Caracalla blogja

Internet, jog, játék

Kontakt és egyéb infók

CC ígéret

Creative Commons Licenc

Címkék

7; (1) acta (1) adatvedelem (9) adobe (1) agile (2) ai (2) ajanlo (4) allami szfera (10) álláskeresés (1) állás keresés (1) amazon (2) amd (1) apollo (1) apple (5) artisjus (4) at&t (1) atom (1) biztonsag (5) blackbox (1) blog (26) blogter (3) bsa (4) budapest (5) bug (2) bullshit (2) buntetojog (7) censorware (7) chrome (1) cikkek (1) cisco (2) cloud computing (1) complex (1) copyright (44) creative commons (1) cyberspace (2) cybersquatting (3) cybook (1) datacenter (1) dea (1) digg (2) digitalis jog (1) digitalis utonallas (27) digitalis vilag (33) dmca (3) drm (21) ebédidő (1) ebook (4) ecj (1) ego (29) elektronikus alairas (1) életem (1) életem nem mindennapjai (1) életképek (1) élmények (1) email (3) empire tw (2) én (1) énblog (2) ensz (3) epub (2) étkezés (1) eu (19) eu self (1) e archiving (1) e kereskedelem (3) facebook (5) fantasy (1) fcc (4) fec (1) feed (14) feedburner (4) felsooktatas (5) filecsere (32) franciaorszag (3) frekvenciagazdalkodas (1) fud (5) gaming (1) gmail (2) goldenblog (3) google (13) google reader (3) gpl (1) grammar nazi (1) gyermekpornografia (1) hackers not dead (1) hadopi (2) hardware (4) harvard (1) hoax (1) hoi3 (1) hr (1) humor (8) hvg (8) hvg.hu (1) i2010 (1) ibm (2) identity (4) identity system (3) index (22) innovacio (18) intel (2) intellectual property (20) internet (107) internethungary (1) iptv (1) iso (1) isp (2) iwiw (4) jatekszoftver (10) java (1) jog (109) jogdij (3) jogelmelet (1) jogiforum (3) jogtar (3) kalozkodas (14) kina (1) kína (3) kinai nepkoztarsasag (1) konferecia (1) konyv (1) kozigazgatas (6) kozjoszag (2) kozos jogkezeles (5) kreativitas (1) kritika (4) kultura (3) lcd (1) leírások; (1) lessig (3) link (1) linux (12) lol (11) magas tudomany (1) marketing (10) media (32) microsoft (23) microsoft; (1) miner (1) mobilvilag (4) mobipocket (2) mp3 (6) mpaa (1) msi wind (1) mszh (2) mti (1) muveszet (1) myspace (2) nagy britannia (1) nemzetkozi jog (1) nepszabadsag (1) netscape (1) netvibes (1) net filtering (3) net neutrality (12) nin (1) nyelvtan (1) odf (1) office software (1) olaszorszag (1) online ujsagiras (2) openness (2) openoffice.org (3) opensocial (2) open access (1) open source (21) origo (8) os (1) osi (1) outsourcing (1) oxml (1) p2p (6) pagerank (1) pc szereles (1) phd (1) piac (8) politika (29) privacy (11) ps4 (1) rant (70) reklam (3) ria (2) riaa (12) rpg (2) rpg.hu (1) rss (5) saas (2) sajto (1) serveros (1) silverlight (1) smo (2) software (1) sony (4) spam (8) spectrum auction (1) steam (3) sun (4) superego (1) szabadalom (4) szabvany (5) szerzoi jog (38) szjt (3) szoftverfejlesztes (3) szoftverszabadalom (6) szoftverteszteles (2) szolasszabadsag (5) techcrunch (1) telekommunikacio (10) terminartors (1) tippek; (1) toshiba (1) total war (1) trükkök; (1) tudaselmelet (3) twitter (4) ubuntu (2) ugyfelkapu (2) uncov (1) upc (1) usa (15) uspto (2) vedjegy (2) verizon (3) verseny (9) virtualis haboru (1) virtualizacio (1) vista (3) vodafone (2) voip (1) wardriving (1) warez (1) web2.0 (27) webos (2) welcome to hungary (30) wifi (6) wiki (1) wikileaks (1) wikipedia (4) wimax (1) windows (9) windows; (1) winer (5) xml (2) xp (3) yahoo (1) youtube (3) zene (5)

Friss topikok

  • Szedlák Ádám: Plusz kérdés: képes lesz-e a Sony a kínált funkciókat az egész világon bemutatni és üzemben tartan... (2013.03.01. 14:25) PS4
  • lipot: Olvasgattam a korábbi posztokat, belinkelt törvényeket és lehet, hogy egyértelmű, azért mégis szer... (2011.01.20. 10:28) Bejelentésköteles a webbolt működtetése, hogy is van ez?
  • Boca: Lehet h így van, de ezek hatása egyelőre nem látszik, mert a user kezében lévő technológiákkal kön... (2010.12.29. 06:09) A WikiLeaks internetszabályozási ötletelést vált ki
  • Caracalla: Konrád, nem vitatva amit írsz, kiadói oldalról az nem mentség, ha azt hozzák fel, hogy nem értenek... (2010.10.09. 19:05) A könnyűlovasság károgása
  • emzperx: Már az iwivvel is ez volt az egyik fő probléma úgyhogy ez spanyolviasz. Megyek is a subbára balfék... (2010.05.17. 01:53) Életek a Facebook

2008.10.23. 12:58 Caracalla

Kína és a fekete Windows háttér

Címkék: microsoft kína open source digitalis vilag

A Microsoft legújabb illegális Windows-használat elleni lépése az, hogy a Genunine Advantage Program az asztal hátterét óránként feketére változtatja, továbbá egy figyelmeztető ablak ugrik fel. Érdemes megfigyelni, hogyan reagálnak rá a kínai felhasználók.

