Sokan szokták az internetszolgáltatást és az autópálya-használatot, mint üzleti modellükben hasonló szolgáltatást összevetni. Ugyanakkor ez a kép alapvetően téves.
Míg az autópálya esetében egy adott jármű autópályán való közlekedésének jogát vesszük meg bizonyos időre, az internet esetében más a kép.
Ott ugyanis - az autópályás fogalomkészletet átvéve - bizonyos mennyiségű árú egyidejű szállításáért, még pontosabban tipikusan bizonyos mennyiségű áru egyidejű szállításának jogáért fizetünk egy adott időszakra. Sőt, még ennél is bonyolultabb kicsit a kép.
Ugyanis tipikus helyzetben a díjcsomagnál van egy vállalt minimum, és egy fix maximum. Tehát még azt sem lehet megmondani, hogy pontosan mennyi áru egyidejű szállításának jogát kapjuk meg, csak azt tudjuk, hogy egy értéknél nagyobb vagy egyenlő, és egy mennyiségnél nem több. Mindemellett van egy időszakra vonatkozó maximális szállítható 'áru' mennyiség is, a UPC esetében ez 900 GB/3 hó, amely után csökken a szolgáltatás minősége, és fel is mondható a szerződés (ami furcsa lenne: ha sokat vagyunk autópályán, akkor letiltanak róla).
(Emellett létezik például az Invitelnél saját területükön az a megoldás is, hogy a maximális sávszélességen elérhető adott forgalomért kell fizetni. A mobilinternet-szolgáltatásoknál meg tipikus, hogy a forgalom után számláznak, tekintve, hogy a technológiának vagy egy pillanatnyilag nagyon rugalmatlan teteje, amely kevéssé teszi lehetővé sebesség alapú díjcsomagok kialakítását, de ezek most mellékszálak.)
Nyílván a két modell eltérésének az alapja a két szolgáltatás eltérő jellegén alapszik: az autópályahasználatnál van egy tipikus nagy értékű vagyontárgy, amihez veszünk egy jogot (a fogyasztó szempőontjából az a szűk keresztmetszet, ha úgy tetszik), míg internetelőfizetésnél a sebesség (az egységnyi idő alatt átvitt adatok mennyisége) a hangsúlyos.
Bár az internetszolgáltatás fenti modelljében előfordulhatnak változások, különösen ha például a jelenleg nem túl jellemző HD-Video tömeges streamelése megjelenik, de valószínűtlen, hogy az autópályáéval azonos modell jöjjön létre.
Így tehát lehetőleg ne keverjük a kettőt.