Caracalla blogja

Internet, jog, játék

Kontakt és egyéb infók

CC ígéret

Creative Commons Licenc

Címkék

7; (1) acta (1) adatvedelem (9) adobe (1) agile (2) ai (2) ajanlo (4) allami szfera (10) álláskeresés (1) állás keresés (1) amazon (2) amd (1) apollo (1) apple (5) artisjus (4) at&t (1) atom (1) biztonsag (5) blackbox (1) blog (26) blogter (3) bsa (4) budapest (5) bug (2) bullshit (2) buntetojog (7) censorware (7) chrome (1) cikkek (1) cisco (2) cloud computing (1) complex (1) copyright (44) creative commons (1) cyberspace (2) cybersquatting (3) cybook (1) datacenter (1) dea (1) digg (2) digitalis jog (1) digitalis utonallas (27) digitalis vilag (33) dmca (3) drm (21) ebédidő (1) ebook (4) ecj (1) ego (29) elektronikus alairas (1) életem (1) életem nem mindennapjai (1) életképek (1) élmények (1) email (3) empire tw (2) én (1) énblog (2) ensz (3) epub (2) étkezés (1) eu (19) eu self (1) e archiving (1) e kereskedelem (3) facebook (5) fantasy (1) fcc (4) fec (1) feed (14) feedburner (4) felsooktatas (5) filecsere (32) franciaorszag (3) frekvenciagazdalkodas (1) fud (5) gaming (1) gmail (2) goldenblog (3) google (13) google reader (3) gpl (1) grammar nazi (1) gyermekpornografia (1) hackers not dead (1) hadopi (2) hardware (4) harvard (1) hoax (1) hoi3 (1) hr (1) humor (8) hvg (8) hvg.hu (1) i2010 (1) ibm (2) identity (4) identity system (3) index (22) innovacio (18) intel (2) intellectual property (20) internet (107) internethungary (1) iptv (1) iso (1) isp (2) iwiw (4) jatekszoftver (10) java (1) jog (109) jogdij (3) jogelmelet (1) jogiforum (3) jogtar (3) kalozkodas (14) kína (3) kina (1) kinai nepkoztarsasag (1) konferecia (1) konyv (1) kozigazgatas (6) kozjoszag (2) kozos jogkezeles (5) kreativitas (1) kritika (4) kultura (3) lcd (1) leírások; (1) lessig (3) link (1) linux (12) lol (11) magas tudomany (1) marketing (10) media (32) microsoft (23) microsoft; (1) miner (1) mobilvilag (4) mobipocket (2) mp3 (6) mpaa (1) msi wind (1) mszh (2) mti (1) muveszet (1) myspace (2) nagy britannia (1) nemzetkozi jog (1) nepszabadsag (1) netscape (1) netvibes (1) net filtering (3) net neutrality (12) nin (1) nyelvtan (1) odf (1) office software (1) olaszorszag (1) online ujsagiras (2) openness (2) openoffice.org (3) opensocial (2) open access (1) open source (21) origo (8) os (1) osi (1) outsourcing (1) oxml (1) p2p (6) pagerank (1) pc szereles (1) phd (1) piac (8) politika (29) privacy (11) ps4 (1) rant (70) reklam (3) ria (2) riaa (12) rpg (2) rpg.hu (1) rss (5) saas (2) sajto (1) serveros (1) silverlight (1) smo (2) software (1) sony (4) spam (8) spectrum auction (1) steam (3) sun (4) superego (1) szabadalom (4) szabvany (5) szerzoi jog (38) szjt (3) szoftverfejlesztes (3) szoftverszabadalom (6) szoftverteszteles (2) szolasszabadsag (5) techcrunch (1) telekommunikacio (10) terminartors (1) tippek; (1) toshiba (1) total war (1) trükkök; (1) tudaselmelet (3) twitter (4) ubuntu (2) ugyfelkapu (2) uncov (1) upc (1) usa (15) uspto (2) vedjegy (2) verizon (3) verseny (9) virtualis haboru (1) virtualizacio (1) vista (3) vodafone (2) voip (1) wardriving (1) warez (1) web2.0 (27) webos (2) welcome to hungary (30) wifi (6) wiki (1) wikileaks (1) wikipedia (4) wimax (1) windows (9) windows; (1) winer (5) xml (2) xp (3) yahoo (1) youtube (3) zene (5)