A Guardian cikke által felsorolt reakciók tipikusan és tévesek. 'A számítógép az egyém', 'a Microsoftnak nincs joga az engedélyem nélkül ellenőrizni a hardveremet', 'A Microsoft Kína legnagyobb hekkere', etc. Egy ügyvéd pedig a közrendvédelmi miniszterhez is fordult (Public security minister).

Számomra két dolgot mutatnak a példák: egyfelől a kínai felhasználók európai szemmel nézve gátlástalan idióták. Mi az, hogy az engedélye nélkül? Hát ő maga telepítette rá a programot, amelyre egyébként nem volt engedélye. Másrészt jogi értelemben semmiféle alapja nincsen a kijelentéseknek, hiszen a MS nem kötött velük szerződést, nem kapott tőlük pénzt, ők fogták, és jogellenesen feltepítették a szoftvert. Ez olyan, mintha ellopnék egy autót, és utána visszamennék a tulajhoz panaszkodni, hogy be van repedve a szélvédő és nem is volt teletankolva.

A másik, bonyolultabb oldala pedig az, hogy az ún. 'kalózkodásellenes' küzdelem se lenyelni se kiköpni nem tudja Kínát és Oroszországot. Egy ismerősöm mesélte, hogy a kínai kulturában sokszor nem is merül fel, hogy fizess az alkotónak, sőt igazából a műve használatával te tiszteled meg őt. A szellemi jószágot előállítónak persze ez nem jó hír, bár addig nem is tragikus, amíg a fejlett világból megfelelő bevételekre tehet szert.

Akik persze igazán szívnak, azok a nyugati országokban lévő jogszerű felhasználók, ugyanis az ő üzletüknek, miközben esetleg a kínai versenyez a világpiacon, ki kellene termelnie a programok és más szellemi javak licencköltségét is.

Fogalmam sincs, hogyan lehetne a fenti problémát megoldani. Némileg kezelni persze lehet, egyfelől a fejlett országok akadályokat állíthatnak az olyan cégek kivitele elé, amelyek nem rendelkeznek megfelelő szoftvernyilvántartással, továbbá megprobálhatják a saját vállalataikat nagy vonalakban arra bíztatni, hogy csökkentsék a szoftverköltségeiket, akár a szellemi javak védelmének enyhítésével és specializálásával (és akkor hozzátenném, hogy az első alapvetően nem a szoftverekre vonatkozik, bár ott hozzá lehetne nyúlni pl. a kvázimonopóliumok szabályozásához, amelyet egyébként meg is tesznek. Ezért futhat pl. Windowson a Firefox, a második meg abszolút arra).

Persze a szellemi javak védelmének csökkentése meg azzal a veszéllyel járhat, hogy az előállításukra fordított erőforrások csökkenhetnek, mert nincs eléggé biztosított megtérülés. Én mondjuk ez utóbbit nem tartom jelenleg veszélyesnek, tekintve, hogy most is sok területen kökeményen a meglévő termékek monetizálása zajlik (vö. 'milking the cash cow'), különösen az olyan nagy játékosoknál, mint az épp az elmúlt hónapokban supportköltséget emelő SAP.

Mondjuk pont a Windows az a termék, ahol nem tudom semmilyen módszerrel igazolni az illegális használatot. Egyrészt lehet ingyenes kvázi-alternatívát találni, másrészt meg az OEM licenccel maximum a hardver 20%-át teszi ki az oprendszer költsége. Szépen bele kell tervezni a büdzsébe (persze a cégek tipikusan többet fizetnek a pro/business verziókért).

46 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://caracallablog.blog.hu/api/trackback/id/tr62727988

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nehézazélet 2008.10.23. 16:17:04

Ez így volt ez európai kultúrában is. Sokak szerint egyébként ez a fejlődés egyik legkomolyabb gátja.

nem várt fordulat 2008.10.23. 16:20:16

na most engem ebből az egészből csak annyi érdekel, hogy akkor majd mindenki rám fogja húzni a vizeslepedőt, hogy én akkor most biztosan kínai vagyok, vagy illegális op rendszer használok, ugyanis telepítés után az első dolgom, hogy sima mezei feketére változtatom a hátteremet.

Én 2008.10.23. 16:23:25

Nem mondom, hogy nagy haverja vagyok a kínaiaknak... de a sors igazságosságát látom abban, hogy a M$ -- aki a szoftverszabadalmak és a szoftverlicenszek legnagyobb lobbistája -- úgymond megfelelő játszópajtásra talált bennük... :-D

gusthy 2008.10.23. 16:48:18

"Persze a szellemi javak védelmének csökkentése meg azzal a veszéllyel járhat, hogy az előállításukra fordított erőforrások csökkenhetnek, mert nincs eléggé biztosított megtérülés."

