Caracalla blogja

Internet, jog, játék

Kontakt és egyéb infók

CC ígéret

Creative Commons Licenc

Címkék

7; (1) acta (1) adatvedelem (9) adobe (1) agile (2) ai (2) ajanlo (4) allami szfera (10) álláskeresés (1) állás keresés (1) amazon (2) amd (1) apollo (1) apple (5) artisjus (4) at&t (1) atom (1) biztonsag (5) blackbox (1) blog (26) blogter (3) bsa (4) budapest (5) bug (2) bullshit (2) buntetojog (7) censorware (7) chrome (1) cikkek (1) cisco (2) cloud computing (1) complex (1) copyright (44) creative commons (1) cyberspace (2) cybersquatting (3) cybook (1) datacenter (1) dea (1) digg (2) digitalis jog (1) digitalis utonallas (27) digitalis vilag (33) dmca (3) drm (21) ebédidő (1) ebook (4) ecj (1) ego (29) elektronikus alairas (1) életem (1) életem nem mindennapjai (1) életképek (1) élmények (1) email (3) empire tw (2) én (1) énblog (2) ensz (3) epub (2) étkezés (1) eu (19) eu self (1) e archiving (1) e kereskedelem (3) facebook (5) fantasy (1) fcc (4) fec (1) feed (14) feedburner (4) felsooktatas (5) filecsere (32) franciaorszag (3) frekvenciagazdalkodas (1) fud (5) gaming (1) gmail (2) goldenblog (3) google (13) google reader (3) gpl (1) grammar nazi (1) gyermekpornografia (1) hackers not dead (1) hadopi (2) hardware (4) harvard (1) hoax (1) hoi3 (1) hr (1) humor (8) hvg (8) hvg.hu (1) i2010 (1) ibm (2) identity (4) identity system (3) index (22) innovacio (18) intel (2) intellectual property (20) internet (107) internethungary (1) iptv (1) iso (1) isp (2) iwiw (4) jatekszoftver (10) java (1) jog (109) jogdij (3) jogelmelet (1) jogiforum (3) jogtar (3) kalozkodas (14) kína (3) kina (1) kinai nepkoztarsasag (1) konferecia (1) konyv (1) kozigazgatas (6) kozjoszag (2) kozos jogkezeles (5) kreativitas (1) kritika (4) kultura (3) lcd (1) leírások; (1) lessig (3) link (1) linux (12) lol (11) magas tudomany (1) marketing (10) media (32) microsoft (23) microsoft; (1) miner (1) mobilvilag (4) mobipocket (2) mp3 (6) mpaa (1) msi wind (1) mszh (2) mti (1) muveszet (1) myspace (2) nagy britannia (1) nemzetkozi jog (1) nepszabadsag (1) netscape (1) netvibes (1) net filtering (3) net neutrality (12) nin (1) nyelvtan (1) odf (1) office software (1) olaszorszag (1) online ujsagiras (2) openness (2) openoffice.org (3) opensocial (2) open access (1) open source (21) origo (8) os (1) osi (1) outsourcing (1) oxml (1) p2p (6) pagerank (1) pc szereles (1) phd (1) piac (8) politika (29) privacy (11) ps4 (1) rant (70) reklam (3) ria (2) riaa (12) rpg (2) rpg.hu (1) rss (5) saas (2) sajto (1) serveros (1) silverlight (1) smo (2) software (1) sony (4) spam (8) spectrum auction (1) steam (3) sun (4) superego (1) szabadalom (4) szabvany (5) szerzoi jog (38) szjt (3) szoftverfejlesztes (3) szoftverszabadalom (6) szoftverteszteles (2) szolasszabadsag (5) techcrunch (1) telekommunikacio (10) terminartors (1) tippek; (1) toshiba (1) total war (1) trükkök; (1) tudaselmelet (3) twitter (4) ubuntu (2) ugyfelkapu (2) uncov (1) upc (1) usa (15) uspto (2) vedjegy (2) verizon (3) verseny (9) virtualis haboru (1) virtualizacio (1) vista (3) vodafone (2) voip (1) wardriving (1) warez (1) web2.0 (27) webos (2) welcome to hungary (30) wifi (6) wiki (1) wikileaks (1) wikipedia (4) wimax (1) windows (9) windows; (1) winer (5) xml (2) xp (3) yahoo (1) youtube (3) zene (5)

