezeket (ott viszonylag aktivan) és egszer sem gondolkodtam még el, hogy valamit iwiw-en VAGY sms-en osztok meg a világgal (OK, iwiw-en nem, de mondjuk flickr-re töltöm fel a képet vagy elküldöm 20 embernek mms-ben)
szerintem t-k is látják, hogy egy drága és korlátozott szolgáltatás (mms) sosem fog konkurálni tudni egy hasonló de ingyenes és szélesebb platformot elérő megoldással (pl shozu-flickr megoldás mobilra) és megprobálnak egy kicsit előre menekülni, ha nem is a legjobban kidolgozott stratégiával, de legalább arrafelé eljutni amerre a világ menni fog.
pl. ezért is gondolom, hogy lehet benne valami, hogy a wiw-et kb azért vették meg, hogy más ne tegye, és most jól elvannak vele 1-2-3-5 évig, a reklámbevételekkel előbb-utobb megtérül a beruházás, és amig mi magyarok ilyen passzivak vagyunk online nem nagyon kell egy külső versenytárstól tartani N(bár azért megnéznék egy magyar felületet Facebook-on :))

kutacs_ (törölt) 2007.10.23. 22:57:02

myrtlewood,
az a baj, h idehaza nincs verseny az internet és a telefon hálózat között. ezért például nincsenek olyan reklámok, h oszd meg a fotóidat mobilon, és ezért drága a csoportos mms küldés.

ha verseny lenne, és mondjuk a t-com elkezdené reklámozni ezt a szolgáltatást, akkor nyilván nagyobb kedv lenne a hazai fotó megosztó szolgáltatások fejlesztésére is, mert a népek úton-útfélen kattogtatnák a kamerás mobilt. és h miben vagyunk aktívak, vagy passzívak, azt elég jelentős részben a reklámok határozzák meg.

Caracalla 2007.10.23. 23:30:21

Csak mellékesen szeretném jelezni, hogy - mintegy kutacs_ álláspontját megerősítve - a T-csoport az Origo Zrt-be szervezte ki az Origo újság mellett az iwiw-et is.

kutacs_ (törölt) 2007.10.24. 14:20:55

akkor se lennék meglepve, ha az origo zrt-t megvenné mondjuk a ringier, vagy sanoma. persze úgy, h az oldalak még jó ideig tele lennének t-com reklámokkal.
süti beállítások módosítása