Ez mint tudjuk, de facto nincs így.
Gyakorlatilag nagyon kevés valóban új és önálló szellemi jószág van. a szoftver világában meg aztán főképp épülnek a dolgok egymásra.
Pl. mondhatjuk azt, hogy a WinFS fájlrendszer a Microsoft szellemi tulajdona. De nem ők találták fel magát a fájlrendszert, a naplózást, meg még ezer olyan dolgot, amin a WinFS alapszik, és ami "közkincs".
Természetesen ugyanezt szinte minden szoftverre el lehet mondani.
Ez nem jelenti azt, hogy sose keletkeznek új alkotások, csak azrt, hogy azok jelentős mértékben tartalmaznak nem új elemeket.
És ezért nagyon vitatott fogalom az "IP", az intellectual property fogalomköre.
Nem véletlen, hogy Magyarországon és az EU-ban nem lehet szoftvert szabadalmaztatni.
Akit ez komolyabban érdekel, a www.groklaw.net oldalon sokat lehet olvasni róla.

MsMester 2008.10.23. 16:59:14

Hát a kínai userek kínjait és sem vágom, a cikk első felében igazad van.

Főleg azért nincs igazuk, mivel nagyon jó operációs rendszerek állnak rendelkezésre teljesen ingyen (többek között sokkal jobb kínai támogatással, mint a windows).

Az viszont azért sokatmondó, hogy a Windows XP dobozos verziója (illetve eredeti licensze) még a mai napig 150 EUR körüli összegbe kerül. MI VAN? Egy hét éves szoftverért, ami dobozos állapotban is 2-3 évvel van lemaradva az aktuális állapottól ennyiért adni nyílt szabadrablás. Arról nem is beszélve, hogy pl. az Asusnál is kilóg a lóláb, amikor az Asus EEE Pc két azonos modelljének linuxos és windowsos verziója között kb. 20 USD az árkülönbség. Ennek még a kétszereséért is vennék windowst banyeg!

Azért az is sokatmondó, hogy a Microsoft nem is titkolja, hogy dollármilliókat költ olyan partnerekre, akik leteszik a garast a windows mellett és nem fejlesztenek más rendszerekre. Az újabb és újabb windows verzióknak ezzel máris jókora előnyük van más rendszerekhez képest.

All in all: a kínai userek tényleg sötéthülyék, de ez még nem igazolja a Microsoft piaci magatartását.

AvgDvl 2008.10.23. 17:02:11

"Ezért futhat pl. Windowson a Firefox..."

Oh, köszönjük, köszönjük, köszönjük, köszönjük, kegyes nagyuram !

Mondd, te kitől kapod a fizetésedet? csak nem pici és puha?

Almaspite 2008.10.23. 17:08:51

Amikor először láttam azt a felugró figyelmeztető ablakot, hogy "Ön valószínűleg szoftverkalózkodás áldozata lett..." én is röhögtem.

Azon gondolkoztam, hogy ej, de udvariasan közlik velem, hogy kalózpéldányt telepítettem fel a szomszédnak / ismerősnek. Az európai kultúrkörben ugyanis kurvára nem szoktunk pénzt kérni a kalóz-windows-példány feltelepítéséért. A telepítést végző és a megbízó is egyaránt tisztában van azzal, hogy nem eredeti, nincs rá joga... Szóval nem fizetett érte a Microsoftnak - de a telepítést végző jószágnak SE!

Vajon van olyan ország, ahol igen?

Kúrcsány Ferenc 2008.10.23. 17:11:13

Hülye aki fizet a Windózért.

Cody 2008.10.23. 17:13:01

Én megértem a kínaiakat. Én is úgy vagyok vele, hogy bugos, fagyós szarért nem fizetek. Egy oprendszer kezelje nekem kifogástalanul a hardware-t, ne nekem kelljen minden szar alkotóelemét kézzel összeszednem. A winfos széria ezt nem teljesíti. Lépten-nyomon betörnek rá, trójaiak milliárdjai jönnek-mennek a legújabb frissítések mellett is és mindezért pénzt kérnek...

vidor 2008.10.23. 17:23:36

"Mondjuk pont a Windows az a termék, ahol nem tudom semmilyen módszerrel igazolni az illegális használatot."

Pont a Windowsnál ne mondjuk.

ablakadabla 2008.10.23. 17:33:39

Cody, ostoba vagy. Ez nem sértegetés, ténymegállapítás.

deca 2008.10.23. 17:39:32

Ezentúl nem kell szoftvert venni, ennyi. A sok drága élősködő kipusztul, az opensource feljön, kormányok és szoftverházak felkarolják: szegényebb, de emberibb szoftvervilág jön létre. Ezt lehet rágcsálni, lehet lehülyézni, köszönöm.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.10.23. 17:57:43

Bár féligmeddig off, de én például tökfekete asztalt használok, szóval felőlem aztán állítgathatja...

joco 2008.10.23. 18:08:31

"Mondjuk pont a Windows az a termék, ahol nem tudom semmilyen módszerrel igazolni az illegális használatot."

A Microsoft korrupt, lefizetos, versenyellenes, megzsarolos, mindent atgazolo uzletpolitikaja szamomra etikailag mindent megenged a MS ellen, ami fizikai bantalmazassal nem jar. Lopni csalni hazudni epp ugy szabad, ahogy az MS ezt muveli. Csak nezzuk az utolso OOXML balhet.

www.osor.eu/news/eu-ibm-microsoft-strong-armed-ooxml

In many countries, the decision-making process was muddled, he told Heise. In Sweden Microsoft-partners swarmed the vote. In Portugal IBM was blocked from entering the room because there were not enough chairs.