Friss topikok

  • Szedlák Ádám: Plusz kérdés: képes lesz-e a Sony a kínált funkciókat az egész világon bemutatni és üzemben tartan... (2013.03.01. 14:25) PS4
  • lipot: Olvasgattam a korábbi posztokat, belinkelt törvényeket és lehet, hogy egyértelmű, azért mégis szer... (2011.01.20. 10:28) Bejelentésköteles a webbolt működtetése, hogy is van ez?
  • Boca: Lehet h így van, de ezek hatása egyelőre nem látszik, mert a user kezében lévő technológiákkal kön... (2010.12.29. 06:09) A WikiLeaks internetszabályozási ötletelést vált ki
  • Caracalla: Konrád, nem vitatva amit írsz, kiadói oldalról az nem mentség, ha azt hozzák fel, hogy nem értenek... (2010.10.09. 19:05) A könnyűlovasság károgása
  • emzperx: Már az iwivvel is ez volt az egyik fő probléma úgyhogy ez spanyolviasz. Megyek is a subbára balfék... (2010.05.17. 01:53) Életek a Facebook

2008.02.04. 19:09 Caracalla

Szerzői jogi törvénymódosítás készül

Címkék: jog szerzoi jog welcome to hungary digitalis utonallas

MTI nyomán több helyen megjelent a hír, hogy a Magyar Országgyűlés honlapjáról letölthető a tavaszi ülésszak törvényalkotási programja(pdf). Gondoltam belenézek.

És bingó: 3 oldal 14. pont: "A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI . törvény jogharmonizációs célú módosításáról szóló törvényjavaslat"

Ha a tavaszi ülésszakon be akarják nyújtani, akkor gyakorlatilag készen kell, hogy legyen a javaslat. Tekintve, hogy mekkora társadalmi vita kuss veszi körül a kérdést (semmi nincsen: se Google nem hoz találatot, se IRM honlap, semmi), előre lehet sejteni, hogy zárt ajtók mögött milyen elképzelések kerülhettek bele a tervezetbe. Besétáltak a szokásos bőröndös emberek, oszt jónapot, kész is a tervezet.

Lövésem sincs, hogy mihez akarnak egyébként harmonizálni. Transzparens jogalkotás rulez.

Ha spekulálnom kellene, akkor a Kálmán András (ASVA) - féle "tegyük illegálissá a letöltést is"  elképzelést sikerülhetett belobbyzni a tervezetbe, egyébként Kálmán decemberben otthagyta a magát közhasznúnak tartó szervezetet, biztos a sok kudarc miatt, és inkább megy vissza a big content kellemesen belterjes világába, persze ezt az Artisjus ellenében kellett volna átlobbyzni, mert ők meg ugye szeretik az üresadathordozó-jogdíjat (aminek a kelendősége nyilván nem független a letöltött és kiírt művek mennyiségétől). Nem tudom. Többé-kevésbé köztes álláspont az a Kálmán által a Kultúrházban kifejtett lehet (pl. itt idézik), amely szerint "... az volna helyes, hogy azon jogvédett tartalmak letöltését, amelyek engedély nélkül kerültek fel az internetre, ne lehessen magáncélúnak nevezni."

Esetleg felmerülhet még a torrent, mint előkészületi cselekmény jogsértővé tétele - és egyébként az analógia becsempészére is alkalmas - Btk. 329/A. § utaló paragrafusával kriminalizálása, de tényleg csak találgatok.