Friss topikok

  • Szedlák Ádám: Plusz kérdés: képes lesz-e a Sony a kínált funkciókat az egész világon bemutatni és üzemben tartan... (2013.03.01. 14:25) PS4
  • lipot: Olvasgattam a korábbi posztokat, belinkelt törvényeket és lehet, hogy egyértelmű, azért mégis szer... (2011.01.20. 10:28) Bejelentésköteles a webbolt működtetése, hogy is van ez?
  • Boca: Lehet h így van, de ezek hatása egyelőre nem látszik, mert a user kezében lévő technológiákkal kön... (2010.12.29. 06:09) A WikiLeaks internetszabályozási ötletelést vált ki
  • Caracalla: Konrád, nem vitatva amit írsz, kiadói oldalról az nem mentség, ha azt hozzák fel, hogy nem értenek... (2010.10.09. 19:05) A könnyűlovasság károgása
  • emzperx: Már az iwivvel is ez volt az egyik fő probléma úgyhogy ez spanyolviasz. Megyek is a subbára balfék... (2010.05.17. 01:53) Életek a Facebook

2009.12.10. 18:35 Caracalla

A Vodafone esete az SMO-val

Címkék: web2.0 marketing media vodafone twitter telekommunikacio smo

Gondolom az alapesetet már mindenki ismeri, a Vodafone twittben fricskázta meg a T mobile-t a hálózatuk problémáival kapcsolatban, majd adwords reklámot is alapozott a kiesésre, minek nyomán a cég elköszönt az egyébként Muellah felhasználónéven saját twitteruserrel is rendelkező Müller Tamástól. Viszonylag sok újság írt az esetről, a Webisztán pedig még aznap interjút is készített Tamással.

Előre kell bocsátanom, hogy bár találkoztam személyesen Müller Tamással, ekkor még nem sej ebben az ügyben nem tudok egyetérteni sem vele, sem a magyar web krémjével, és mindjárt ki is fejtem, miért. Ugyanakkor egy nagyon fontos momentumra felhívnám a figyelmet: vegyük észre, hogy Tamás eléggé professzionálisan kezelte a helyzetet - nem háborgott, tényszerűen beszámolt az esetről ugyan hh blogján, de ott sem mondott negatívat volt munkaadójáról. Azért ez nem kis tartást feltételez az embertől, én nem tudom, hogy meg tudtam-e volna állni, hogy alaposan beolvassak a korábbi munkaadómnak (és persze tegyük rögtön hozzá, hogy egyfelől ennek semmi értelme nem lett volna, vagyis egyértelműen ez volt a helyes magatartás, másfelől meg az indexorati megtette ezt önmagától).

Szóval akkor az esetről: tetszik, nem tetszik, be kell látni, hogy egy összetett, országos távközlőhálózatot üzemeltetni nem gyerekjáték. Nyilvánvaló, hogy mindenki igyekszik, hogy ne üssön be semmi, de ettől néha mégis megtörténik a baleset. Aljas lenne talán azzal példálóznom, hogy sokkal többet állnak a most oly nagy hangon okoskodó médiumok és szolgáltatások, mint a T-mobile, még akkor is ha sem a ráfordítás nem a szolgáltatás folytonosságához fűződő érték nem összemérhető. Ráadásul én még nem találkoztam komolytalan, meggondolatlan T-s mérnökemberrel, bár be kell vallanom a merítési mintám rendkívül csekély.

Én emellett nem látom, hogy a Vodafone új ügyfelekre tett volna szert az akcióval. Kevés embert láttam, aki az iPhone-ját elhajítva rohant volna a vicces mobilszolgáltatóhoz. Márkeépítésnek pedig nem feltétlenül kifizetődő, hiszen amit nyerni lehet a fiatalok között, azt könnyedén el lehet veszíteni ezzel az üzleti felhasználók körében. A mobilszolgáltatás egyértelműen nem FMCG, vagyis nem egyszeri eladásokra épülő valami, hanem tipikusan az ügyfelek hosszú szolgáltatóhoz kötésén és marasztalásán alapuló folyamatos szolgáltatás.

A dolog tanulsága számomra az, hogy nagyon kevesen értik egy multi működési rendjét, kultúráját. Amellett, hogy elég jól lehetne amellett érvelni, hogy a Vodafone adwords-reklámja jogsértő volt (ami egyébként például a hivatásszerűen marketinggel foglalkozó felháborodók körében sem merült fel), spontaneitásával ellentmond a Magyarország top reklámköltői közé tartozó, és a világ legnagyobb bevételével rendelkező mobilszolgáltatócsoport-lány magyar Vodafone minden bizonnyal létező vállalati policyjainak és kultúrájának. Bár nehezen tagadható, hogy erre mintha gyakoribb lenne a nonmanagement és a mismanagement, gyengébb a menedzsmenttudás, azért a multiknak átlalában mégis elég komoly működési szabályozásuk és szokásaik szoktak lenni, amelyek nem arról híresek, hogy harapnának a fiatalos, friss újdonságokra.

Nagyjából a végszó az, hogy van úgy, hogy bizonyos sztenderdek, kultúrák, viselkedésmódok nem kompatibilisek egymással, és ilyen esetekben hosszú távú kapcsolat nem alakulhat ki. Ha nem is egy ilyen ad-hoc 'jó ötletnek tűnt'-cselekedet miatt tragikus hirtelenséggel, de előbb-utóbb fel szoktak bomlani ezek az együttműködések, hacsak valamelyik fél nem változik meg rendkívüli módon.