Nem volt eleg szek???? Kb mint egy szarrago magyar falugyulesen egy mszp-fidesz vitaban.

letenyei kófic 2008.10.23. 18:24:22

Egy operációs rendszert puszta léténél fogva sem lehet un. "eredeti szellemi termék". Használata, alkalmazása ugyanis egyáltalán nem önértékén alapul, egyáltalán nem ezektől függ, mint bármilyen egyéb szellemi vagy tárgyi termék, hanem kizárólag és egyesegyedül attól a felhasználói körtől, amelyikre önmagát, az EGYSÉGES(!) kezelői felület használatának általános és abszolút kényszere okán, valamilyen módon sikerült ráerőltetnie. Ez senki által kétségbe nem vonható alaptény.

Tudjuk, hogy ezt a monopolhelyzetet pl. a Microsoft annak idején milyen gengsztermódszerekkel (szoftver és hardvergyártók lefizetése, megzsarolása, "Ez a szoftver csak Windows oper..." stb, stb..) érte el. Márpedig adott felhasználói körben való monopolhelyzet mesterséges létrehozása a világ minden piaci viszonyok között működő jogállamában a törvény erejénél fogva üldözendő magatartás.

A tárgyi helyzet tehát az, hogy ez olyan bűncselekmény, amely az általános technikai fejlődés jelen állapotában elkövethető és az általános jogi helyzet jelen állapotában pedig nem büntethető.

De attól még közönséges bűncselekmény.

frances 2008.10.23. 18:26:48

Ki az a hülye aki a Windowsért pénzt ad???
Te a Microsoftnak dolgozol kedves cikkíró?
Hát jobb ha tudod hogy nem legális Windowst oprendszert használok és nem jön fel a fekete ablak.
Na mit szólsz???
Nem is hallottál még ilyenről mi?
Semmi értelme amit ideírtál.....
Amig nem lesz uniós fizetésem adig max. akkor adok pénzt oprendszerért ha a laptoppal eleve adják.

joco 2008.10.23. 18:35:53

"Akik persze igazán szívnak, azok a nyugati országokban lévő jogszerű felhasználók, ugyanis az ő üzletüknek, miközben esetleg a kínai versenyez a világpiacon, ki kellene termelnie a programok és más szellemi javak licencköltségét is.

Fogalmam sincs, hogyan lehetne a fenti problémát megoldani. "

Egyszeru. Az MSt szet kell perelni a monopolhelyzeteert. Ahogy az EU ezt mar tette is. Allami szinten opensource rendszerre kell mindent epiteni, opensource formatumokat kell elfogadni ill. tamogatni. Iskolakban, kormanyzati lapokon, stb. Ha ez lenne a szitu, a sok kocsog MS programozok helyett a magyar programozokat fizetne a magyar allam. Ja, hogyakkor nincs kenopenz? Hat igen. Na erre a problemara nincs megoldas. De a hiba nem a kinaiak keszulekeben van.

Bill Gatyesz 2008.10.23. 18:45:21

Jaj szegény cégem, teljesen tönkremegy az illegális másolatoktól! Újabb ötleteket kell ellopnunk és bejegyeztetnünk a sajátunkként, hogy majd bepereljük őket ha jól megy nekik a szekér. Újabb hazugságokkal (Ez egy OS) kell árulnunk a Vista nevű segédprogramunkat. Újabb pénzekkel kell tömnünk a lobbizható cégeket, hogy a konkurenciáinknak betegyenek. Én és a családom is éhezik a szemét kalózoktól! Hadsereget szervezek és kinyírok mindenkit akinek nem legális a vindóza! Blitzkireg! Überalles Vista! Bill Gates Jugend!

keke 2008.10.23. 18:48:44

Kedves hozzászólók, senki nem mondta nektek, hogy vegyétek meg a Windowsot. Használjatok Linuxot, Openoffice-val, stb. És akkor senki nem fog szólni rátok egy szót se. De amíg nagypofával szidjátok a Windowst, MS-t, a dolgozóikat, sőt még a cikkírót is, és mindezt egy illegálisan használt Windoeson teszitek, addig kussoljatok mocskos tolvajok. Olyan ez, mindha a kocsitolvajok fel lennének háborodva, mert a mocskos tulajok zárják az autót, meg riasztót szereltetnek bele.
Aki meg Linuxot használ, annak úgysem fáj, hogy az MS pénzt kér

keke 2008.10.23. 18:51:10

Ja, és még valami. Akinek bántja a lelkét, hogy esetleg hibásan működik a Windows, vagy nem érzi biztonságosnak, az is használhat Linuxot. Vagy írjon jobbat, az MS boldogan fog fizetni neki.
MacOS-t nem szidjátok? Drágább mint a Windows...

Bill Gatyesz 2008.10.23. 18:52:10

Keke, itt nem mi szidjuk a windowst, hanem a gyártó cég szíd minket. Valamit elnéztél, de nagyon.

Bill Gatyesz 2008.10.23. 18:54:36

"Vagy írjon jobbat"

Te is érzed ha a bableves el van sózva és félig főtt benne a bab - és akkor is érzed, ha te magad nem tudsz jobbat főzni. Vagy megeszel minden mocskot amit eléd raknak, csak mert nem tudsz jobbat csinálni?

Macos 25x kiforrottabb, hiszen a microsoft is ennek az ellopásával kezdte az ipart anno.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.10.23. 18:55:17

Letenyei Kófic, érdekes az eszmefuttatásod, azonban simán hülyeség. Mégis, milyen értelemben lenne az MS kötelesség operációs rendszert adni bármilyen számítógéphez? Ha pedig nem kötelessége, akkor az általa előállított operációs rendszer termék, mint ilyen pedig jogosan kérnek érte pénzt.

keke 2008.10.23. 19:08:05

Bill Gatyesz, te még a más ember nevét is próbálod ellopni, nemcsak szoftverét. És gondolom vagy annyira profi szoftverfejlesztó, hogy megállapítsd, hogy a Vista OS e vagy csak segédprogram.