Bárhogy is, jó esély van rá, hogy sikerül a már egyébként is terjedelmes szakadékot a jogi szabályok kikényszeríthetősége és a technológiai valóság között tovább ásni. Kétlem, hogy a költségvetés jelenlegi állapotában felmerülne néhány tízezernyi rendőr, ügyész meg bíró felvétele, ami mondjuk egy jelentősebb hatáshoz szükséges lenne.

Azt, hogy értelmesebbé válna a szabályozás, nem tartom túl valószínűnek. Hát, legföljebb majd önálló műfaj lesz a szerzői jogi kabaré. More as this develops.

Ha esetleg valakinek több infója van, a kommentek mindig nyitva vannak...

27 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://caracallablog.blog.hu/api/trackback/id/tr40325312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2008.02.04. 20:41:58

"A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat
Kis terjedelmű törvényjavaslat
Benyújtás időpontja: 2007. október
Parlamenti előadó: IRM
A szabályozás célja:
a könyvtári nyilvános haszonkölcsönbe adás, mint szerzői jogi felhasználás összhangba hozása a 92/100/EGK irányelv rendelkezéseivel, a jogdíjfizetési kötelezettségek szabályainak átalakítása;
a közös jogkezelő szervezetek letelepedésére és szolgáltatásaik szabad nyújtására vonatkozó szabályoknak az EK-szerződés alapszabadságainak megfelelő módosítása."
www.mkogy.hu/efutar/tvalkprog/jog2007oszmell.htm

Caracalla 2008.02.04. 21:44:25

Addig oké, hogy ez elmaradt decemberben (akkorra volt tervezve, a benyújtása meg októberre), de ugye az új törvényalkotási programban már nem egészen ez szerepel, a javaslatot meg még nem nyújtották be - mert szerintem a benyújtottaknál ott van a szám vastagon zárójelben.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2008.02.04. 22:23:11

Akkor viszont érdemes lenne megketesni egy képviselőt, és kérni tőle infót. Szólj, ha nem megy egyedül :)

Tömet 2008.02.04. 23:18:08

Kicsit már fáradt vagyok, ezért nem néztem meg alaposan, de ha Konradnak igaza van, akkor ezt az irányelvet ültetik bé az magyar jogba:

eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31992L0100:EN:HTML

Közös jogkezelők szabad mozgása viszont egy másik történet.

dark future · http://www.andocsek.hu 2008.02.05. 01:30:39

Mikor fogja már föl a sok idióta farok, hogy ez e lefutott játszma? Az "internetet" csak úgy lehet megrendszabályozni, ha bezár a bix, felszámolják a szolgáltatókat és kikötik a madzagot a lakásokból, iskolákból, munkahelyekről...

Ha büntetni fogják a letölést, akkor lesz majd rá technika, ami megkerüli a szabályozást. Pl. jogvédett tartalom helyett "digitális szemetet" fogunk majd letölteni. Amit ha bájtról bájtra összeXOR-olunk pl. a BTK szövegével (txt-ben), akkor láss csodát: jogvédett tartalmat kapunk. Például.

Az egész szélessávú internet a letöltésre épül (az adja a hálózati forgalom háromnegyedét), így -- remélem -- a szolgáltatóknak is lesz majd egy-két szavuk a törvényjavaslathoz.

A faszkalapok meg inkább azzal lennének elfoglalva, hogy a sok kurva jogszabályt egyszerűsítsék, átláthatóvá tegyék.
Idióta agyonszabályozott ország vagyunk már így is.

0xFFFF 2008.02.05. 04:38:30

Jelenleg tényleg a forgalom jelentős része letöltés, mert még van mit letölteni. Kétségeink ne legyenek, a tartalmak előállítói ingyen nem fognak filmet, zenét csinálni, tehát valamit kezdeni kell a problémával. A tiltás nem járható út, ellenkező hatást ér el. Marad a jó árazás és a jól árazott tartalom árának kíméletlen behajtása.

