Eredetileg linkek garmadáját akartam ide tenni, de a techmemen úgy is több van. Ugye arról van szó alapvetően, hogy a US$0.99 128kb/s FairPlay verzió mellett az EMI kiadó teljes anyaga elérhető lesz US$1.29 256 kb/s DRM-mentes verzióban. DRM mentes Iron Maiden nyami - mármint a világ boldogabbik felén.
A kiváltó okokról találgatni lehet - én mondjuk a csökkenő CD-eladásokra voksolok kiadói oldalról, és az online bevételek iránti növekvő igényre, másrészt meg Jobs nem dalokat akar eladni alapvetően, hanem lejátszó infrastruktúrát, így neki a forgalom bármilyen volumennövekedése kedvező, még az illegális is, nem is beszélve róla, hogy a gonosz európaiak még monopóliumot is emlegetnek a remek kis technológiájával kapcsolatban kapcsolatban - de van egy pontja a dolognak, ami igazán ügyesen elkerülte a reflektorfényt. Jelesül, hogy nem igazán ad fel semmit az EMI.
Elérhetőek-e a számaik online DRM mentesen? Igen. Jó minőségben? Persze. Visszatartott-e bárkit is a FairPlay?
Nos ez egy érdekes kérdés. Egyfelől ott van a copyright meg a DMCA TPM-megkerülési tilalma, másfelől meg az a tény, hogy nagyjából 24 óra alatt feltörik a legújabb védelmeket. Valamint semmi nem akadályozta meg az mp3-ak CD-re égetését és visszarippelését sem. Nekem a Fairplay nem tűnik túl acélos megoldásnak. A jogi eszközök pedig nem túl sikeresek a technikai realitás megváltoztatásában. Erre jó példák vannak itt.
Vagyis mit adott fel az EMI? A másolás továbbra sem lesz jogos szélesebb körben. A technikai akadályok nem léteztek eddig sem - aki meg tudta venni az mp3-at, az ki tudta keresni a google-lal a cracket hozzá - a felhasználó jogai nem lesznek szélesebbek, az EMI píárja viszont javul, ahogy várhatóan a bevétele is.
Így a fentiekből levonhatjuk a következtetést, hogy a gyenge és hatástalan DRM-ek eltűnhetnek. Ez sem kis dolog. Nyílván a túl erős és emiatt restriktív rendszerek (pl. starforce) jövője sem túl rózsás. Maradnak a viszonylag problémamentesen működő, közepesen korlátozó és viszonylag hatékony megoldások. Ezeket még vélhetően korai leírni - de ne legyen igazam. Ugyanakkor mindez egyszer már lejátszódott - a számítógépes játékok esetén, bár nyílván jelentős különbség van a két terület között. Ugyanakkor minden DRM célja - legalább félhivatalosan elismerten - a nem jogszerű használat kellő megnehezítése legalább a termék piaci életszakaszának első részében. Legjobb példa az iparági várakozásokat jócskán túlteljesítő CSS.
Érdekes dolog, hogy a DRM-mentes verzió egyben megnyitja a felhasználók előtt a jogszerű szabad felhasználásnak azon területeit, amelyet a TPM-védő intézkedések elzártak, de ez a gondolat messzire vezetne. Nem tartom kizártnak egyébként, hogy a liberális (márminthogy megengedő) magyar szabad felahasználási szabályok "hátráltatják" az iTunes hazai megjelenését.
Ami persze még érdekes lehet, az az iTunes árazásának többszintűvé (egyelőre kétszintű, plusz Jobs homályos célzása) válása. Vajon lesz egyedi ára a zenének?
Aki egyébként még nem látta, DRM témában alapmű a Darknet tanulmány. A Microsoft alkalmazottai készítették, és talán a legjobb összefoglalása a téma alapjainak - technikai szempontból nemcsak a DRM-nek, de az illegális megosztó hálózatoknak is.
A kiváltó okokról találgatni lehet - én mondjuk a csökkenő CD-eladásokra voksolok kiadói oldalról, és az online bevételek iránti növekvő igényre, másrészt meg Jobs nem dalokat akar eladni alapvetően, hanem lejátszó infrastruktúrát, így neki a forgalom bármilyen volumennövekedése kedvező, még az illegális is, nem is beszélve róla, hogy a gonosz európaiak még monopóliumot is emlegetnek a remek kis technológiájával kapcsolatban kapcsolatban - de van egy pontja a dolognak, ami igazán ügyesen elkerülte a reflektorfényt. Jelesül, hogy nem igazán ad fel semmit az EMI.
Elérhetőek-e a számaik online DRM mentesen? Igen. Jó minőségben? Persze. Visszatartott-e bárkit is a FairPlay?
Nos ez egy érdekes kérdés. Egyfelől ott van a copyright meg a DMCA TPM-megkerülési tilalma, másfelől meg az a tény, hogy nagyjából 24 óra alatt feltörik a legújabb védelmeket. Valamint semmi nem akadályozta meg az mp3-ak CD-re égetését és visszarippelését sem. Nekem a Fairplay nem tűnik túl acélos megoldásnak. A jogi eszközök pedig nem túl sikeresek a technikai realitás megváltoztatásában. Erre jó példák vannak itt.
Vagyis mit adott fel az EMI? A másolás továbbra sem lesz jogos szélesebb körben. A technikai akadályok nem léteztek eddig sem - aki meg tudta venni az mp3-at, az ki tudta keresni a google-lal a cracket hozzá - a felhasználó jogai nem lesznek szélesebbek, az EMI píárja viszont javul, ahogy várhatóan a bevétele is.
Így a fentiekből levonhatjuk a következtetést, hogy a gyenge és hatástalan DRM-ek eltűnhetnek. Ez sem kis dolog. Nyílván a túl erős és emiatt restriktív rendszerek (pl. starforce) jövője sem túl rózsás. Maradnak a viszonylag problémamentesen működő, közepesen korlátozó és viszonylag hatékony megoldások. Ezeket még vélhetően korai leírni - de ne legyen igazam. Ugyanakkor mindez egyszer már lejátszódott - a számítógépes játékok esetén, bár nyílván jelentős különbség van a két terület között. Ugyanakkor minden DRM célja - legalább félhivatalosan elismerten - a nem jogszerű használat kellő megnehezítése legalább a termék piaci életszakaszának első részében. Legjobb példa az iparági várakozásokat jócskán túlteljesítő CSS.
Érdekes dolog, hogy a DRM-mentes verzió egyben megnyitja a felhasználók előtt a jogszerű szabad felhasználásnak azon területeit, amelyet a TPM-védő intézkedések elzártak, de ez a gondolat messzire vezetne. Nem tartom kizártnak egyébként, hogy a liberális (márminthogy megengedő) magyar szabad felahasználási szabályok "hátráltatják" az iTunes hazai megjelenését.
Ami persze még érdekes lehet, az az iTunes árazásának többszintűvé (egyelőre kétszintű, plusz Jobs homályos célzása) válása. Vajon lesz egyedi ára a zenének?
Aki egyébként még nem látta, DRM témában alapmű a Darknet tanulmány. A Microsoft alkalmazottai készítették, és talán a legjobb összefoglalása a téma alapjainak - technikai szempontból nemcsak a DRM-nek, de az illegális megosztó hálózatoknak is.