Nem, nem eszek meg minden mocskot amit elém raknak, de ha úgy érzem, hogy nem jó a koszt, akkor nem megyek újra abba az étterembe, de azt semmiképpen nem fogom megcsinálni, hogy minden nap ott kajálok, szidom a kosztot, de mindig elfelejtek fizetni.

Fogalmad sincs sem a Windows, sem a MacOS történelméről. Abban igazad van, hogy a Windows táplálkozik idegen ötletből. De a MacOS is keményen, egyedül az IBM OS/2-je volt tiszta ebből a szempontból. GeOSról hallottál már?

Szóval ne legyen már a tulaj a geci, mert védi a tulajdonát. Ha most az lett volna a hír, hogy a Nav'nd GO Igo szoftverét sokmillió kínai használja illegálisan, akkor mindenki felháborodott volna, mert hogy mernek magyar szoftvert lopni.

3pe 2008.10.23. 19:11:52

azon csodalkozom, hogy ezt csak most leptek meg. Kellene meg emellett olyat csinalnia M$ nagytestvernek, hogy az osszes fontsimitast kikapcsolni, az ugynevezett specialis effektusokat, es minden egyes inditaskor logolva rakerdezni a felhasznalora, hogy tudataban van-e annak hogy amit csinal nem jo, es olvassa el figyelmesen a felhasznaloi szerzodest, ujra meg ujra... vagy lehetne mondjuk sotetitenie a kepernyot, 10 percenkent egy arnyalatot, vagy csak remegtetnie valamelyik arnyalatot 25 Hzen, es 100% a hanyinger. Remelem meg is teszik.

Vagy ott tartunk hogy mar feltette a kovetkezo, rendesen kigyurt backdoort, amivel majd kedve szerint megteheti a nagytestver, amit csak szeretne, ugy joparmillio szamitogeppel, amit csak szeretne?

windows update genuine validation tool az igazi rulez, nagy budos distributed network, ami a tudtodon kivul is akar, olyat telepit amirol lila fingja sincs a usernek, es nem is erdekekli persze, hogy valojaban mire klikkel oket.

a kifogastalan KB81921029 kodnevvel ellatott csomagot tobbedmagaval feltelepiti a paraszt, es meg is koszoni a biztonsagi frissitest, vagy tovabbnyomja, mer a buzi buborek akkor eltunik vegre. amit pedig ugye nem kerdez meg az update, az csakis nagyon fontos lehet, gondolok itt a fekete hatterre, vagy a fajlrendszerben bekapcsolt keresesi indexek elkuldese a megfelelo helyekre.. (minden kulcsszo az osszes word excelbol, mondjuk a kinai gepek egynegyederol)

de jo, hogy par usernek csak a hattere lett fekete, es nem egy burkolt kacsintas az amirol itt szo van. Nektek legalis a windozotok? es attol most jobb vagy rosszabb nektek?

Caracalla 2008.10.23. 19:12:45

@all: sajnálom, hogy belerondítok a gondolatmenetbe, nem dolgzom a Microsoftnak. Továbbá a Microsoftra a Windows kapcsán elég keményen rászállt az Egyesült Államok és az EU is.

@Én: a Microsoft azért messze nem a szoftverszabadalmak legnagyobb lobbistája, párszor kerültek ők is szopóágra, elkezdték talán látni az árnyoldalait is.

@gusthy: az IP-nek, mint fogalomnak szerintem sincs sok létjogosultsága, mert tök eltérő dolgokat próbál azonosan kezelni. Ellenben összekeversz dolgokat, a naplózás az egy ötlet, és mint olya, valóban nem védett vagy védendő jogilag, a MS Windows meg egy konkrét program. Jogilag annak is a speciális megjelenése védet, azaz a kifejezési forma, a kód, függetlenül attól, hogy forrás vagy gépi kód formában találkozik vele valaki (meg egyes speciális elemek, mint pl. a benne szereplő szövegek, egyes sajátos ikonok, képek, hangok, etc.)

@joco: nem véletlen a wiindowst írtam, nem pedig Microsoft-terméket

@Bill Gatyes: a MacOS alapvetően Unix, és addig működik csak, amíg Apple által jóváhagyitt hardvert használsz, illetve szoftverben is elég korlátolt.

Zappa 2008.10.23. 19:14:44

Régen - 1970-es évekre gondolok - a számítógép gyártója operációs rendszerrel szállította a gépet, "benne volt a gép árába". Például az IBM 3 féle rendszert is mellékelt a géphez (DOS, OS, VM370). A gépek árának töredéke volt maga az op rendszer. Csak közben a dolgok változtak. Egyre több szolgáltatást igényeltek a felhasználók a rendszertől. Az operációs rendszerekbe újabb dolgokat kellett belefejleszteni folyamatosan. Ekkor kezdtek pénzt kérni a rendszerért. Ezt is az IBM vezette be. A 80-as években, ha tisztességes rendszert akartál a gépre, akkor bizony azt meg kellett fizetni.
Azt csak mellékesen jegyzem meg, hogy az alkalmazói programok nagyon ritkán voltak ingyenesek. Kivételt képeztek a különféle kutatóintézetek és egyetemel által kifejlesztett dolgok, ők - igaz csak egymás között- szabadon cserélgették a szoftvereket.
Akkor most mi a probléma a Microsoft-al? A gép gyártója nem mellékel a géphez rendszert, a Microsoft természetesen pénzért szállítja. Semilyen probléma nincsen ezzel.
Azon lehetne csak vitatkozni, mennyibe kerül egy adott szoftver. de ha drágállod, ne vedd meg. Használjál olcsóbbat, vagy ingyenest, amely néha nagyon drága tud ám lenni profi környezetben..