pancho_sanza · www.nst.blog.hu 2008.02.05. 07:45:32

0xFFFF:
nem igazán értek egyet, mert a Radiohead ingyen zenét ad, a komoly előadók fellépésből élnek. A Muse-t is helyrebillenti két nap alatt két telt Wembley, a Prison Break letöltéssel nem a szerzők szopnak igazán, mert ugyanúgy kifizeti a TV2 a díjat. Ráadásul a letöltők nagy része jár moziba is, szóval azért annyira nem érzem problémának.
Viszont árazási kérdések valóban lehetnek, a kiadós managerek BMW-it le lehet árazni, mert azért például a nagy magyar kiadó biznisz kitermelte Balázs Palit és Fekete Pákó-t, miközben a Smashing Pumpkins elmarad.
Ilyen jellegű tehetségekhez nem kellett volna Geszti Margitot fizetni, hiszen maguktól is feltörnek.

jakob · http://jredecsi.multiply.com 2008.02.05. 08:21:47

..muhaha..... most akkor a Qtrax-al mi is van ??
..ébresztőőőőőőőőőőőőőőőőő !!!

dixi 2008.02.05. 09:34:01

A Qtrax-al semmi se van és úgy tűnik nem is lesz.
Amúgy teljesen börleszk az egész.
Nekem mindezidáig az előfizetésbe beépített jogdíj tűnik járható útnak.
Ma itthon lehet vagy (becslés , tipp) 300000 p2p letöltő. Amennyiben ők az ISPjükön keresztül havi 2000 pénzt fizetnének ami biztosítaná számukra a korlátlan és jogilag tiszta letöltést az generálna 7.2 milliárd HUF bruttó bevételt a szerzői jogokkal bírók oldalán.
Az a feketete-szürke tartományban keletkező bevétel ami az SMS küldős letöltő oldalakon keletkezik (döbbenet, hogy mennyien és mennyi pénzt hajlamosak fizetni,alkalmanként 200-800 forint körüli összegeket, hogy letöltsenek fimeket, zenét, stb.) és ami szerintem sokszorosa a fenti becsült összegnek.
Ha jól értettem az elég szűkös infókból, 2006 magyar lemezipar bevételei 2006 évben 6 milliárdra rúgtak.
A zene és filmiparnak biztos a jelenlegi üzleti modellhez kell ragaszkodnia?
(Ez most nagyon zárójelben de akinek vannak némi belső információi a magyar zeneiparról abban biztos felmerült már, hogy az eladott adathordozók publikált száma és a valóság esetleg nincs öszhangban, illetve a piac mint olyan sajátosan torz.)

movhu 2008.02.05. 09:42:12

A beépített jogdíj megint csak olyan dolog lenne, mint a mostani szerzői jogdíj az adathordozókon, amit mindannyian ismerünk.Felemás helyzetet teremt, mert olyanok is megfizetik, akik pl. kizárólag a munkájuk érdekében használják az internetet.
Ráadásul hiába van most benne a szerzői jogdíj az összes adathordozó árában, a jogvédők tűzzel vassal üldözik a letöltést most is. Tehát ne nyugodjon meg senki, ha a net díjában lenne ilyen tétel, ugyanúgy sz*vatnának mindekit továbbra is olyan akciókkal, hogy elviszik a torrentszervert.
Üdvözlendő az a kezdeményezés, amit az általam nem túlzottan szeretett Pély Barna csapata tett. Ingyen letölthető az album, és ezt egyfajta saját reklámnak tekintik.
Persze ne lopjuk el mások munkáját, üldözzük a pénzes kalózkodást, de jó volna, ha a jogvédett tartalmak árának köszönő viszonya lenne a beléjük fektetett pénzzel és munkával. Sokat segítene.
Az internet úgyis regulázhatatlan. Felesleges szélmalomharc, csak ez a búsképű lovagtársaság még nem jött rá.

0xFFFF 2008.02.05. 09:43:01

dixinarco !

