Vannak olyan eléggé jelentős infrastrukturális szektorok, mint a kábelhálózat, a mobiltelefon adótornyok hálózata, vagy az eccerű öreg telefonhálózat, ahol a szabadpiaci verseny mindig problémás. Már alapvetően ahhoz is állami beavatkozás kell és kellett, hogy a helyi hurok átengedése megvalósuljon - és meddig tartott, nem is beszélve arról, hogy mi lesz a kábel-unbundlinggal, vagy a valódi mobilpiaci versennyel. Egyszerűen nem éri meg új szereplőnek belépni ezekre a területekre, mert hosszútávra kellene belelölni egy csomó tőkét. Szóval a piaci megoldás bukott.
Az állami jellegű üzemeltetésük sem kimondottan hasznos, mert azért az állami alkalmazottak nem feltétlenül a legsikerorientáltabbak. Képzeljük el, hogy pályázatírás helyett az államközeliek fiacskái és egyéb cronyk inkább az internetet hozó vonal (vagy adótorony) kapcsolatunk karbantartásáért felelősek, ugye.
Szerintem senki nem kétli, hogy nem egyszerű ez a történet (lobby forever).
Itt vannak például a UPC önmeghosszabbító hűségszerződései, meg a kétéves mobil(hűség)akciók. Első lépésben nézzük a hűséget: örömteli(?) esemény: nem is kis nevű résztvevők elfogadták a hűségszerződéseket jövőben befolyásoló ajánlást. Van, aki a dolgot fél, vagy negyedmegoldásnak tartja, de az önmeghosszabbító hűségszerződések (lassú) eltűnése sem kis dolog. Ugyanakkor ezzel kapcsolatban csak annyi található a szerencsés 13 pontban, hogy a hűségidőszak lejárta után nem hosszabbodik meg automatikusan, másfelől a határozatlan idejű szerződés nem ér véget csak a hűségszerződés lejárta miatt, harmadrészt a fogyasztót-felhasználót értesíteni kell 15 nappal a hűség lejárta előtt, ha az ára vagy lényeges körülményváltozása őt negatívan érinti (drágább lesz vagy lassabb).
Ugyanakkor különösen érdekes a mobilszolgáltatók helyzete. Egyfelől van a hűségmegoldáshoz nagy gyakorisággal kapcsolódó készülékvásárlás - mint az árukapcsolás szép példája, hiszen a telefonárusítás teljesen más terület mint a hálózatüzemeltetés, de ez persze nem akadályozza meg a kettő jó alapos összefónódását. Másfelől a három szolgáltató között gyakorlatilag nincsen verseny - és hogy a piacban van még lefaragható nyereségtartalék, azt jól jelzi a Mammutban mindhárom szolgáltatónál fellelhető üzletduplázás.
Ezzel szemben csak-csak hinni lehet a pozitív változásban. Az Egyesült Államok még nálunk is elkúrtabb-furcsább távközlési szolgáltatópiacán (amin az ATésT újraalkulásának megengedése még tovább rontott) a Verizon épp most jelentette be,(gyakorlatilag 27-e most van) hogy minden, technikailag megfelelő eszköz számára elérhetővé teszi a hálózatát. Mint mobiltelefon-árus, borzalmas üzletpolitika, de mint hálózati szolgáltató..., nos az egy másik kérdés.
2007.11.28. 21:30
Hűségszerződés-ajánlás, távközlési verseny és Verizon
Címkék: verseny piac mobilvilag allami szfera digitalis utonallas verizon telekommunikacio
6 komment
A bejegyzés trackback címe:
https://caracallablog.blog.hu/api/trackback/id/tr9246011
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
pityu 2007.11.29. 07:55:19
"Kis" tévedés: az UPC önmeghosszabbító hűségszerződés.
Az Invitel jobb példa lett volna...
Az Invitel jobb példa lett volna...
Caracalla 2007.11.29. 08:05:33
@pityu: konkrétan az otthoni UPC hűségszerződésben benne van, hogy ha a lejárta előtt 15 nappal nem mondod fel, akkor meghosszabbodik. Az egy másik kérdés, hogy nem csak ők alkalmazták.
Karma · http://karma.blog.hu 2007.11.29. 09:49:56
Én sem értem a UPC önmeghosszabbító szerződését, nekem csak a Chelloval van tapasztalatom, de az nem hosszabbodott meg, sőt, elkezdték (nyilván) a listaáron számlázni a hűségnyilatkozat lejárta után. Viszont telefonon felhívtam őket, mondtam, hogy aláírnék még egy évet ha olcsóbban kapom, mondták, hogy rendben, nem kellett sehová bemenni(!!!), semmit aláírni(!!!). Szerintem ez teljesen korrekt.
cigiző · http://cigi.blog.hu 2007.11.29. 10:17:07
A mobilpiac szereplői folyamatosan egyeztetnek, hetente megbeszélik a percdíjakat, az akciós telok árait..csakhogy ez titok! Nem is értem, miért nem vizsgálja a GVH, vagy az NHH.
A hűségszerződés valóban idejétmúlt dolog, és ha az is, akkor is kell, hogy a kedvezményért cserébe a szolgáltató is kapja meg a pénzét - más kérdés, hogy kap-e a vásárló annyi kedvezményt, hogy 2 vagy 3 évig kösse le magát egy céghez. De ezt is felülvizsgálják, ugye?
Ja, és mintha a Ptk-ban lenne valami olyan, hogy a tisztességtelen szerződés semmis, vagy hasonló (jogász nem vagyok)
Apropó: LESZ - javítsd, kérlek.
A hűségszerződés valóban idejétmúlt dolog, és ha az is, akkor is kell, hogy a kedvezményért cserébe a szolgáltató is kapja meg a pénzét - más kérdés, hogy kap-e a vásárló annyi kedvezményt, hogy 2 vagy 3 évig kösse le magát egy céghez. De ezt is felülvizsgálják, ugye?
Ja, és mintha a Ptk-ban lenne valami olyan, hogy a tisztességtelen szerződés semmis, vagy hasonló (jogász nem vagyok)
Apropó: LESZ - javítsd, kérlek.
Caracalla 2007.11.29. 10:39:58
@Karma, lehet, hogy a UPC abbahagyta magától korábban a gyakorlatot, de valamikor folytatta, én magam láttam egy ilyen szerződést.
@cigiző: bizonyítékok, bizonyítékok. Az NHH ugye ilyesmit nem ngayon vizsgálhat, a GVH meg úgy tűnik, egy-egy kiemelt területre koncentrál. Előbb-utóbb odajutnak.
A hűségszerződések maradnak, az biztos, ez mondjuk eléggé vicces dolog. De hát a tervezhető üzleti eredmény nagy úr, ugye.
@cigiző: bizonyítékok, bizonyítékok. Az NHH ugye ilyesmit nem ngayon vizsgálhat, a GVH meg úgy tűnik, egy-egy kiemelt területre koncentrál. Előbb-utóbb odajutnak.
A hűségszerződések maradnak, az biztos, ez mondjuk eléggé vicces dolog. De hát a tervezhető üzleti eredmény nagy úr, ugye.
Aikon 2007.11.30. 00:26:40
Az előfizetői hurok átadása pedig szép dolog, csak a T-akony bármikor mondhatja, hogy műszakilag nem megoldható az átadás, így sok helyen ott vagyunk, ahonnan elindultunk :(.