Qqcs 2008.10.23. 19:15:45

Keke,
előrebocsátom Ubuntu alól netezek, programozó nem vagyok és a cégnél windowst használok jogtisztán és utálom. Ettől még nem ítélem el a kínaiakat, mert a win-t jogtisztán használva is előjönnek olyan hibaüzenetek, amire nincs magyarázat. A példádnál maradva, ha a kajáldában kapok egy könnyű ételmérgezést és másnap kirabolják a helyet, akkor némileg kárörvendek.

GergőÁron (törölt) 2008.10.23. 19:33:34

Ez egyébként valahol jó nekünk.
Kínában van occsó munkaerő, vasfegyelem, meg minden szar, amivel a tökünkre léphetnének.
De nem tudnak.
Mert ott kínában nem lehet fejleszteni, nem éri meg. Mert a fejlesztésnek nincs becsülete.
A lopott kínai szmartot a világ jobbik felén nem lehet eladni, saját maguknak pedig nem képesek fejleszteni, mert szétlopják legott.
És a mai világban a fejlesztés az egyik legnagyobb érték. Drótot forrasztani, autót összeszerelni, szenet lapátolni a hülye is tud.
Ott vannak a programozóik. A kínai programozók nagyon jók, nagyon erősek. De hogyan tudna egy kínai otthon jó szoftvert írni, ha az ott náluk nem érték? Nincs motiválva, hogy kínában írjon egy autocadnél százszor jobb tervezőprogit, mert egy büdös jüant nem fog érte kapni. Ehelyett csórikám szerez valami jó munkát a szilikonvölgyben, és ott kamatoztatja tudását. És ez nekünk jó.

nemangol 2008.10.23. 19:39:27

Mi a szar az a windows??

letenyei kófic 2008.10.23. 19:55:40

Before · azbeszt.blog.hu 2008.10.23. 18:55:17

A hülyeséget te írod, mivel nem érted, amit írtam. A tolvajok is szoktak pénzt kérni, azért, amit elloptak. Mindaddig tehát, amíg engem, mint számítógéphasználót, a legkülönfélébb módon a Windows használatára kényszeríthet a Microsoft, és ami amúgy egyszerű tény, addig nekem eszembe sincs ezt az eljárást nem közönséges bűncselekményként kezelni.

Még egyszerűbben: Ha éhes vagyok, én döntöm el, melyik boltban és milyen élelmiszert vásároljak. A számítógép és a rajta futó EGYSÉGES felületü op. rendszer pedig olyan tartozékom, mint pl. a gyomrom.

A Microsoftnak tehát nincs és nem is lehet joga arra, hogy kizárólagos élelemforrássá tegye magát, és ezáltal kényszerítsen engem és még sokunkat a tőle való vásárlásra. Márpedig ezt tette és teszi, ha te nem is érted, akkor is....

Ráadásul a Microsoft csak azáltal birtokolhatja és forgalmazhatja op. rendszerét, hogy mi többen vagyunk és létezünk. Ezt a fizikai tényt használja ki a Microsoft, és ezáltal egyszerűen kisajátítva ezt a tényt. A Windowsnak ráadásul tehát nincs még sajátértéke sem, mert effektív értéke is kizárólag azáltal keletkezik, hogy többen vagyunk.

Van ilyen összefüggés egy ruhásszekrény vagy egy kerticsap esetében? Nincs.

Janko 2008.10.23. 20:08:35

talan ha az M$ nem egy minimalberes fizetes feleert / ket harmadaert arulna az olyan oprendszereket amiket meg a megjelenes utan 6 evvel is toldozni-foltozni kell ,hogy mukodjon, lehet hogy tobben megvennek. arrol a monopoliumrol nem is beszelve amit kiepitett maganak (win / office) az elmult 13 evben... a masik, hogy az m$nek nem az egyszeri felhasznalokbol van penze, hanem az olyan intezmenyekbol akiknek nincs mas alternativajuk a termekeik helyett. es ezeket az m$ szo szerint ki is rabolja ugyanis a szoftvereik ar/ertek aranya felhaborito. a cikkironak kulon gratulalok hogy a szamitastechnika egyetlen monopol ceget vedi ami az utolso csepp vert is kisajtolja a felhasznaloibol.

sourcerror 2008.10.23. 20:08:42

"Ott vannak a programozóik. A kínai programozók nagyon jók, nagyon erősek. De hogyan tudna egy kínai otthon jó szoftvert írni, ha az ott náluk nem érték?"

Állami megrendelések azért ott is vannak. Egyedi rendszereket is lehet fejleszteni. Dobozos szoftvert nem, ebben igazad van. Meg elmehet DBA-nak is.

Másik dolog: az autóiparuk is nagyrészt másolásra épül, és azt azért belső piacon el tudják adni. Igen, saját fejlesztésre nem nagyon költenek, de ha a "lopásból" is meg tudnak élni, miért is tennék? ( Mellesleg, ha egyetlen cég fejleszt valamit, azt még többnyire titokban tudja tartani. A külföldi cégeknek viszont egy kínai céggel közösen kell a gyártást megvalósítaniuk a törvények szerint, tehát át kell adniuk a know-how-t!)