Jó ötlet. Kár, hogy mohó jojó (artisjus, mahasz, miazmás) rögtön az összes előfizetőre rá akarná húzni ezt, márpedig én egy bitnyi filmet és zenét nem töltök le, tehát nem fizetek havi 2k HUF-ot ilyen célra. Annyiból majdnem három filmet veszek legálisan, igaz, nem a legfrissebbeket, de jókat. Mert 950 HUF-ért a kelly hőseit inkább száz példányban megveszem, mint árpa attilla argóját ezerért egy példányban. ...és az utolsó mondatban rejlik a hazai előadók/szerzők/alkotók csóróságának oka. Szart csinálnak, azért meg még a paraszt sem fizet.

jah-man 2008.02.05. 09:52:15

Lassan itt lenne az ideje, hogy törvényileg szabályozzák a másolt béáesef és polimer kazettán lévő illegális Abba, Boniemm, Csákákán tartalmakat is...

Joaquin 2008.02.05. 10:09:41

Nem értek egyet azzal, hogy az internet ne lehetne megregulázható, csak ehhez olyan nagy átalakításokra lenne szükség amit az ISPk nem biztos hogy fel akarnak vállalni, főleg, hogy a mérleg túloldalán legfeljebb jogvédett tartalmak letöltésének megszüntetése állna, ami szintén nem érdekük (sőt...de ezt már előttem leírták). ISPk nélkül viszont nem lehet centralizálni/kontrollálni az internetet.
Másrészt nem vagyok meggyőződve arról, hogy a torrentezés ténylegesen árt a terméknek. Olyan mértékben, mint Mo.-n folyik, valószínűleg igen, de külföldön abszolút nem normális ennyire a letöltés. Ha másképp nézzük, a torrentezés egy ingyenes reklám a készítőknek, valaki letölti aki valószínűleg amúgy évente 2 játékot/programot/zenét venne, és elmondja másoknak mennyire jó a program. Melyik ér többet? Ha vesz 2 programot vagy ha kipróbál 30t és elmondja mindenkinek melyik a jó? De más (jobb) példa: jön egy webdesigner, aki elkezdi tanulni a szakmát mondjuk DW + winXP-n (persze mind2t warezolta). Aztán egyszercsak lesz egy cége és hírtelen fontossá válik, hogy jogtiszta szoftvere legyen. Mit fog venni? Linux + vmi openBSD webszerkesztőt? Nagy többség biztos nem... Szerintem ez a helyzet legalább annyira jó a multiknak mint amennyire hátráltatja őket. Csak hát több pénz mindenkinek kell, főleg ha még jogcíme is van hozzá. Ettől függetlenül szerintem sok multi nagyot szopna ha máról holnapra hírtelen befagyna a torrentelés/warezolás.

dixi 2008.02.05. 10:17:29

Műszakilag azért ez a "csak az fizessen aki letölt" elég jól kezelhető lenne ma már. Igen akkor is lennének trükközők de egyrészt töredéke annak amennyi mostani p2p tömeg, másrész ha valaki ezek után is "lopna" és kóterba vágnák 5 évre akkor mindenki egyetértene, hogy ez így rendben.

Megjegyzem az egész szerzői jogi dolog megérett az alapos újragondolásra és ez fontosabb lenne mint bármi ebben a kérdéskörben.
Van egy fixaideám, nem feltétlenül kikezdhetetlen a dolog de érdemes rajta agyalni.
Az nem vitás, hogy a Stones (ez csak egy általános példa)
"ájkengetnoszetiszfeksön" rockzenei szösszenete egy kulturtoposz. Rendben is van, hogy ebből sok pénzt fialtasson. Node! A kultúra befogadó közeg nélkül, nélkülünk, nem létezik. Kúltúrértékek létrjöttéhez a befogadó közeg, közönség jóval többet tesz hozzá mint a mű előállítója.
A befogadó oldal az igazi terjesztő, életben és emlékezetben tartó, ráadásul fizet is érte. (értékben megtartó)
Hogy nagyon banálisat mondjak. Az a pénzre fordítható szellemi érték amit a Stones dalaihoz kapcsolódó "jogok" képviselnek, rajongók nékül pontosan 0 dolláreszt érnek.
Nagyon elvetemült az ötlet hogy mondjuk x év (legyen 12) után, csak fair use estén) az adott kultúrérték közösségi tulajdonba kerüljön?
Ja, lehetne nyilatkozni a szerzőnek az elején, hogy ez nem kúltúra hanem "termék". De akkor nuku adókedvezmény, alacsonyabb áfakulcs, stb.