Bízom benne (sőt arra számítok), hogy Tamás talál egy olyan állást, ahol munkaadója és saját közös megelégedettségére bontakoztathatja ki tehetségét, kreativitását. A Vodafone pedig megmarad mobilszolgáltatónak, még ha sokan emlegetik is ezt az esetet, nem várom, hogy komolyabb befolyással lenne az üzletére.

 Disclaimer: a Vodához semmi közöm, nem ismerem a belső életüket sem, nem vagyok ügyfelük, nem is akarok az lenni, továbbá nem dolgozom mobilszolgáltatónál sem.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://caracallablog.blog.hu/api/trackback/id/tr201588758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fraki 2009.12.11. 12:27:20

Ennek az írásnak a tanulsága az _én_ számomra az, hogy enyhén frusztráló olyan érvelésekkel találkozni, amelyeket az ellenoldal már régen kitárgyalt. Bár te nem is igazán érvelsz. A kirúgással szembeni érvelések egyikét sem hozod elő (hogy cáfold/elismerd/kezdj velük valamit), ellenben amiket te írsz, azt már mindenki más számba vette.

3. bekezdés. Senki nem vitatja. 4. bek.: senki nem vitatja.

5. bek.: "Amellett, hogy elég jól lehetne amellett érvelni, hogy a Vodafone adwords-reklámja jogsértő volt" – Bennem sem merült fel, talán ki is fejthetnéd.

"spontaneitásával ellentmond a Magyarország top reklámköltői közé tartozó, és a világ legnagyobb bevételével rendelkező mobilszolgáltatócsoport-lány magyar Vodafone minden bizonnyal létező vállalati policyjainak és kultúrájának."
– Ez így meredek és szubjektív megállapítás. Számomra nem mond ellent, pedig én is a marketingkultúrájuk fogyasztója vagyok. Tény, hogy egy twitter nem egy kategória egy tévés reklámspottal és egy szórólappal sem. Akkor most ezért ellentmond? Ezen érvelés szerint eleve nem is használhatnák a nagyvállalatok a twittert, mert az ellentmond a korábbi megjelenési kultúrájuknak. De ezt is kitárgyalták már, kicsikét adekvátabban.

A 6. bekezdésedből egy szót nem lehet érteni.

bb_ 2009.12.11. 17:05:19

pont ma értekeztünk erről.
szerintem az egész bonyodalmat (nem a kirúgást, az utána történő felhördülést) egyszerüen az okozza, hogy a két világ (twitter - multik) egyszerüen nem értik egymást.

olvastam a kommentet twitteren és bár vicces volt, kb az jutott eszembe, ha én igy nyilatkoznék a cégem nevében (egy másik multi) akkor másnap már be sem kellene jönnöm.

sok olyan megjegyzést olvastam, hogy a "twittere belefért" és ez asszem igaz is, de a vodának a twitteren már egyáltalán nem.

sajnálom Tamást sőt a vodát is (mert nem hiszem, hogy ilyen reakciót akartak) és félek lesznek még ilyenek. ahogy a multik elkezdik használni a geek-játékokat sajnos átértékelődnek dolgok, ha valaki voda néven tweetel az már nem egy mókás közegben, hanem a multi szemlélettel és annak teljes figyelembevételéze kell tenni.

Caracalla 2009.12.11. 17:40:20

@fraki: Nagyjából azt próbáltam meg érzékeltetni, hogy egy multi működésébe nem fér bele a spontaneitás. Nem a twitterről van szó, hanem a spontán, nem tervezett reagálásról. Például el tudom képzelni, hogy egy elég alapos policyvel leszabályozzák a korporét twitter account használatát, és azon a kereten belül használják. Vannak kétségeim azzal kapcsolatban, hogy egy nagyvállalat használhatja-e sikeresen a twittert, ami példák vannak, az nagyjából techsupport és hírfolyam jellegű használatnak tűnik, viszonylag kevés kreativitással.

Az adwordsról írok még egy posztot jogszabályi hivatkozással.

A 6. bek az arról akarna szólni, hogy szerintem itt nincs abszolút igazság meg helyes hozzáállás, hanem hogy mindkét mentalitásnak megvan a maga helye, és valószínűleg egyébként sem működött volna hosszú távon a Voda és Tamás kapcsolata, tippre nem a Voda változott volna meg először.

@bb_: igen, nagyjából ugyanúgy látjuk a dolgot.

rroderik · http://rroderik.freeblog.hu 2009.12.14. 10:10:21

örvendetes, hogy végre más oldalról is megvilágítódik ez az ügy...
süti beállítások módosítása