Szóval igen, van az agyelszívás jelensége, amiről te is beszélsz. Mi (US, UK) a képzett munkaerőt lopjuk el tőlük, ők meg a kész ötleteket tőlünk.

mark renton 2008.10.23. 20:12:13

Már több mint tizenöt éve használok számítógépet, de még soha egyetlen fillért sem fizettem szoftverért.
Ha valamire szükségem van és nincs rá ingyenes megoldás, akkor megírom magamnak.
Ha esetleg nem tudom magamnak megírni, akkor ellopom, ennyi.

Janko 2008.10.23. 20:14:40

arrol nem is beszelve hogy szinte az MS az egyetlen ceg ami ugy probalja magat piackepesse tenni, hogy a sajat termekeinek feljavitasa helyett a versenytarsakat furja meg.

noszt.. 2008.10.23. 20:20:21

'a Microsoftnak nincs joga az engedélyem nélkül ellenőrizni a hardveremet LOL kisangyalom nem is hardvert ellenőrzi

A Microsoft Kína legnagyobb hekkere LOL bár így lenne
de sajnos pont a kínaiak vágnak "haza" egy halom oldalt meg törik fel az ms -s más dolgokat HÚÚÚ DE HÜLYÉK EZEK
még az MS-t szüntetik meg hogy védi a szoftverét lol konkrétan akkor bárki bármit csinálhat
Itt látszik az agymosás
eljön még az az idő mikor majd tényleg jó programokat kezdenének írni akkor lesznek szarban mert majd azt mondjuk hogy anyátok


mekkora köcsögök ezek a kínaiak

asztalin eredetim van de alaptopra nem vagyok hajlandó még egyet fizetni(a laptop olcsóbb mit a win xp) így is működik a frissítés pedig még regisztri trükköt sem kell csinálnom... na mindegy de ha be is jönn e a fekete képernyő akkor sem szólnék semmit elkáromkodnám magam benne van a pakliban nem verem az asztalt hogy mé ....

Tessék linuxot használni ha nem tetszik meg mac-et jah az még drágább:)

Perillustris 2008.10.23. 22:24:50

"sima mezei feketére változtatom a hátteremet"

Milyen mezokon jartal te eddig?

keke 2008.10.23. 22:25:58

Qqcs : Nekem Ubuntu és Solaris alatt is jöttek már elő hibaüzenetek. Csak a Windowsét felfúják.

letenyei kófic: senki nem kényszerít a Windows használatára. Millió ember használ egyéb OS-t, jelenleg már a feladatok 90-95%-ra van free megoldás is. És miért ne lenne sajátértéke a Windowsnak? Szerinted csak Bill Gates megtalálta a telepítőlemezt a szekrényében? Nem, hanem sokezren belefektettek rengeteg munkát. Valószínűleg halvány lila fogalmad sincs, hány ember írta, tesztelte hány órán át.

Janko: Nem a fizetés feléért árulja. Van ahol a fizetés 2-3%-a, van ahol az 50%, van ahol kéthavi fizu. A Windows mindenhol kb. ugyanannyi. Azt, hogy miért kevés a fizud, azt már ne a MS nyakába varjad, kérdezd országunk vezetőit. A BMW céget nem szidod? Ő pl annyiért árulja az M5-öt, amennyit életemben nem keresek meg. De nem is lopom el. Ha már kisajtolásnál tartunk, azért az Adobe, Pinnacle, stb is hasonló. Csak ők talán nem ennyire sikeresek

És bármely cég képes ugyanígy harcolni azért, hogy mindenki az ő terméküket vegye. Pl az Auchan, aki a beszerzési ár feléért adja sokszor a laptopokat, csakhogy alátegyen a konkurenciának. (majd a kiflin meg kolbészon visszajön a pénz). Vagy az Apple, akinek a számítógépére hivatalosan csak a saját oprendszere tehető, mintahogy a MacOS is csak Apple gépekre tehető. Solaris sokáig csak Sparcon ment.

Perillustris 2008.10.23. 22:29:23

Egyebkent tudjak azt a Microsoft-nal is, hogy ha nem lenne a sok "lopott" Windows az otthoni gepeken, akkor nem adnanak el ennyi jogtiszta peldanyt. Hiszen az ember otthon megszokja, majd a cegenel, munkahelyen is ezt akarja, ezt fogja hasznalni, de ott mar kenytelen legalis peldanyt.

Termeszetesen ezt valamifele kenyes egyensulyban kell tartani, mert nem lenne jo uzenet a reszvenyeseknek (sem), ha fentiek ismereteben a cegvezetes leszarna a dolgot. Tehat ugy tesznek, mintha, de csak ovatosan. Ugyes.

Janko 2008.10.23. 23:33:10

keke: a fizetesemet (ami egyebkent nem olyan keves) nem az MS nyakaba varrom, csak arra probaltam ravilagitani, hogy nincs benne semmi csodalkozni valo ha kinaban (vagy MO-n) ellopjak a wint, mivel ezekben az orszagokban nem egy "filleres kiadas", mint peldaul norvegiaban... az adobet es a pineacclet kar felhoznod az MSel szemben, ugyanis ezek "retegszoftvereket" gyartanak. nyilvan egy profi asztalos sem a tescoban vasarolt 1000 forintos furogeppel dolgozik. az aruhazas peldaval megint nagyot tevedsz, mivel az auchan ha jol tudom nem fizet bizonyos cegeknek hogy csak naluk aruljak a termekuket (xbox vs playstation). bar az MS is beszerzesi ar feleert adna a wint, lehet hogy meg megis vennem....

