A Guardian online változata számol be róla, hogy két nagy és egy kisebb kiadó - az EMI, a Warner és a Beggars Group - egy vállalható zeneeladási elképzeléssel rukkolt elő, 'Datz Music Lounge' néven.
A terv a következő: ca. 100 £-ért (most körülbelül 32000 forint) a kedves ügyfél egy évre teljes hozzáférést 2.5 millió számhoz, amelyből a nagyokat sem mazsolázták ki - a cikk Madonnát, Snoop Doggot, Elvist, a Blurt és az REM-et említi példaként - mp3 formátumban. Bár a letöltésükhöz PC szükséges, de a számok a tervek szerint DRM mentesek lesznek, és így bármilyen hordozható mp3-lejátszóra és telefonra feltölthetőek.
A letöltéshez szükséges egy speciális USB kulcs és CD megvásárlása - csak spekulálok, de szerintem valami spéci szoftvert használhatnak majd hozzá - de a számok lejátszásához nem.
Két dolog miatt tetszik az elképzelés: egyfelől a zenét nagy csomagban árulják, nem számonként, azaz nem kötelezi el magát az ember előre bizonyos számok megvétele mellett, másrészt a terv arról árulkodik, hogy a kiadók végre kezdik felismerni: nem az számít, hogy urald a termék minden példányát, még az sem fontos, hogy minden másolat után pénzhez juss, hanem az, hogy összesen mennyi bevételt érsz el.
Van azonban legalább két fontos caveat: nem tudni, az új zenék mennyire lesznek jelen a szolgáltatásban, nem kizárt, hogy csak az ún. back-catalog (azaz a piaci forgalomban már nem kapható, kifutott zenék) árusításáról lesz szó. A másik, hogy számomra - és ez csak az én spekulációm - úgy tűnik, hogy valamilyen vízjelezést alkalmazhatnak majd, és akkor ezeknek a zenéknek a neten való közzététele elméletileg könnyen követhetővé válik. Emellett még a jogszerű másolatok készítése is bajba keverheti az embert, például ha a másolatot készítő kezdi el interneten terjeszteni, vagy egy elhagyott pendriveról kerül netre, stb.
Mindenesetre jobb opciónak tűnik, mint az eddigi alternatívák.