Joaquin 2008.02.05. 10:22:21

Amerikában van ilyen, en.wikipedia.org/wiki/Intellectual_property, de rossz hír, hogy az alkotó halála után 70 évvel jár le általában :) Nemtom Mo.-n van-e ilyen

Gyuri 2008.02.05. 10:29:27

En abban remenykedek, hogy a technologiai haladas kivaltja a tartalomszolgaltatok uzleti modelljeinek a valtozasat. Peldaul szerintem a FOX-nak megerne, ha 1 USD/epizodert le lehetne tolteni a House-t toluk. Akkor nem erne meg tokolni a torrenttel, johetne mondjuk rss feedben a 10 kedvenc sorozatod es mindenki boldog. Amig nem valtoztatnak a fizikai hordozohoz kotott modellen es nem akarjak korlatozni a sajat eszkozeiden valo felhasznalast, addig nem fog feheredni a piac.

Caracalla 2008.02.05. 10:29:46

@Joaquin: az Internetet természetesen meg lehet regulázni, vagy az ISP-ken keresztül, vagy a protokollok lecserélésével (nyilván ez komolyabb kérdés) is például. Egyébként nagyjából jól leírtad a hálózati hatás jelenségét - egy termék értéket a nem fizető felhasználók is növelik, különösen, hogy nagyjából 0 az előállítási költsége. Egyébként Magyarországon a szerzői jog ugyancsak a szerző halála utáni hetven évvel jár le, de a szabadalom pl 20 év (USA-ban is), védjegy 10, szóval az IP fogalmával csak óvatosan, nagyon különböző dolgokat takar.

@dixinarco: nagyon egyetértek a felvetéseddel, itt azért nem csak gazdasági kérdésről van szó, más kérdés, hogy az általad felvetetteknek nincsen realitása, mivel nemzetközi szerződésekben van rögzítve a jelenlegi helyzet, nincsen tehát az államoknak szabályozási mozgástere - na nem mintha hajlandósága lenne.

Gyuri 2008.02.05. 10:34:20

Nyilvan arra gondoltam, hogy amig nem hagyjak abba az eszkozokon valo hasznalat korlatozasat... (DRM)

dixi 2008.02.05. 10:56:59

Caracalla, nyílván ez csak egy felvetés. De mindentől elvonatkoztatva a kultúrafogyasztó szerepe az értékelőállításban megér egy vitát.
Külön vicces, hogy egy globális világban globális érdekek éppen lokális rúlok segítségével vannak megtámogatva.

Más. A szellemi termékek végösszegéből a legnagyobb részt a terjesztési csatorna költsége teszi ki. Ezen összeg tizedéért az ISP-k vihogva építenék ki a szükséges infrastruktúrát.

A nincs realitása megközelítéssel az a bajom (igen, naív vagyok vagy méginkább idealista), hogy a mindmáig legjobb alkotmányok egyike, az amerikai, azzal indít , hogy az állam illetve a vállalatok viszonyát rendesen körbejárja a polgár javára és bebetonozza. Ez a beton rendesen elporlóban van
, de ez nem kell feltétlenül a tetszésünkre szolgáljon.
Itt most csak a zene, film, könyv termékkör jogi, hogymintjeiről van szó de pl. ma már lehet és gőzerővel zajlik is az emberi genom cégek általi lejogvédése.
Nem akarok it most egy Gibson-i disztópiát vízionálni de
nem szeretnék megélni egy olyan világot ahol egy adott génre vonatkozó kopirájt adatot p2p forrásból illegálisan töltök le ami segítségével egy zuggénsebéz elvégzi rajtam az életmentő génterápiát.