Janko 2008.10.23. 23:45:42

a BMW-s hasonlatod is nagyon rossz, mival az autopiac nagyon szeles is mindenki meg tudja venni azt a kocsit amit a penztarcaja enged. viszont az oprendszerek piaca 2 resztvevobol all (most hagyjuk ki a kisebbeket meg a platform speicifikusokat). ez a linux es a win. ugyanakkor a pc felhasznaloknak egy igen nagy szegmense soha nem lenne kepes linuxot hasznalni ha akarna akkor se. de minek is akarna? hiszen az egesz vilag winbol all, hala a tobb mint egy evtizedes monopoliumnak.

mariska123 2008.10.24. 11:59:24

Személy szerint én is el tudnék képzelni olyan helyzetet , ahol egy számomra fontos érték -( akár anyagi , akár erkölcsi )-megszerzéséért , megtartásáért olyant cselekedjek ami mások javait sérti . (PL : Elő fordult már a világban a szükség szerű kanibalizmus .) Kultúrák és erkölcsök még sokáig fognak különbözni . Az elvárható és jogkövető magatartásformák sem jelentenek mindeki számára ugyan azon fogalmakat . Az a harc ami az itt olvasható kommentekből tükrőződik hűen mutatja mennyire sokszínű a gondolkodásunk .
Tisztelt uraim ! Az , hogy valami mivé fejlődik attól függ, hogy hogyan táplálják . Minden létforma két alapvető , ösztönös tulajdonsággal rendelkezik -életben maradni ,szaporodni ( gyarapodni )-az erőszak ennek a két tudatnak a következménye . Az erőszak egy meggátolhatatlan szükséglet . Az erőszakra senkinek sincs nagyobb , vagy kisebb joga .

bes 2008.10.25. 13:17:45


mariska123 2008.10.24. 11:59:24

"Az erőszak egy meggátolhatatlan szükséglet"

Tárgyi tévedés. A konfrontatív (erőszakos) létlogikák kizárólag minden értelemben nyitott erőterekben válhatnak véglegessé. Ilyen erőterek a fizikai valóságban viszont nem léteznek. Mivel pedig előfordulásuk kizárólag szemléletünkben lehetséges, ennek megfelelően semmilyen objektív érvényességük nincs.

A tárgyi valóságban tehát az agresszión alapuló létmód csak átmeneti jelleggel lehetséges, csak addig tehát, amíg működtetése a zárt terek szabta korlátokba nem ütközik.

Onnantól pedig vagy a belátó, megosztó, elfogadó, kooperatív lényegű létlogikák válnak dominánsá, vagy a kultúra pusztulása, esetleg vegetálása jósolható. Más
lehetőség nincs.

Letenyei Kófic fejtegetései is csak fentieknek megfelelően nyerik el érvényességüket.

mariska123 2008.10.25. 15:26:34

Kedves bes .
Konfrontatív nem =(erőszakos)
konfrontatív=szembesítő
A többi jó és hasznos kössz .

mariska123 2008.10.25. 15:33:09

Mondjuk egyszerűbb lett volna linkelni , de hátha akkor nem olvassa senki .

Megjelenési forma szerint [szerkesztés]
Az eszközök és a célok jellegét tekintve alapjában véve két fajta erőszak létezik: módszertelen erőszak, amely vaktában elkövetett erőszakos cselekmények szűk halmazát jelenti, és módszeres erőszak, amely erőszakos csoportok célzott, szervezett fellépéseiből áll.


Társadalmi összefüggés szerint [szerkesztés]
Különböző társadalmi csoportok közötti erőszak formái, úgy is mint háború, terrorizmus, fegyveres beavatkozás, megszállás stb. Ennek következményei nemzetközi jogszabályok, államközi szerződések ill. az érintett állam(ok) törvényeiből tevődnek össze.

A társadalmon belüli erőszak különböző formái és szintjei, úgy is mint bántalmazás, kényszerítés, kínzás, molesztálás, rongálás, szexuális erőszak, testi sértés stb. Ezek a cselekmények társadalmi és/vagy jogi szankciókkal járnak, de nem minden társadalomban számítanak ugyanolyan bűncselekménynek.


Jogi következmények szerint [szerkesztés]
Az erőszakos cselekmények jogi környezettől függően büntethető vagy nem büntethető kategóriába esnek. Eltérő társadalmak eltérő szabályozást alkalmaznak az erőszak büntetendő és nem büntetendő formáira. A felvilágosult társadalmakban az erőszak széles körben elfogadhatatlan megnyilvánulási szintjeit indokolatlan erőszaknak, kegyetlenségnek szokták tekinteni és azokat nyíltan elutasítják. A erőszakmentes társadalomért civil szervezeteket hoznak létre.

bes 2008.10.25. 19:09:15

mariska123 2008.10.25. 15:26:34

Egyenlőségjel valóban nem tehető. Nem is iígy próbáltam alkalmazni a két fogalmat, hanem a leírni szándékozott jelenség jellemző momentumaiként, mintegy zanzásítva a tárgykört Mondjuk úgy, hogy pl. az erőszak gyakorlatának konfrontatív jellegű a konkrét logikai lényege.

A leírás esetleges problematikussága valójában abból adódik, hogy itt egy teljesen egyedi fizikai világkép részelemei lettek felhasználva, aminek pár mondatos utalásban való említése egyelőre szükségképpen és elkerülhetetlenül értelmezési és interpretálási zavarokkal kell, hogy járjon. Hát ez van...
süti beállítások módosítása