Többször írtam már róla, hogy a szerzői jogi szabályozással nem feltétlenül az a legnagyobb baj, hogy hosszú, és a felhasználó számára kellemetlen, hanem hogy a kultúránk jövőjét is veszélyezteti, mégpedig azért, mert szinte egyetlen alkotás sem eredeti valójában, hanem korábbi művek, hatások érvényesülnek bennük. Felhasználnak korábbi dallamokat, szövegrészleteket, grafikai elemeket. Ellenben egy liberálisabb hozzáállás nemcsak új művek születéséhez járulhat hozzá, de az eredetit is értékesebbé teheti akár. (Természetesen ez semmiképpen sem az én gondolatom, az egész szabad / nyílt forráskodú szoftver / Creative Commons mögött ez a gondolatmenet is áll, talán a legismertebben és elég alaposan Lawrence Lessig fejtette ki ezt a nézetet, de ő sem az első volt.)
Erre szeretnék most egy látványos példával szolgálni.
Írtam már korábban a Medieval Total War II játékról, de a hétvégén le volt akciózva (10 euróra, sajnos már újra 30), a Gamersgate-en és vettem egy sajátot (korábban egy ismerősöm kölcsönözte oda, ami alapján eldöntöttem, hogy kihagyom), ahonnan persze egyenes út vezetett oda, hogy szombaton leszüttyögött (a 12 giga, + cca. 3g modokra), a vasárnap meg valahová eltűnt. De!
Az alapjáték bár már kevéssé bugos, ellenben kevéssé izgalmas. A Kiingdoms kiegészítő hozott ugyan 4 új kampányt (amelyből a Teuton Lovagrendes izgalmas a helyszín miatt, meg a nehézlovasok és könnyű egységek konfrontációja, az amerikai kampány az indiánok-nyugatiak harca miatt izgalmas, a brittet gondolom meg kellett csinálni, a keresztes vitézes meg teljesen feleslegesnek tűnik, kicsit más színeket használ, de mást nem vonultat fel), de önmagában nem egy nagy dobás.
Na de a modok! A lelkes modderközösség tagjai elég sok változatot csináltak. A játékot eleve úgy tervezték, hogy moddolható legyen (azaz félig-meddig opensource, a kiegészítő 4 kampánya is voltaképpen mod, a mod könyvtárba is települ) az eredeti fájlok érintetlenül hagyása mellett.
Van számos kisebb-nagyobb fejlesztést hozó, de a témát érintetlenül hagyó mod (pl. van olyan, amely zászlósúri rendszert implementál, vagy éppen a városon/váron kívül táborozó csapatok után von le fenntartási pénzt a játékostól, újabb településeket, egységeket ad a játékhoz, vagy éppen a mesterséges intelligenciát hozza fel olyan szintre, amely már-már kihívást jelent). A legizgalmasabbak mégis a játékot teljesen átalakító modok, eddig személyes kedvencem a Third Age: Total War, azaz egy Gyűrűkura-mod. Ebben nemcsak a könyvből ismert karakterek jelennek meg páran, illetve egyéb 'történelmi' személyiségek, de mindez ráadásul erősen épít a Gyűrűk Ura filmek vizuális világára, néhol egész képeket, jeleneteket átvéve.
Nyilván egy formális szerzői jogi szempontból nézve ez szerzőijog-sértő. Ugyanakkor a film eladásait nem érinti (a játékét meg talán még javítja is), a játékosnak újabb élményt hoz, és közben két - akár tetszik akár nem - kulturális alkotást szintetizál, valami teljesen egyedit hozva létre. Szerencsére senki nem rágott be miatta, ezért emberek tízezrei élvezhetik.
Persze a modot is tovább moddolták, és apró kis változtatások tucatjai érhetőek el hozzá.
P.s.: persze az teljesen alap, hogy miután az ember felinstallálja és felpatcheli a játékát, a kiegészítőnek nem tetszik a hivatalosan kapott serial, és mehetünk crackelt exét warézni, hogy menjen. Hajrá Securom, hajrá DRM (ami persze megint csak a legális példányt birtokló fizetővendéggel tol ki).
Kép: Third Age: Total War blog, térkép pedig a TWCenter fórumából, ahol a mod is elérhető.