(A fentieket kéretik helyén kezelni)

Joaquin 2008.02.05. 11:24:57

Caracalla 2008.02.05. 10:29:46
Protokollok megváltoztatásával hogy lehet kontrollálni az internetet az ISPk kihagyásával (tfh. átállnak az "új" protokollokra)?

cso zsi 2008.02.05. 14:54:35

" jah-man 2008.02.05. 09:52:15
Lassan itt lenne az ideje, hogy törvényileg szabályozzák a másolt béáesef és polimer kazettán lévő illegális Abba, Boniemm, Csákákán tartalmakat is... "

Megfizetted már akkor, amikor megveted a boltban a Polimert.
Reprográfiai (másolási) díj, benne volt a hordozó árában.

jah-man 2008.02.06. 10:32:00

Akkor szeretném visszakérni azok után a példányok után, amire saját tartalmat vettem fel (pl. nagyon amatőr akusztikus gitározás). Vagy pedig kérem a jogdijamat, mert lehet hogy valaki már lemásolta...

ROBERTO 2008.02.06. 12:48:52

Nem látjátok a fától az erdőt!

Az anno bakelitre kitalált rendszer (lemezkiadók meg ilyenek) azért tudtak talpon maradni, mert a földi halandó nem bírt magának lemezgyárat építeni.

Na ez az idő elmúlt!!!

Annak kellene bekövetkeznie, hogy a zenész a kiadókat a redves P@csába kihagyva neten közzéteszi a termékét, és a rajongók önként átutalnak neki pézt, vagy nem ad ki több zenét.

Gyakorlatilag a sok marketinggel fenntartott zenei sarlatán a kiadókkal együtt eltűnne a lecsóba, és újra minőségi zene lenne a piacon.

Caracalla 2008.02.06. 15:33:54

@Joaquin: szigorúan elméleti oldalról (és hangsúlyoznám, hogy nem tartanám pozitív fejleménynek) nem lehet kizárni az Internet protocol lecserélését például egy olyanra, amely meghatározott, fix pontokon áramoltatná át az összes csomagot. Így létrejönnének olyan közös pontok, ahol ellenőrizni lehet a teljes forgalmat, viszonylag kevés helyen. Természetesen ez nagyban sérülékennyé is tenné az egész hálózatot.

Joaquin 2008.02.12. 20:46:39

Kíváncsi voltam mit válaszolsz, mert szerintem ez nem lehetséges.
A te javaslatod elsősorban a legszűkebb keresztmetszet elve miatt nem lehetséges: az egész internet sávja attól az egy-két szervertől függne. Másrészt a háló már kiépült, újrastruktúrálni gyakorlatilag lehetetlen. Harmadrészt a titkosítótt csomagot akárhova elküldheted azt csakis a címzett fogja tudni olvasni, tehát haszna sincs sok. Negyedrészt a P2P elég elterjedt megoldás, nem csak a torrent használja, és ott sem csak illegális tartalom van.

Caracalla 2008.02.13. 08:22:01

@Joanquin: válasszuk szét a fizikai és a kód szintjét a netnek. A fizikai infrastruktúra (gyakorlatilag a drótok) tényleg nem változtatható meg gyorsan, de a kód szintjét nem lehetetlen elméletileg lecserélni. A legutóbbi egyiptomi kábelszakadási problémák például igencsak azt mutatják, hogy egyébként hellyel-közzel léteznek már közös pontok. És nem kell feltétlenül egy szerverben gondolkodni, lehetséges több, egy kézben lévő (gyakorlatilag egységesen szabályozható) szervercsoportotm létrehozni erre a célra.
Attól, hogy a p2p protokollok által szállított tartalom jelenleg nem feltétlenül illegális, még be lehet tiltani az összes ilyen protokollt, mint ahogy egyes ISP-k válogatás nélkül lassítják a bittorrentet - gyakorlatilag a tartalomtól függetlenül, vagy a Vodafone a korlátlan mobilinternet csomagjánál tiltja (illetve emiatt a forgalom korlátlansága elveszik, áttesz egy másik díjcsomagra).
süti beállítások módosítása